وزیر بهداشت گفت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت شرایطی فراهم شده بود که مردم مجبور بودند برای تهیه دارو و درمان خود فرش زیر چایشان را بفروشند.

مردم دیگر برای درمان فرش زیر پایشان را نمی‌فروشند
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با دفاع از طرح تحول سلامت گفت: قبل از اجرای طرح شرایطی فراهم شده بود که مردم مجبور بودند برای تهیه دارو و درمان خود فرش زیر چایشان را بفروشند ولی بازهم دارو گیرشان نمی آمد.

هاشمی اظهارداشت: اگر اجازه بدهند برای کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت مردم عوارض در نظر بگیریم، دیگر نیازی به بودجه عمومی و نفت نداریم.

وی با بیان اینکه باید برای شیرین کننده ها، شور کننده ها و دخانیات عوارض در نظر بگیریم، افزود: ما سالانه می توانیم ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق عوارض سیگار بودجه وارد کنیم، همچنین از نوشابه ها، شیرینی و شکلات و حتی سموم که وارد هوا می شود می توان عوارض دریافت کرد البته برخی نیز جوسازی درباره تعرفه ها می کنند که من با این موضوع مخالفم.

هاشمی با بیان اینکه برخی، تورم را به حساب افزایش هزینه ها می گذارند، ادامه داد: شما قیمت ثابت سال ۹۰ و ۹۳ را بگیرید، کل هزینه‌های ما برای سلامت مردم کاهش یافته که بخشی از این مربوط به مبارزه با فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.


وزیر بهداشت با بیان اینکه در برخی موارد ما ۱۰۰ درصد کاهش قیمت دارو داشتیم، اضافه کرد: به عنوان نمونه، دارویی ۳۰۰ میلیارد در سال مصرف داشته و قیمت هر آمپول ۱۰۰ یورو بوده است در حالیکه اکنون آن را ۴۸ یورو می خریم، این را با مناقصه خریدیم و گفتیم صرف داشتن نمایندگی ملاک نیست و هر کسی قیمت پایین تری با اصالت دارو دارد، از او می خریم لذا اگر کاهش هزینه داریم به این دلیل است.

هاشمی تصریح کرد: اکنون بر اساس آمار می توانیم بگوییم که تقاضای القایی نداریم لذا هزینه ها کمتر از این نیز می شود که البته کلیدش دست بیمه است چرا که بیمه می تواند از آزمایش و اقدامات تشخیصی بیجا و عمل جراحی بدون دلیل و اجحاف به بیمار جلوگیری کند چون کارشناس دارد و هر پرونده ای را کنکاش می کند.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.