مشهد؛

بنیاد فردوسی تشكيل می شود + تصاویر

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اساسنامه بنیاد فردوسی تهیه شده و امیدواریم گام بزرگی برای توسعه فرهنگ شاهنامه برداشته شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علی جنتی در " همایش علمی پژوهشی شاهنامه و پس از شاهنامه "با بیان اینکه جای رشته فردوسی‌پژوهی در دانشگاه‌ها خالی است افزود: امیدواریم با ایجاد این رشته در دانشگاه‌ها، فرهنگ شاهنامه در نزد جهانیان زبانزد شود.

اعطای نشان ملي فردوسي / بنیاد فردوسی تشكيل مي شود

وی خاطرنشان کرد: دیپلماسی فرهنگی ایران را نوابغی همچون فردوسی رقم می‌زنند و آثار ایشان برای جهانیان حکمت‌آموز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر ایرانی بالندگی زبان و هویت خود را مدیون حکیم توس است، در واقع زبان فارسی برای بقای خود نیاز به قهرمانان نامیرا دارد که فردوسی به خوبی در اثر خود به رسالت جامه عمل پوشانده است.

جنتی افزود: فردوسی معانی و تعابیر فلسفی، اجتماعی و اخلاقی را به ظرافت بیان کرده که جذابیت این کتاب را دوچندان کرده و در واقع هریک از پندهای آموزنده آن نشانگر این است که شکوه جهان گذرا است.

اعطای نشان ملي فردوسي / بنیاد فردوسی تشكيل مي شود

وی با اشاره به اینکه فردوسی حکمت عملی را به مخاطبان خود آموخته است، تصریح کرد: حکیم توس آئین زندگانی همراه با صلح و آرامش و عدالت را بهترین آئین‌ها دانسته و جهان را با نظر وحدت نگریسته است لذا شاهنامه یکی از اسناد معتبر ملت ما است که درس شهامت، راستی و فداکاری را به ما می‌آموزد.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: هر ایرانی بالندگی زبان و هویت خود را مدیون حکیم توس است، در واقع زبان فارسی برای بقای خود نیاز به قهرمانان نامیرا دارد که فردوسی به خوبی در اثر خود به رسالت جامه عمل پوشانده است.

جنتی با اشاره به نقش آثار نوابغ و فرهیختگان زبان و ادب فارسی در دیپلماسی فرهنگی ایران گفت: در راستای ایفای نقش تاثیرگذار دیپلماسی فرهنگ ایران کوشش شاهنامه پژوهان معاصر باید تکمیل شود که افزودن رشته شاهنامه پژوهی در دانشگاه‌ها اقدامی موثر بوده و به اعتقاد من با توجه به اشتیاق جهانی نسبت به فردوسی تاسیس این رشته امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد فرهنگی حکیم ابوالقاسم فردوسی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی و با هدف توسعه فرهنگ شاهنامه پایه گذاری شده که امیدواریم با حضور اندیشمندان و فردوسی شناسان گام بزرگی در راستای معرفی فردوسی و شاهنامه برداریم.

استاندار خراسان رضوی نيز در اين مراسم با اشاره به اینکه زبان فارسی یکی از مولفه‌های اصلی هویت و موجودیت ما پس از مسلمانی است، گفت: پایندگی زبان فارسی حاصل تلاش مجاهدان و فرهنگ دوستان حوزه ادب و هنر است که حکیم فردوسی پیش قراول آنان است‌.

علیرضا رشیدیان افزود: فردوسی با درک عمیق نیاز زمانه خود، فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را با محتوای فرهنگی و حماسی اثر خود، از سقوط نجات داد.

وی با اشاره به اینکه راز ماندگاری اثر سترگ فردوسی ریشه داشتن در بنیان اندیشه اسلامی است گفت: رسالت و وظیفه امروز ما شناساندن اثر ارزشمند فردوسی توسط هنرمندان و فرهیختگان علمی و هنری و با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مردم هنردوست است و در این راستا امیدواریم بتوانیم حرکت شاهنامه و فردوسی شناسی را به جریانی پویا در کشور، منطقه و جهان به پیژه کشورهای همزبان تبدیل کنیم.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در آستانه رویداد بزرگ فرهنگی مشهد 2017 درصدد هستیم برنامه ریزی مناسب و شایسته‌ای در راستای دعوت از همگان به ویژه اندیشمندان و فرهیختگان برای آشنایی با ظرفیت‌های فرهنگی مشهد مقدس انجام دهیم.

گفتني است در اين مراسم نشان ملي فردوسي به دكتر خدايي شريف زاده از تاجيكستان، بهروز غريب پور كارگردان، دكتر ژاله آموزگار يگانه استاد دانشگاه و رجبعلي لباف خانيكي باستان شناس و پژوهشگر اعطاء شد.

هم چنين در اين مراسم کتاب‌های شاهنامه و شعر زبان فارسی تالیف خدایی شریف، دیباچه پنجم فردوسی، ترجمه ترکی شاهنامه و فصلنامه پاژ، رونمايي شد.

 در اين همايش، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، غلامعلي حداد عادل رئيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، دكتر حناچي معاون وزير راه و شهرسازي،رشيديان استاندار خراسان رضوي، معاونين وي، زارع صفت مدير كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي، سرابي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و جمعي از مديران و مسئولان ملي و استاني حضور داشند.

انتهای پیام/ س - س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
به کوری چشم دشمنان تجزیه طلب ،ملت بزرگ ایران همیشه قدردان اسطوره های اصیل ایرانی مثل حکیم ابوالقاسم فردوسی- استاد شهریار - سعدی و ستارخان- میرزا کوچک جنگلی- باقر خان- رئیسعلی دیلواری و.... هستند.
زنده باد ایران بزرگ(فارس- لُر-آذری-کُرد-گیلک-مازنی-بلوچ-سیستانی-ترکمن-
عرب-و....)
آخرین اخبار