اگرچه 64 ناشر در طول برگزاری نمایشگاه از حضور در سی‌امین دوره برگزاری محروم شده‌اند اما به نظر می‌رسد محرومیت این ناشران دردی از دردهای عرصه نشر کشور درمان نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری مدیران کمیته‌های نظارت  و ارزیابی نمایشگاه کتاب و ناشران داخلی این نمایشگاه که امروز در شهر آفتاب برگزار شد، همایون امیرزاده رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب گفت:‌ تا به امروز از میان 500 گزارشی که در زمینه تخلف ناشران در نمایشگاه کتاب به دست ما رسیده، 85 رای صادر شده است.

وی افزود: از میان این 85 رای 64 عنوان از آن‌ها منجر به محرومیت ناشران از حضور در سی‌امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شده است. البته غرفه این ناشران تا پایان بیست و نهمین نمایشگاه کتاب نیز تعطیل خواهد بود.

وی افزود: 6 محرومیت در خصوص نقد بن‌های کتاب بوده که این امر از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد. 

رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه اظهار داشت: 15 غرفه نیز بر اساس آرای صادر شده به مدت 1 تا چند روز تعطیل شده است.

همچنین توکل صدیقی مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که محرومیت ناشران از حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و محدود کردن صدور مجوز دردی از دردهای عرصه نشر کشور درمان کند؛ زیرا درمان دردهای این عرصه به کارشناسی‌های دقیق‌تری نیاز دارد.

امیرزاده با اشاره به آنکه هدف از برگزاری نشست نگاهی از زاویه جدید به نظارت‌های نمایشگاه کتاب است، اظهار داشت: در یک فضایی که بناست نمایه‌ای از نشر کشور باشد، الزاماتی وجود دارد و این الزامات به نمایه‌سازی کمک می‌کند. رخداد بزرگ نمایشگاه کتاب به عنوان یک پدیده فرهنگی به طور طبیعی نمی‌تواند از امر نظارت مستثنی باشد. نظارت‌ها به طور عمده نظارت‌های شکلی و محتوایی است و در حوزه نظارت‌های شکلی توافق خوبی میان اتحادیه‌های نشر و معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته است. هدف از نظارت این است که از حقوق نشر حرفه‌ای کشور صیانت شود. به دلیل آنکه یک پنجم نشر کشور در 10 روز متمرکز می‌شود.

وی تصریح کرد: این فضا که ناشران حرفه‌ای و مخاطبان حرفه‌ای را متوجه می‌کند، برخی از سوداگران فرصت طلب را هم حساس می‌کند که در این مجموعه  حضور داشته باشند و این افراد که به طور عمده از دروازه‌های غیررسمی وارد می‌شوند، در کار نمایشگاه اختلال ایجاد می‌کنند و اگر ما بتوانیم بین ناشران حرفه‌ای و سوداگران خطی قائل شویم کار بزرگی کرده‌ایم.

رئیس شورای نظارت و ارزیابی نمایشگاه بین المللی کتاب با اشاره به آنکه برآیندهای تعیین شده به جریان سالم نشر در سال‌های آینده کمک می‌کند، بیان کرد: آن‌ها که به صورت سالم وارد نمایشگاه کتاب شده‌اند، به  طور طبیعی حق دارند که مجموعه‌ای از آن‌ها صیانت کند که یک پدیده هم بحث نقد کردن بن‌هاست که محوری‌ترین موضوع ما محسوب می‌شود. هر ساله اعتباری به مصرف کننده آن اختصاص پیدا می‌کند، اگرچه ما از این اعتبارات چندان راضی نیستیم اما اگر این اعتبارات هم صرف خرید کتاب نشود، جالب نیست. 

در ادامه مراسم توکل صدیقی با اشاره به آنکه هر رویدادی با اهدافی برگزار می‌شود، اظهار داشت: اگر نظم و انضباط لازم وجود نداشته باشد، رویداد از مسیر اصلی خود خارج می‌شود. این نمایشگاه اهدافی دارد از آن جمله مواجهه مردم با بضاعت نشر کشور و عرضه کتاب‌های ناشران است. 

وی ادامه داد:‌ اینکه قرار بر آن باشد که فقط کتاب‌های ناشران محدودی در نمایشگاه کتاب عرضه شود، کار غلطی است و ما در چند ساله اخیر دیده‌ایم، برخی ناشرانی که نمی‌توانند به صورت رسمی در نمایشگاه باشند، کتاب‌های خود را به نوعی عرضه کرده‌اند  و برخی دیگر از ناشران نیز برای رفع مشکلات مالی خود آثار ناشران دیگر را ارائه داده‌اند. امسال نیز قرار شد مراحلی را طی کنیم که غرفه‌داران روش کار خود را  اصلاح کنند و این باعث شد که ما فرصت بدهیم برخی از ناشران که پندپذیرتر بودند خود را اصلاح کنند.

توکلی با اشاره به آمار بیان کرد: از 500 گزارش شفاهی، 180 اخطار کتبی به ناشران داده شده است و 31 غرفه تعطیل شده‌اند. در رابطه با بن‌کارت‌ها هم باید گفت تبدیل آن‌ها به پول اصلا اتفاق جالبی نیست و نگران‌کننده است.

وی افزود: فرآیند ثبت نام یک فرآیند پیچیده و حساس است اگر بخواهیم نظارت کمی و کیفی بگذاریم، حق برخی ناشران ضایع می‌شود. پس ما نمی‌توانیم به یک معیار کمی توجه کنیم و این معیار برای آن گذاشته شده که ناشرانی که کمتر از 35 عنوان کتاب منتشر کرده‌اند، متوقع دریافت غرفه باشند. ناشرانی که حائز شرایط اعلام شده نیستند و تخلف هم انجام داده‌اند، کنار گذاشته می‌شوند.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار