تقویم روزانه فوتبال

دهمین سالروز درگذشت بازیکن سابق تیم ملی/ پنجمین قهرمانی متوالی رئال در اروپا

تقویم امروز فوتبال به مهمترین اتفاقات فوتبالی۲۴ اردیبهشت ( ۱۳ می) اختصاص دارد.

دهمین سالروز درگذشت بازیکن سابق تیم ملی/ پنجمین قهرمانی متوالی رئال در اروپابه گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان در تقویم امروز مهمترین اتفاقات فوتبالی که در چنین روزی رخ داده است را مرور میکنیم.
 
*درگذشت بازیکن سابق تراکتور و سپاهان
 
۲۴، اردیبهشت ۱۳۸۵ رضا حسن زاده بازیکن سابق سپاهان و تراکتورسازی درگذشت.

 او متولد سال 1352 بود . او فوتبال را از تيم فجر سپاه تبريز شروع كرد و پس از بازي در تيم ماشين سازي به عضويت تيم ابومسلم درآمد. از آن به بعد حسن زاده به يكي از بازيكنان نسبتا مطرح فوتبال ايران تبديل شد و بعد از اينكه با فرهاد كاظمي به سپاهان رفت توانست با اين تيم قهرمان ليگ برتر ايران شود. او با اين تيم قهرمان جام حذفي ايران هم شد و دو دوره در ليگ قهرمانان آسيا هم بازي كرد تا اينكه فصل بعد به زادگاهش تبريز بازگشت و به عضويت تراكتورسازي درآمد.

اما در ۱۴، اردیبهشت هنگامي كه تيم تراكتورسازي به دليل مشكلات پروازي مجبور شد از عسلويه تا بوشهر را به صورت زميني و با اتومبيل هاي سواري طي كند، رضا حسن زاده دچار سانحه رانندگي شد و به کما رفت. حسن زاده روز شنبه ، 24/2/85 بر خلاف تمام روزهاي قبل ضريب هوشياري اش بيشتر شده بود و اين اميدواري را به وجود آورد كه به زندگي برگردد و اما ساعت شش صبح همان روز ناگهان وضعيت جسماني اش بدتر شد و پزشكان نتوانستند براي نجات او كاري انجام دهند.

 حسن زاده سابقه يك بازي ملي هم داشت.

*قهرمانی بدون شکست یووه در سری آ
 
۱۳ می ۲۰۱۲، یوونتوس با پیروزی سه بر یک برابر آتالانتا پس از شش سال و پشت سر گذاشتن بحران در باشگاه قهرمان سری آ شد و فصل را بدون شکست به پایان رساند.

آنها فصل قبل را بسیار ناامیدکننده به پایان رسانده بودند که منجر به اخراج لوئیجی دلنری از نیمکت این تیم شد. سپس آنها تصمیم گرفتند تا آنتونیو کونته هافبک سابق یووه را که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ برای این تیم بازی می کرد و در سال ۲۰۱۱ توانسته بود سیه نا را به سری آ برساند را جانشین او کنند.

البته به جز کونته ، یووه در این فصل یک تغییر بسیار مهم دیگر هم کرده بود. آندره آ پیرلو هافبک تیم میلان به یوونتوس پیوسته بود و با هدایت کونته در خارج از زمین و پیرلو در داخل زمین باعث شده بود یووه پس از چند سال به جمع مدعیان بازگردد و رقابت تنگاتنگی با میلان برای اسکودتو داشته باشد.

یووه با پیروزی در هفته اخر برابر آتالانتا ، ۲۳ برد و ۱۵ تساوی در لیگ به دست آورد و بدون شکست قهرمان شد. این برای سومین بار  بعد از پروجای سال ۱۹۷۸-۷۹ و میلان ۱۹۹۱-۹۲ بود که یک تیم در سری آ بدون شکست فصل را به پایان می برد.
 
*پنجمین قهرمانی متوالی رئال در اروپا
 
۱۳ می ۱۹۶۰، رئال مادرید پنجمین قهرمانی متوالی خود در اروپا را در حضور ۱۳۵ هزار تماشاگر ورزشگاه آپدن پارک گلاسکو  با پیروزی هفت بر سه برابر اینتراخت فرانکفورت به دست آورد.

این پنجمین دوره برگزاری رقابتهای جام باشگاههای اروپا بود و در چهار دوره قبلی نیز رئال قهرمان شده بود.

ابتدا ریچارد کرس دقیقه ۱۸ برای فرانکفورت گلزنی کرد اما سپس ستاره آرژانتینی رئال مادرید آلفردو دی استفانو هت تریک کرد و ستاره مجارستانی این تیم یعنی فرانس پوشکاش نیز چهار گل زد.

سپس دو گل دیگر تیم فرانکفورت به ثمر رساند تا بازی با نتیجه هفت بر سه به پایان برسد.

رئال با این پیروزی پنجمین قهرمانی خود در پنجمین دوره جام باشگاه های اروپا به دست آورد و تا آن زمان تنها تیمی بود که این جام را برنده شده بود. البته در سال بعد دیگر سلطه رئال بر این جام به پایان رسید و بنفیکا قهرمان شد.
 
*تولد بازیکن سال قاره آفریقا
 
۱۳ می ۱۹۸۳ یحیی توره  هافبک ساحل عاجی تیم منچستر سیتی متولد شد.‌

توره فوتبال اش را در سال ۱۹۹۶ در آکادمی جوانان میموساس آغاز کرد. دو سال بعد به باشگاه کا. اس. کا بِه‌وه‌رن بلژیک پیوست و تا سال ۲۰۰۳ در این تیم ماند. در سال ۲۰۰۳ بطور قرضی به باشگاه متالورگ دونسک اوکراین پیوست. پس پایان مدت قراداد دوباره در همان سال به باشگاه سابق یعنی به‌وه‌رن بلژیک بازگشت. اما باشگاه متالورگ اوکراین دست بردار او نبود و دوباره برای فصل ۲۰۰۵–۲۰۰۴ او را به خدمت گرفت. یک سال بعد به باشگاه المپیاکوس پیوست و یک فصل در این تیم ماند. در این تیم بود که وی به عنوان یکی از جوانان آینده دار از شبکه یورو اسپورت انتخاب شد و همچنین لقب پاتریک ویرا جدید توسط برادرش حبیب به او داده شد. در آن سال باشگاه‌های بسیاری نظیر المپیک لیون، منچستر یونایتد، چلسی، بارسلونا، اورتون و آ. ث میلان خواهان وی شدند ولی خود او تمایل داشت تا در کنار برادرش حبیب در آرسنال بازی کند و به همین خاطر در سال ۲۰۰۵ به باشگاه آرسنال برای یک دوره تست رفت اما آرسنالی‌ها بازی او را نپسندیدند. در ژانویه ۲۰۰۶ وی از آرسنال بیرون آمد. وی در ۱۵ اوت ۲۰۰۶ به باشگاه ای‌اس موناکو پوست و یک فصل در این تیم ماند تا تجربه جدید را در لیگ دست اول فرانسه ملقب به لوشامپیونه داشته باشد.

وی ۲۴ بازی برای موناکو انجام داد و ۵ گل زد و ۲ کارت زرد و ۱ کارت قرمز گرفت.

در ۲۶ ژوئن سال ۲۰۰۷ یحیی با قراردادی ۱۰ میلیون دلاری به باشگاه بارسلونا پیوست و تجربه‌ای جدیدی را در لالیگا اسپانیا آغاز کرد تا در کنار بازیکنان بزرگی همچون رونالینهو، و اتوو بازی کند. وی در بازی دوستانه‌ای که بارسلونا در سال ۲۰۰۷ در برابر اینتر انجام داد توانست اولین گل خود را برای تیم بارسلونا به ثمر برساند. توره در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۱۰ با یک قرارداد پنج ساله به مبلغ ۳۰ میلیون یورو به منچستر سیتی پیوست.

او از سال ۲۰۰۴ عضو تیم ملی است و تاکنون ۱۰۰ بازی ملی انجام داده و ۱۹ گل به ثمر رسانده است.

توره افتخارات زیادی به دست آورده است و چهار بار توانسته بهترین بازیکن سال قاره آفریقا لقب بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار