معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت : همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت،بیش از سه هزار زایمان طبیعی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، دکتر علی اکبری، در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی گناباد، با بیان اینکه خوشبختانه دولت یازدهم با اولویت قراردادن ارتقای سلامت به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های خود، توجه ویژه‌ای به این امر داشته است، افزود: اولین گام طرح تحول نظام سلامت که 15 اردیبهشت ماه 93 همزمان با روز ماما شروع گردید در حوزه درمان بود .

وی برنامه ترویج زایمان طبیعی را یکی از برنامه‌های مهم طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و افزود: هدف کلی این برنامه ارتقاء شاخص‌های سلامت مادران و نوزادان از طریق کاهش میزان سزارین بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به کاهش حدود هشت درصدی سزارین در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه گفت: در سال 94 متوسط میزان سزارین دانشگاهی 33/6 بوده است که در مقایسه با سال 92 و 93 به دنبال پیشرفت اجرای طرح ترویج زایمان طبیعی، میزان آن حدود 8 درصد کاهش داشته که این امر حاصل تلاش متخصصین زنان و ماماها است.

دکتر اکبری با بیان اینکه خوشبختانه از نیمه دوم سال 93 تا کنون مرگ مادری نداشتیم، تصریح کرد: این از شاخص‌های بسیار مهم وزارت بهداشت است که به همین دلیل دانشگاه مورد تقدیر وزارت متبوع قرار گرفته است.

وی گفت: به جهت افزایش کمیت و کیفیت خدمات درمانی ارائه شده به بانوان بخصوص مادران باردار از بهمن ماه سال گذشته برنامه مقیمی رشته زنان در بیمارستان 22 بهمن گناباد راه‌اندازی شده است که بصورت تمام وقت در ساعات غیراداری متخصص زنان در بیمارستان حضور دارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه در حال حاضر اتاق عمل بیمارستان 22 بهمن گناباد به صورت 24 ساعته فعال است و پرسنل کشیک آماده ارائه خدمات هستند، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری برنامه مقیمی در رشته بیهوشی با موافقت وزارت بهداشت راه‌اندازی گردد تا کیفیت و کمیت خدمات درمانی ارائه شده، افزایش یافته و استفاده از روش‌های زایمان طبیعی بدون درد گسترش یابد.

دکتر اکبری گسترش کمی و کیفی کلاسهای آمادگی برای زایمان جهت مادران باردار را از اقدامات مهم دیگر در راستای ترویج زایمان طبیعی در حوزه معاونت درمان دانشگاه عنوان و ابراز کرد: در 2 سال گذشته، 2540 نفر از مادران باردار از این کلاسها به صورت کاملا رایگان استفاده کرده‌اند که تمام هزینه این کلاسها از محل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت و برنامه ترویج زایمان طبیعی توسط دانشگاه تامین گردیده است.

وی تصریح کرد: از اقدامات دیگری که در سال گذشته با همکاری مدیریت و پرسنل پایگاه انتقال خون گناباد عملیاتی گردید، افزایش میزان تهیه و ذخیره سازی پلاکت خون بود که این امر باعث کاهش میزان اعزام مادران باردار نیازمند پلاکت در زمان زایمان به مرکز استان می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال 93 و ابتدای سال 94 دانشگاه با کمبود نیروی تخصصی در رشته زنان روبرو بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگری انجام شده در مهرماه 94 چهار نفر متخصص زنان جذب دانشگاه گردیدند که 3 نفر از آن‌ها عضو هیئت علمی دانشگاه هم هستند و در حوزه معاونت آموزشی و دانشکده پزشکی نیز همکاری می‌کنند.همچنین در شهرستان بجستان یک نفر متخصص زنان مشغول ارائه خدمات است.

وی دانشجویان مامایی را به برخورد خوب با مادر باردار توصیه کرد و گفت: برخورد خوب در شغل مامايي اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه گاهي با برخورد بد، آنچنان استرسي به بيمار وارد مي‌شود كه يك زايمان طبيعي به سزارين منجر می‌گردد.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم، دانشجویان رشته مامایی از اعضای هیئت علمی و استادان گروه آموزشی مامایی تجلیل کردند و سوگندنامه خود را قرائت کردند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.