وی گفت: این خط در گذشته از انتهای وکیلآباد تا ایستگاه غدیر به بهرهبرداری رسیده بود که در سال گذشته به فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد متصل شد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد افزود : خط 2 قطار شهری مشهد نیز از میدان جوان آغاز و تا انتهای طبرسی به طول 14 کیلومتر امتداد دارد که در سال 87 کار خود را آغاز کرد اما بنا به دلایلی در سال 90 تقریباً احداث آن متوقف شد اما در 92 جان تازهای گرفت.
کیامرز گفت: خط 2 قطار شهری درحال حاضر 58 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حفاری این خط به صورت کامل به پایان رسیده و 5 کیلومتر ریلگذاری نیز انجام شده و تمام 5 هزار تن ریل آن نیز وارد کشور شده که امیدواریم تا مهرماه سال 95 از انتهای طبرسی تا میدان شهدا این خط را به بهرهبرداری برسانیم و مابقی خط نیز در سال 96 افتتاح شود.
وی تصریح کرد: خط 3 قطار شهری مشهد با 28.5 کیلومتر طول مهمترین خط قطار شهری مشهد است که انتهای قاسمآباد را به شهرک ابوذر متصل میکند و با دریافت مجوز ترک تشریفات از سوی دولت حفاری این خط نیز به صورت رسمی آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: خط 4 قطار شهری مشهد نیز 17.5 کیلومتر طول دارد و مطالعات آن رو به پایان است و پیشبینی ما این است این 4 خط قطار شهری مشهد تا سال 1407 به صورت کامل به بهرهبرداری برسند و شاهد جابهجایی روزانه بیش از 2 میلیون نفر در این خطوط باشیم البته باید توجه داشته باشیم احداث قطار شهری هزینه بسیار بالایی دارد و باید برای هر کیلومتر بین 160 تا 180 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.
وی در مورد خرید تجهیزات خط 2 قطار شهری مشهد نیز عنوان کرد: 3 رام یعنی 15 واگن از خط 2 قطار شهری مشهد وارد کشور شده و مابقی واگنها نیز به صورت قطعه وارد کشور و در واگن سازی تهران مونتاژ میشود همچنین تمام 5 هزار تن ریل مورد نیاز این خط به همراه تابلوهای الکترونیکی برق و تجهیزات الکترونیکی این خط نیز با همکاری دولت وارد کشور شده است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در مورد کیفیت ساخت واگنهای قطارهای خط 2 قطار شهری مشهد گفت: با توجه به تحریم ما ارتباطی با کشورهای اروپایی نداشتیم و ناوگان خط 2 قطار شهری همانند خط یک در کشور چین تولید شده اما با رعایت استانداردهای اروپایی این ناوگان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
کیامرز در مورد طراحی فاصله ایستگاههای قطار شهری افزود: استاندارد جهانی برای خط یک قطار شهری مشهد با توجه به اینکه این خط قطار شهری است بین 700 تا 1100 متر است که این موضوع رعایت شده و در خط 2 قطار شهری مشهد که کاملاً مترویی استاندارد میباشد بین 1000 تا 1600 متر است که این موضوع نیز مورد توجه ما قرار گرفته است.
وی در مورد توسعه خطوط فعلی قطار شهری مشهد نیز گفت: ما طراحی توسعه خط 2 قطار شهری مشهد از انتهای بولوار فکوری تا آب و برق و همچنین در خط 4 اتصال انتهای خواجه ربیع به مجموعه سپاد را نیز مورد توجه قرار دادهایم اما هنوز بهصورت رسمی به تصویب نرسیده است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه دستگاههای دولتی کمک خوبی با شهرداری مشهد داشتهاند اما انتظار ما همیشه بالا بوده تصریح کرد : برای سال جاری از سوی دولت 120 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه هر کیلومتر قطار شهری بین 160 تا 180 میلیارد تومان هزینه دارد اعتبار بالایی نیست اما دولت همکاری خوبی برای فروش اوراق مشارکت قطار شهری داشته که امروز توسعه خطوط قطار شهری به این بخش بیشتر متکی است اما انتظار ما از دولت کمک 500 میلیارد تومانی در سال برای قطار شهری مشهد است.
انتهای پیام/س - س