رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از برنامه ریزی دولت برای توسعه همكاری های بین المللی به منظور توان‌افزایی و انتقال تجربیات در حوزه حفظ محیط زیست با آموزش جوامع محلی خبر داد.

برنامه ریزی دولت برای توسعه همكاری های بین المللی در حفظ محیط زیست
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ معصومه ابتکار، در جشن ثبت جهانی و آیین اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری، افزود: باید به جوامع محلی آموزش داده شود تا با حفاظت از محیط زیست پیرامون خود و توسعه مشاغل مرتبط از جمله كشاورزی، شغل پایدار ایجاد كنند.

وی، کشاورزی و گردشگری را از سرمایه‌های بزرگ چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت: دولت یازدهم در راستای پیشرفت استان و ایجاد زمینه اشتغال جوانان با توسعه کشاورزی و گردشگری طبیعی تلاش می‌کند.

ابتکار افزود: پروژه بین المللی منارید كه از استان چهارمحال و بختیاری آغاز و در حال تعمیم به استان های دیگر است، نقش مهمی در توانمندسازی جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست دارد.

وی، تنوع زیستی و حفاظت از تالاب های كشور را از دیگر برنامه های مهم سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد و گفت: حفاظت از تالاب ها با مدیریت تلفیقی از تالاب چغاخور در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و بر روش های مبتنی بر حفظ اكوسیستم و اكولوژی تمركز دارد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: طرح حفاظت از تالاب بین المللی چغاخور نیز تهیه و برای تایید به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.

ابتكار یادآور شد: در طرح تنوع زیستی منطقه زاگرس، شهرهای ناغان و بلداجی به عنوان سایت های پروژه تنوع زیستی انتخاب گردید.

وی، با بیان اینکه اهدای لوح و دیپلم ذخیره گاه زیست‌کره تنگ صیاد سبزکوه، نشان از ظرفیت‌های بالای این منطقه دارد، گفت: این برنامه به منظور پاسداشت طبیعت و افزایش مشاركت مردم برای رسیدن به معیشت و شغل پایدار اجرا شد.

ابتکار خاطرنشان کرد:‌ ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزكوه امروز به عنوان یک نماد جهانی شناخته می‌شود كه در آنجا اقوام مختلف در كنار هم ضمن پرداختن به معیشت پایدار كشاورزی، دامپروری و صنعت، در حفظ محیط زیست تلاش و همكاری دارند.

وی با تشریح مشكلات زیست محیطی چهارمحال و بختیاری از جمله آتش سوزی سال 88 تالاب بین المللی گندمان، افزود: این آتش‌سوزی تقریباً سبب نابودی کل منطقه تالاب شد، اما هم اكنون این تالاب با تلاش و همکاری جوامع محلی و دستگاه های اجرایی و بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی منطقه احیا شده است.

آیین اهدای لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، و مسئولانی از یونسكو، در تالاب بین المللی گندمان برگزار شد.

در بیست و هفتمین اجلاس شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAB –ICC) از 18 تا 22 خردادماه سال گذشته (94) در کشور فرانسه (پاریس)، ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۵۳۲ هزار هكتار مساحت، در شبكه جهانی ذخایر زیست كره یونسكو ثبت شد.

تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب چغاخور و فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخمگذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ 1352» به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار