چند توصیه در مورد رژیم غذایی بیماران دیابتی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ ۱. اگر دارای اضافه وزن یا چاقی می باشید، بهترین راه کنترل قند، کاهش وزن به وسیله رژیم غذایی و ورزش است.
 
 ۲. سر وقت و منظم غذا بخورید و سعی کنید که مقدار مواد نشاسته ای مانند ماکارونی، سیب زمینی، برنج و نان مصرفی را در روزهای مختلف ثابت نگه دارید و در مصرف آنها زیاده روی نشود به صورتی که بین یک وعده غذایی از دو ماده نشاسته ای استفاده نشود.( مثلا نان با برنج مصرف نشود.)
 
 ۳. برای تفت دادن از ظروف نچسب ( تفلون ) استفاده شود.
 
۴. چربی اطراف گوشت و مرغ را قبل از پخت کاملا جدا کنید.
 
۵. بهتر است سیب زمینی را پوست نگیرید و آن را آب پز یا کبابی و یا تنوری کنید و به هیچ وجه سیب زمینی را سرخ نکنید.
 
 ۶. بهتر است نان های مصرفی از نوع نان های محلی و تنوری مثل سنگک ، تافتون، بربری و نان جو باشد و سعی شود در تهیه آنها جوش شیرین استفاده نشود و کم نمک باشد.
 
 ۷. سعی کنید برنامه غذایی خود را به جای ۳ وعده در ۶-۵ وعده تقسیم نمائید. بدین ترتیب از نوسانات شدید قند خون در طول روز جلوگیری می شود.
 
 ۸. از مصرف مواد قندی ( قند و شکر و پولکی و کیک و شیرینی و شکلات و عسل و مربا و نبات و بستنی و نوشابه ) پرهیز کنید. به دلیل اینکه بلافاصله قند خون را به مقدار زیاد بالا می برند.
 
۹. در برنامه غذایی خود مصرف سبزیجات را به میزان زیاد بگنجانید.( سبزی خوردن و سالاد و خیار و کدو و لوبیا سبز). مصرف فیبرهای غذایی که معمولا در سبزیجات و حبوبات به میزان زیادی وجود دارد علاوه بر جلوگیری از یبوست باعث جذب آهسته مواد قندی حاصل از هضم مواد غذایی در خون می شود و به کنترل میزان قند کمک می کند.
 
 ۱۰. برای خوش طعم شدن غذاهای آب پز و بخارپز می توان از انواع چاشنی و ادویه جات استفاده کرد.( فلفل و سیر و ریحان و نعنا و دارچین و آبلیمو و لیمو و نارنج تازه و انواع خوش طعم کننده ها ). بدین ترتیب افراد از سرخ کردن غذا بی نیاز می شوند و باعث استفاده کمتر از نمک می گردد.
 
 ۱۱. سعی کنید در کنار رعایت رژیم غذایی، حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ۳ تا ۴ روز در هفته پیاده روی کنید.
 
 ۱۲. در صورت امکان از روش پختی استفاده کنید که نیاز به افزودن چربی به غذا نباشد و در صورت نیاز از روغن زیتون و آفتابگردان و ذرت و سویا استفاده شود. مصرف روغن های جامد و حیوانی به هیچ وجه مجاز نیست.
 
۱۳. سعی کنید غذا را به خوبی و به مدت زیاد بجوید.
 ۱۴. از شیر و ماست و پنیر کم چربی استفاده کنید. از شیر پاستوریزه که چربی آن گرفته شده، برای تهیه ماست استفاده شود. در صورت مصرف شیر محلی اول ۴ تا ۵ بار آن را بجوشانید و سر شیر آن را بگیرید و دور بریزید. از این شیر می توان جهت تهیه ماست استفاده کرد.
 
 ۱۵. سعی کنید مصرف برنج به شکل مخلوط با سبزی های خشک مثل شوید باشد.
انتهای پیام/ی
برچسب ها: توصیه ، غذایی ، بیماران ، دیابتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار