به نوشته نیویورک تایمز، اقدامات اخیر آمریکا می تواند آینده توافق هسته ای ایران را به خطر بیاندازد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: شاید هیچ چیزی برای اوباما مهم تر از حفظ میراث توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی نباشد. این توافق با تایید اوباما ایجاد شده است و به همین دلیل یکی از مهم ترین میراث های دولت وی محسوب می شود.

در صورت تغییر رئیس جمهور ایران در انتخابات بعدی این کشور، احتمال لغو این توافق افزایش می یابد. با این حال آمریکا از همین روزها در حال تضعیف توافق هسته ای است. اقدامات این کشور می تواند در دراز مدت به این توافق آسیب وارد کند و باعث از بین رفتن آینده آن شود.

در حال حاضر مشکل اصلی در تهران نمایان شده است. جایی که گروه های مخالف دولت فعلی ایران، توافق هسته ای را به انتقاد گرفته اند و از بدون سود بودن آن صحبت می کنند. آن ها می گویند کاهش تعداد سانتریفیوژها و کم کردن حجم اورانیوم، منافع اقتصادی وعده داده شده را به همراه نداشته است.

می توان گفت مشکل اصلی به بانک های اروپایی بر می گردد که از انجام تبادلات مالی با ایران، به دلیل پیامدهای احتمالی ممکن از سوی آمریکا، وحشت دارند. بسیاری از این بانک ها در طول سال های گذشته به دلیل نقض تحریم ها، جرایم هنگفتی پرداخت کرده اند. بانک های اروپایی از سال 2012، 15 میلیارد دلار به دلیل نقض تحریم های آمریکایی ضد ایران جریمه پرداخت کرده اند.

جان کری ماه گذشته سعی کرد تا در مصاحبه ای بانک های اروپایی را برای ورود به ایران تشویق کند. او در این مصاحبه اظهار کرد: "ما اعتراضی به ورود بانک های خارجی به ایران نداریم، تا جایی که این بانک ها با موسسات فعلی تحریم شده تبادلات مالی نداشته باشند."

با این وجود به دلیل پیچیدگی نظام مالی ایران، بانک های اروپایی از انجام تبادلات در این کشور اطمینان ندارند. 
یک تاجر فعال در تهران اظهار کرد که از سازمان "اتحاد علیه ایران هسته ای" نامه ای دریافت کرده است. در این نامه به او درباره تجارت در ایران هشدار داده شده است. وی در این باره گفت: "مطمئنا می توان گفت این نامه به تمام بانک های اروپایی نیز ارسال شده است."

بیشتر تبادلات بین المللی بر اساس دلار صورت می گیرند. به همین دلیل این تبادلات در مسیر انجام باید از نظام بانکی آمریکا عبور کنند. به دلیل برقرار ماندن تحریم های بانکی آمریکا بر ضد ایران، شرکت های آمریکایی نمی توانند با ایران به صورت مستقیم به تبادلات تجاری بپردازند. یک بانک اروپایی ممکن است در انجام تبادلات خود نتواند ثابت کند که نظام بانکی آمریکا هیچ دخالتی در آن نداشته است و به همین دلیل انجام تبادلات تجاری با ایران ریسک بسیاری برای آن ها به همراه دارد.

در حال حاضر شرکت ایرباس قراردادی چند میلیارد دلاری با ایران امضا کرده است؛ اما در کل بازار ایران هنوز با موانع بسیاری مواجه است.
به غیر از لغو کلیه تحریم های اقتصادی، که با توجه به وضع فعلی کنگره آمریکا غیر ممکن به نظر می رسد، چند اقدام وجود دارد که در زمینه بهبود وضع توافق قابل انجام است.

در طرف آمریکایی ها، جان کری باید به تشویق بانک های اروپایی برای انجام تبادلات تجاری با ایران ادامه دهد. وزارت خزانه داری آمریکا باید بکوشد همانند شرکت بوئینگ، به سایر شرکت های آمریکایی اجازه دهد با ایران  به انجام تبادلات تجاری بپردازند. حسابداران نیز باید به دنبال راه هایی باشند که به بانک های اروپایی اجازه دهد بدون خطر جریمه سنگین به انجام تبادلات تجاری با ایران بپردازند.

از سوی دیگر، ایران باید تلاش کند تا استاندارد بانک هایش را با قوانین بین المللی تطبیق دهد. نظام سرمایه داری ایران باید شفاف تر شود و طرف های معاملات باید کاملا مشخص باشند. 
انتخابات بعدی ریاست جمهوری ایران در ژوئن سال 2017 صورت می گیرد. در صورتی که روحانی نتواند تا آن زمان به دستاوردی قابل توجه از توافق هسته ای برسد، بخت او در دور دوم کمتر شده و حفظ توافق هسته ای به خطر می افتد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار