بیش از 2 هزار نسخه نفيس خطی و چاپ سنگی از آثار شیخ صدوق اعم از تألیف، ترجمه، شرح و حاشیه در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود که قدمت برخی‌ مربوط به قرن ششم است.

نگهداری آثار نفیس شیخ صدوق در کتابخانه آستان قدس رضویبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی؛ کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان گفت: محمد بن علی بن بابویه قمی (305 تا 381 ه.ق) معروف به شیخ صدوق و ملقب به رئیس المحدثین، سرآمد حدیث‌ شناسان شيعه است که بالغ بر 2 هزار نسخه نفيس از جمله بيش از 800 نسخه خطی و بیش از 500 نسخه چاپ سنگی از آثار وی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

فاضل هاشمی با اشاره يکی از آثار وی که در سال 706 هجری قمری کتابت شده است، افزود: نام اين اثر «ثواب الأعمال» است که نسخه آستان قدس به قلم محمد بن محمد کتابت شده است.

وی همچنین به دو نسخه ارزشمند از کتاب «اعتقادات» شيخ صدوق اشاره کرد و گفت: اين کتاب در اخبار و حديث و کلام شيعه بوده که نسخه‌ای در سال 880 قمری توسط حسين سهام به خط نسخ 16 سطری کتابت شده، نسخه ديگر از آن، در ربيع‌الثانی 873 قمری به خط نسخ 12 سطری به قلم استرآبادی کتابت شده و اهدايی مقام معظم رهبری در مهر 1386 است.

کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات این سازمان افزود: از آثار وی درباره فلسفه احکام، «علل الشرايع» نام دارد که در قرن نهم هجری قمری به خط نسخ تحريری 23 سطری کتابت شده و در حال حاضر در کتابخانه وزيری يزد وابسته به آستان قدس رضوي نگهداری می‌شود.

فاضل هاشمی گفت: از آثار مهم شيخ صدوق، «عيون اخبار الرضا عليه‌السلام» است که در آن، رواياتی که از امام هشتم نقل شده گرد آمده است و مؤلف، اين کتاب را برای «صاحب بن عباد» وزير دانشمند آل بويه نگاشته و به وی اهدا کرده است؛ نسخه آستان قدس به کتابت 881 قمری و وقفی احمد ترابی است.

وی با بيان اينکه مشهورترين کتاب برجامانده از ابن بابويه، کتاب «من لا يحضره الفقيه» يکي از کتب چهارگانه حديث شيعه است، افزود: دو نسخه نفيس از آن به کتابت 987 و 971 قمری به خط نستعليق 23 سطری و جلد تيماج موجود است که هردو نسخه وقفی خواجه شير احمد تونی در قرن دهم قمری است.

وی گفت: نسخه‌هايی به کتابت قرن دهم از جمله «خصال»، «توحيد»، و «اکمال الدين و اتمام النعمه» از ديگر نسخه‌های ارزشمند آستان قدس رضوی است.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.