تفاوت میان مسجدالاقصی با قبه الصخره چیست؟

یکی از پژوهشگران دار الافتاء مصر درباره تفاوت قبه الصخره و مسجدالاقصی توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شبستان به نقل از شبکه خبری «صدی البلد»، شیخ محمد وسام، یکی از پژوهشگران دار الافتاء مصر و مدیر فتوای مکتوب در این نهاد مصری گفت: مسجد الاقصی نخستین قبله مسلمانان و یکی از سه مسجدی است که رفتن و حضور در آن تاکید شده است.

وی افزود: نام مسجدالاقصی در آیه اول سوره اسراء آمده‌ است که اشاره به معراج و سیر شبانه پیامبر اسلام از مسجدالحرام به مسجدالاقصی دارد: «سبْحَانَ الَّذِی أَسرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسجِدِ الْحَرَامِ إِلی الْمَسجِدِ الاَقْصا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنرِیَهُ مِنْ ءَایَتِنَا إِنَّهُ هُوَ السمِیعُ الْبَصِیرُ» «منزّه ‌است آن خدایی که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی- که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.»

وی اظهار داشت: مسجدالاقصی در بخش جنوب شرقی بخش قدیمی اورشلیم واقع شده‌ است. اکثراً تصاویر گنبد طلایی «قبه‌الصخره» با مسجدالاقصی را اشتباه می گیرند؛ قبه الصخره را خلیفه عبدالملک مروان سال 572 هجری قمری ساخته است و جزئی از مسجدالاقصی محسوب می شود.

شیخ محمد وسام با اشاره به این که مسجدالاقصی مکان نماز است؛ گفت: در صورتی که قبه الصخره این گونه نیست، ولی در تصاویر قبه الصخره به عنوان مسجدالاقصی منتشر شده است. مسجدالاقصی در بخش جنوبی واقع شده است و قبه الصخره بر روی یک صخره ساخته شده است.

 مسجدالاقصی یا قبه الصخره؟

قبه الصخره

مسجدالاقصی یا قبه الصخره؟ 

مسجدالاقصی



منبع: شبستان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.