رئیس شبکه دامپزشکی چناران از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان سیاه زخم در دامداری های دام سبک و سنگین شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی محمد سیاح افزود: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز و بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ راس گاوعلیه بیماری این بیماری واکسینه شوند.

وی گفت: بیماری شاربن یا سیاه زخم از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان و فوق العاده خطرناک است که اغلب پستانداران بویژه گاو، گوسفند، بز و اسب به آن مبتلا می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران افزود: این بیماری در۹۰ درصد موارد موجب مرگ در دام‌ها شده و در صورت انتقال به انسان نیز می‌تواند بسیار خطرساز باشد.

سیاح خاطر نشان کرد: منشاء این بیماری خاک مناطق آلوده است و زمان‌هایی که هوا گرم و مرطوب است امکان بروز بیماری شاربن در دام‌ها بیشتر می‌شود و برای پیشگیری از این بیماری، دام‌ها حداقل می‌بایست هرسال یک مرتبه واکسینه شوند.

وی با اشاره به نحوه بیمار شدن دام ها گفت: درصورت چرای دام‌ها در مراتع آلوده و یا استفاده از آب و علوفه آلوده، هاگ شاربن وارد دستگاه گوارش دام‌ها می شود و در صورت غیر ایمن بودن آنها سبب بیماری می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی چناران تصریح کرد : عمده برنامه دامپزشکی بحث پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها است که شامل واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های آبله، شاربن، تب برفکی و بروسلوز و مبارزه با بیماری‌های انگلی دام است که در تمامی روستاهای این شهرستان انجام می‌شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.