رئیس سازمان ملی استاندارد گفت:نمونه برداری اولین قدم برای تشخیص آلاینده ها است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد در اولین کنفرانس بین المللی نمونه برداری و پایش آلاینده های محیط‌زیست که امروز (یکشنبه) در آمفی تئاتر دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمونه برداری اولین قدم برای تشخیص آلاینده ها محسوب می‌شود و اگر دستگاه کالیبره نباشد و یا نابجا استفاده شود در تشخیص و ارزیابی دچار مشکل شده و قطعا در برطرف کردن آلاینده ها موفق نخواهیم بود.
 
وی با بیان این‌که گاهی اوقات فکر می‌کنم مردم را رها می‌کنیم وآن‌ها را از پشت و پناه زمینی سلب کرده و تنها به خدا می سپاریم، گفت : تمام هم و غم مسئولان باید این باشد که غذایی که مردم می‌خورند، هوایی که تنفس می کنند و زمینی که روی آن قدم می گذارند عاری از هرگونه آلاینده باشد.
 
رئیس سازمان ملی استاندارد بیان کرد: در سال‌های اخیر به ویژه در قرن حاضر شاهد تغییرات و اتفاقات بسیار مهمی در عرصه محیط زیست بوده‌ایم که در قرن بیستم با افزایش توانمندی‌هایی که فناوری‌های مختلف پیدا کرده‌اند بحث بهره‌برداری منابع طبیعی تعادل زیست محیطی را به نفع بهره‌برداران و ضرر محیط زیست تغییر داد.

وی ادامه داد: از قرن بیستم که تاکنون 16 سال از آن می‌گذرد متاسفانه شاهد تخریب هایی در حوزه محیط زیست هستیم و تغییر را متوجه شده‌ایم به طوری که وقتی زمانی برای استفاده از کود و سم جایزه می‌دادند تا از بسیاری از مشکلات عرصه کشاورزی رها شوند امروزه این کود به عنوان یک آلاینده یاد می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد: درقرن حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که باید  تغییرات از ابعاد مختلف محیط زیستی و توسعه پایدار در جنبه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رخ دهد.

پیروزبخت با بیان این‌که مولفه‌هایی چون اهدافی چون بهره‌وری، بهره‌برداری، تعادل، عدالت، موجودیت انسان، مسئولیت و آگاهی می‌تواند مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، تصریح کرد: به دلیل تغییرات اتفاق افتاده در چند جبهه به طور همزمان تعادل برای سکونت در کره زمین رعایت نشده و عدالت کسانی که امروزه در زمین زندگی می‌کنند نباید طوری باشد همین امروز برای آینده زمین تصمیمی بگیرند که حق آینده زمین را دچار اختلال کند.

وی افزود: در تحلیل نقش انسان، او باید طبیعت را به عنوان یک مظهر و مقدس نگاه کند چرا که اگر از نگاه قدسی خارج شود می‌تواند هر آسیبی به آن برساند و حتی در اسلام ذکر شده که باید از هر آنچه که به شخص یا اشخاصی ضرر می‌رساند باید پرهیز شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که یک مجموعه نمی‌تواند به تنهایی در پیشبرد اهداف خود حرکت کند، گفت: باید بین تمامی افراد جامعه هم‌افزایی وجود داشته باشد و در دولت یازدهم این عزم وجود دارد.

پیروزبخت با بیان این‌که سازمان ملی استاندارد به عنوان هم‌پا در خصوص محیط زیست فعالیت می‌کند، افزود: سه سالی می‌شود که سازمان ملی استاندارد بحث محیط زیست و کمک به توسعه پایدار را در پیش گرفته و این اقدام را برگرفته نقش خود و تحولات اتفاق افتاده در عرصه بین‌الملل می‌داند.

وی ادامه داد: در اوایل دهه 90 (سال 1991) سازمان بین‌المللی استاندارد یک گروه مشورتی در خصوص محیط زیست ایجاد کرده که یازده سازمان، 20 کشور و بیش از 100 متخصص محیط زیست عضو آن هستند که در زمینه موضوعاتی مانند تشویق سازمان‌ها برای مدیریت زیست محیطی و بهبود بخشیدن به مبادلات تجاری در  سطح بین‌المللی و حذف موانع ارزیابی استاندارد‌های محیط زیستی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان این‌که هم اکنون کشور ما وارد فاز جدیدی شده و تنها سازمان ملی استاندارد بلکه همه سازمان‌ها باید بعد از برجام ورود جدی تری داشته باشند، گفت: سازمان ملی استاندارد همه جانبه در خدمت همه سازمان‌ها بوده و به موجب مصوبات قانونی مرجع تایید صلاحیت و اندازه‌شناسی شده است.

پیروزبخت با بیان این‌که اگر قرار است بعد از برجام مبادلات گسترده‌ای میان ایران و دنیا انجام شود، باید قوانین و استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنیم، ادامه داد: در بعد بین‌المللی مرتبط با فعالیت‌های محیط زیستی و پایش اقدامات خوبی در سازمان ملی استاندارد انجام شده به طوری که در حوزه اندازه‌گیری استانداردهای خوبی تعبیه شده و براساس موافقت‌نامه ای که با مجمع اوزان بین‌المللی امضا کرده‌ایم که با توجه به آن تاییدیه سازمان استاندارد در این زمینه در تمامی کشورها قابل قبول خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حوزه تایید صلاحیت‌ها نیز پس از سال‌ها تحریم موافقت‌نامه امضا کرده‌ایم که براساس آن گواهینامه سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه آسیا و اقیانوسیه قابل قبول بوده و تجارت را تسهیل دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید بر اهمیت فعالیت آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست گفت: قرار شده بعد از فرصت تعیین شده آزمایشگاه‌های همکار بااستاندارد 17025 که مختص پایش آلاینده‌ها می‌باشد مورد ارزیابی قرار گیرند.

انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار