یک شرکت بزرگ مواد غذایی در گزارشی نوشت افزایش مصرف بیش از اندازه گوشت، باعث اتمام آب شیرین جهان می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت نیوزویک در گزارشی نوشت: بنابر اعلام شرکت "نستله،" بزرگترین تولیدکننده موادغذایی و آشامیدنی در جهان، اگر کل دنیا همانند آمریکایی ها غذا می خوردند، آب شیرینِ کره زمین 15 سال پیش تمام شده بود.
 
در گزارش این شرکت به نام "با نستله افق را بگردید: بحران مالی جهان را فراموش کنید، آب شیرین جهان رو به اتمام است" مدیران شرکت نستله در گفتگو با مقامات آمریکایی اعلام کردند جهان درحال حاضر در مسیر سقوط قرار دارد؛ زیرا غیرآمریکایی ها نیز همانند آمریکایی ها بیش از اندازه گوشت مصرف می کنند و اکنون کشورهای دیگر در حال ادامه این روند هستند.

به نوشته نیوزویک، تولید یک پوند گوشت به مقدار زیادی آب نیاز دارد؛ زیرا کشاورزان از چند تُن محصولاتی از جمله ذرت و سویا استفاده می کنند تا به حیوانات غذا دهند. این محصولات نیز برای رشد به دهها هزار گالن آب احتیاج دارند.

بر اساس گزارش ویکیلیکس در سال 2009، سیاره زمین در حال حاضر با یک فاجعه روبرو شده است؛ زیرا میلیاردها نفر در کشورهایی از جمله هند و چین – همانند غربی ها -- بیش از گذشته به مصرف گوشت، مرغ و خوک روی آورده اند. چینی ها اکنون نصف آمریکایی ها، استرالیایی ها و اروپایی ها گوشت مصرف می کنند و این میزان با تبدیل اقشار فقیر جامعه چین به طبقه متوسط، روز به روز در حال افزایش است.

شرکت نستله که غذای کودک، نسکافه و بسیاری از مواد غذایی دیگر را تولید می کند، از این مسئله ابراز نگرانی کرده است. برخی از بخشهای گزارش شرکت نستله در زیر جمع آوری شده است:

کمبود جهانی آب همین نزدیکیهاست. نستله بر این باور است که یک سوم جمعیت جهان در سال 2025 با کمبود آب مواجه می شوند. از آن سال به بعد نیز به مرور وضع وخیم تر می شود و جهان در سال 2050 با یک فاجعه روبرو می شود.

آبخوان های زیرزمینی برخی کشورها از جمله آمریکا تخلیه می شود. مشکلات در خاورمیانه، شمال هند، شمال چین و غرب  آمریکا شدیدتر خواهد بود. 

مصرف بیش از حد گوشت، منجر به کمبود آب می شود. بر اساس گزارش شرکت نستله، یک کالری گوشت در مقایسه با یک کالری از دیگر محصولات غذایی مانند سویا، به 10 برابر آب نیاز دارد. همانطور که طبقه متوسط جهان به مصرف گوشت بیشتر روی آورده اند، منابع آب زمین نیز کاهش خواهد یافت.

رژیم غذایی مردم آمریکا باعث خشک شدن جهان شده است. در حال حاضر رژیم غذایی مردم آمریکا روزانه حدود 3600 کالری با احتساب مصرف گوشت است. اگر کل جهان اینگونه غذا مصرف می کرد، منابع آبی در سال 2000 تمام شده بودند.

پیش بینی نستله برای آینده چیست؟ روشن است که رژیم های غذایی گوشت محور کشورهای توسعه یافته و الگوهای استفاده بیش از حد آب، نمی تواند وضع آینده را به طور واضح مشخص کند. با روند کنونی، نستله معتقد است در سال 2025، جهان با کمبود 30 درصدی غلات مواجه می شود.
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار