بی‌بی‌سی: آیا ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، در همه پرسی انگلیس تاثیر گذار است؟

ورود کشورهای جدید به اتحادیه اروپا می تواند تغییرات بسیاری در سیاست خارجی انگلیس ایجاد کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت شبکه بی بی سی در گزارشی نوشت: موافقان طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می گویند ورود کشورهای جدید به این اتحادیه باعث تشدید بحران مهاجران خواهد شد.

ترکیه، صربستان، آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، کوزوو و مقدونیه در می کوشند وارد اتحادیه اروپا شوند.

ترکیه نخستین بار 30 سال پیش برای عضویت در اتحادیه اروپا اظهار علاقه کرد؛ اما روند پیشرفت درخواست این کشور بسیار کُند  بوده است.

با وجود مشکلات بسیار اتحادیه اروپا، عضویت در آن هنوز برای بسیاری از کشورها مورد پسند است. این اقدام می تواند مزایای اقتصادی و سیاسی بسیاری را به همراه داشته باشد.

افزایش قدرت تصمیم گیری و قرار گرفتن در کنار تعدادی از توانمندترین اقتصادهای جهان، فرصتی است که بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند.

کشورهای مذکور در مراحل مختلفی قرار گرفته اند و موانع بسیاری نیز در مقابل آن ها است. از آغاز مذاکرات با کشورهای مونته نگرو و صربستان چندین سال است می گذرد. در همین حال گفت و گوها با ترکیه نخستین بار در سال 2005 انجام شد. 

تا 3 سال آینده هیچ اتفاقی در این زمینه نخواهد افتاد، چرا که؛ "ژان-کلود یونکر،" رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، در سال 2014 بر گسترش این اتحادیه، محدودیت 5 ساله ای وضع کرد.
تحلیلگران اظهار کرده اند مونته نگرو و صربستان در اولویت ورود به اتحادیه قرار دارند و بعد از آن ها کشورهای آلبانی، بوسنی، کوزوو و مقدونیه قرار گرفته اند.

ترکیه برای ورود به اتحادیه اروپا باید از موانع بسیاری عبور کند و تغییرات فراوانی در کشور ایجاد کند. این مشکلات آن چنان گسترده شده اند که احتمال ورود آن به اتحادیه اروپا کاهش یافته است.

آیا ترکیه یک مورد خاص است؟

پاسخ کوتاه این سوال "آری" است. ترکیه در حال حاضر توافق خاصی با اتحادیه اروپا دارد؛ اما مشکلات این کشور با قبرس، که خود در سال 2004 وارد اتحادیه اروپا شد، موانع پیش رو را افزایش داده است.

در صورت پذیرش ورود ترکیه، اولین کشور دارای اکثریت مسلمانی خواهد بود که وارد اتحادیه اروپا می شود. افراد بسیاری ورود ترکیه به اروپا را فرصتی برای به دست آوردن نیروی کاری تازه می دانند؛ چرا که تعدادی از کشورها با افزایش سن جمعیتشان با مشکل کمبود نیرو مواجه شده اند.

با این حال بحران مهاجران سوریه، حتی در میان سیاستمداران طرفدار ورود ترکیه، تردید ایجاد کرده است. از زمان آغاز جنگ سوریه، بیش از دو میلیون نفر پناهجو وارد ترکیه شده اند. کشوری که خود جمعیتی 76 میلیونی دارد.

روسای اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا قوانین حرکت آزاد در اروپا را حفظ کنند. این قانون به شهروندان اجازه می دهد به صورت آزاد در میان کشورهای عضو حرکت کنند و در آن ها به کار مشغول شوند. آن ها نگران هستند با ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، به دلیل جمعیت بالای این کشور، این قانون مشکلاتی را برای سایر اعضا ایجاد کند.

در بخش های دیگر، نگرانی هایی در خصوص حقوق بشر در ترکیه وجود دارد. این کشور در سال های اخیر اقداماتی انجام داده که از نظر اتحادیه اروپا قابل قبول نیست. از جمله سرکوب مخالفان رئیس جمهور و دولت که با واکنش شدید بسیاری از کشورها همراه بوده است.

موافقان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با اشاره به این مشکلات، اظهار کرده اند در آینده نمی توان ورود افراد به کشور را کنترل کرد. آن ها همچنین نگران هستند انگلیس ناچار شود برای ورود ترکیه و سایر کشورها به اتحادیه، به آن ها در زمینه های مالی کمک کند.

حتی سیاستمداران طرفدار باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، در خصوص افزایش تعداد اعضا هشدار داده اند. در حالی که مقامات دولت کامرون چندین بار از ورود ترکیه به اتحادیه حمایت کرده اند، در ماه های اخیر سیاست برخی از آن ها نیز در این زمینه دستخوش تغییر شده است و بسیاری به دلیل پیامدهای احتمالی آن به مخالفت با ورود ترکیه به اتحادیه اروپا پرداخته اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار