رویترز: تفاوت در دیدگاه‌ها، مانع نزدیکی بیش از پیش ایران و روسیه

رویترز در گزارشی با اذعان به نزدیک‌تر شدن روابط ایران و روسیه مدعی شد اتحاد دو کشور محدودیت‌هایی دارد.

رویترز: تفاوت در دیدگاه‌ها، مانع نزدیکی بیش از پیش ایران و روسیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ایران ماه جاری (آوریل)، نخستین محموله سامانه پیشرفته دفاع هوایی را از روسیه دریافت و «روز ارتش» را با رونمایی از پرتابه‌های موشک‌های ضدهوایی ساخت روسیه جشن گرفت. 

در ادامه گزارش آمده است: تهران برای جشن گرفتن چنین رویدادی دلیل خوبی داشت؛ تصمیم یک‌سال پیش کرملین برای تسریع در تحویل سامانه‌ موشکی اس-300 به ایران نمایانگر توسعه روابط دوکشور بود. این در حالی است که پیش‌تر، بروز بحران داخلی در سوریه و عزم تهران و مسکو برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه، باعث نزدیکی دوکشور شده بود.              

نگارنده گزارش سپس در ادامه مدعی شده است: تأخیر در اجرای قرارداد تحویل سامانه اس-300، نشان می‌دهد اتحاد ایران و روسیه بیش از آنکه بدلیل دیدگاه‌های مشترک این دوکشور باشد، مبتنی بر منافع مشترک آن‌هاست. 

در ادامه گزارش همچنین ادعا شده است: بسیاری از تحلیلگران، دیپلمات‌ها و مقامات سیاسی در گفتگو با رویترز اظهار داشتند روسیه تمایل ندارد اتحاد خود را با ایران بیش از اندازه لازم گسترش دهد. مقامات ایرانی خواستار یک اتحاد راهبردی و بسیار عمیق‌تر هستند. با این وجود، روسیه به طور تلویحی دلیل توسعه روابط میان تهران و مسکو را تنها منافع مشترک آن‌ها در حمایت از دمشق می‌داند. «دیمیتری پسکوف،» سخنگوی کرملین، ماه گذشته در سخنانی اظهار داشت: ما روابط دوستانه خود را با ایران گسترش می‌دهیم؛ اما نمی‌توانیم درخصوص الگوی جدیدی در روابط دوکشور سخن بگوییم.» 

مسکو قرارداد فروش سامانه موشکی اس-300 را سال 2007 با ایران به امضا رساند، اما سال 2010 و پس از اعمال تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران، تحویل این سامانه را به حالت تعلیق درآورد. روسیه آوریل سال گذشته میلادی و پس از بروز نشانه‌های مبنی بر حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، تحریم یکجانبه موشکی خود را علیه تهران لغو کرد. 


انتهای پیام/    
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار