ادعای کارشناس بنیاد هریتیج: اوباما توافق بهتری نسبت به دیگر متحدانش با ایران امضا کرد

کارشناس ارشد خاورمیانه در بنیاد هریتیج مدعی شد در توافق هسته‌ای، شرایطی که اوباما برای ایران فراهم کرد بسیار بهتر از آن است که پیش‌تر به متحدانش داده بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان اس نیوز؛ "جیمز فیلیپس،" کارشناس ارشد بنیاد هریتیج در بخش امور خاورمیانه درباره توافق هسته‌ای گفت: "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، در توافق هسته‌ای شرایطی را برای ایران فراهم کرد که به مراتب بهتر از آنچه پیش از این به متحدان خود ارائه داده بود، محسوب می‌شود. در 5 دهه گذشته، آمریکا حتی به هیچکدام از متحدان خود نیز اجازه دسترسی به این سطح از دانش هسته‌ای و فعالیت‌های اتمی را نداده بود؛ اما به ایران اجازه داد تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم را همچنان پابرجا نگه دارد.

فیلیپس در ادامه گفت: توافقی که آمریکا با ایران کرد بسیار بهتر از توافقی بود که با امارات متحده، کره جنوبی و یا تایوان داشت. ایران از ناحیه این قرارداد بسیار سود کرد. در حقیقت توافق هسته‌ای، قراردادی بهتر از آنچه "جرالد فورد،" رئیس جمهور پیشین آمریکا، با "محمد رضا پهلوی،" شاه معدوم ایران، در دهه 1970 (دهه 50 شمسی) امضا کرد. در آن زمان ایران دوست و متحد آمریکا بود و جرالد فورد اختیارات محدودی را برای محمدرضا پهلوی تعیین کرد. یکی از نتایج خطرناک توافق هسته‌ای آمریکا با ایران، تضعیف معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی است. این توافق به دیگر کشورها اینگونه القا می‌کند که می‌توان به اورانیوم غنی شده و دانش هسته‌ای دسترسی داشت و با انجام مذاکرات دیپلماتیک موانع پیش رو را برداشت.

"یوسف العتیبه،" سفیر امارات متحده در واشینگتن، پس از توافق هسته‌ای ایران مدعی شده بود: امارات متحده احساس می‌کند دلیلی بابت خوشحالی از توافق صورت گرفته با آمریکا ندارد و آن را توافقی بی‌مورد می‌داند.

"اد رویس،" سناتور جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا، نیز گفته بود: شما با بدترین دشمنتان توافق کردین تا به اورانیوم غنی شده دسترسی داشته باشد. حالا باید به دوستانتان هم اجازه بدهید به آنچه می‌خواهند دست یابند.

فیلیپس در ادامه مدعی شد: توافق با ایران، موجب بی‌ارزش شدن معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شد. همانطور که می‌بینید عربستان در حال امضای قراردادی به چین و روسیه است تا 16 رآکتور هسته‌ای را در این کشور توسعه دهد. روسیه پیمانکار قرارداد ساخت 4 رآکتور هسته‌ای در مصر شده است. این قراردادها همگی در جهت برنامه‌های صلح‌آمیز انرژی اتمی هستند؛ اما در مورد ایران نگرانی‌هایی درمورد وجود تسلیحات اتمی داریم. فکر می‌کنم مقامات آمریکایی درمورد ایران اشتباه کردند و در توافق هسته‌ای نیز با آن مانند یک کشور عادی برخورد کردند.

فیلیپس در پایان مدعی شد: اوباما ایران را به چشم یک قدرت منطقه‌ای می‌بیند؛ اما به نظر من ایران خود را رهبر و پیشرو در جهان می‌داند و این موضوع خطرناک است. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار