مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس پژوهشهای انجام شده در مدت چهار سال در کشور 23.6 درصد از مردم ایران به اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند.

ابتلا 23.6 درصد از مردم کشور به اختلالات روانپزشکیبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، دکتر احمد حاجبی در مراسم افتتاح طرح پایلوت استقرار نظام نامه خدمات سلامت روان در شبکه بهداشت و درمان قوچان گفت: بر اساس این پژوهش دوازده میلیون و 500 هزار نفر از گروه سنی 15 تا 65 سال به انواع اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند

وی اظهار داشت: ازاین تعداد تنها یک درصد به بیماری های شدید روانپزشکی مبتلا هستند و بقیه به اختلالات متوسط و خفیف از افسردگی تا اضطراب مبتلا هستند.

دکترحاجبی با بیان اینکه تا پیش از اجرای برنامه تحول نظام سلامت تنها 4.2 میلیون نفر از جمعیت مبتلا، به نوعی از خدمات بهره مند شده اند گفت: به همین منظور اجرای طرح استقرار خدمات سلامت روان، به منظور شناسایی و درمان به موقع اختلالات روانپزشکی و به دنبال آن پیشگیری از آسیب های اجتماعی پس از تحقیقات گسترده مبتنی بر شواهد و برنامه ریزی و پژوهش بلند مدت در دستور کار قرار گرفت.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه از هر چهار ازدواج یک ازدواج منجر به طلاق می شود، تصریح کرد: افزایش آمار طلاق در کشور و اعتیاد به نوعی جزو آسیب های اجتماعی هستند که می تواند با اختلالات روانپزشکی مرتبط باشد.

دکتر حاجبی با بیان اینکه ارائه خدمات سلامت روان از سال 1369 در مناطق روستایی ارائه می شود و در آن زمان به دلیل اینکه 70 درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی ساکن بودند این موضوع با موفقیت همراه بود افزود: این در حالی است که در حال حاضر کمتر از 30 درصد از جمعیت کشور در مناطق روستایی هستند و 70 درصد از مردم در مناطق شهری ساکن بوده که از خدمات سلامت روان بی بهره هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر مهاجرین از مناطق روستایی، در حاشیه شهرهای بزرگ مستقر شدند که از بسیاری از خدمات عمومی و بهداشت و درمان محروم بودند افزود: در اجرای برنامه تحول نظام سلامت،مناطق حاشیه شهرها در اولویت قرار گرفت و خدمات بهداشتی به صورت فعال به ساکنان این مناطق ارائه شد.

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،با اشاره به توانمندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اجرای طرحهای مهم و اثر گذار اظهار امیدواری کرد: اجرای طرح پایلوت سلامت روان نیز با موفقیت در این دانشگاه اجرا شود تا بتوان پس از بررسی نتایج آن را به کل کشور تعمیم داد.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.