فرهنگ قدرت بهم پیوستن افراد یا جداسازی آنها را دارد.

الکساندر سوکوروف: ارزشمندتر از دوستی و فرهنگ چیزی وجود ندارد
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به بهانه نمایش یک فیلم از الکساندر سوکوروف کارگردان مطرح روسیه، سفارت فرانسه در ایران با همکاری مسئولان جشنواره بین‌المللی فجر، در محل موزه ملی ایران ضیافت شامی را ترتیب داد. علت برگزاری این مراسم از سوی مسئولین فرهنگی فرانسه و جشنواره جهانی فجر، این است که فیلم به نمایش درآمده از سوکوروف در این رویداد سینمایی با محوریت موزه لوور فرانسه ساخته شده است.

در ابتدای این مراسم،
رضا کیانیان ضمن عذرخواهی از تاخیر در آغاز آن گفت: من در همان سالی متولد شدم که سوکوروف متولد شد. حس عجیبی به من دست داد؛ چون قرار است من در خصوص ایشان صحبت کنم. کسی در روستای روسیه و من در میدان خراسان با هم متولد شدیم و پس از ۶۵ سال کنار هم قرار گرفتیم.
 
کیانیان ادامه داد: یک بار آقای اسکورسیزی ایشان را به عنوان یکی از بهترین تکنسین‌های سینما معرفی کرد؛ ولی من فکر می‌کنم ایشان یک عارف اخلاق‌مدار است که در آثارش نیز این عرفان و اخلاق دیده می‌شود. ایشان دنباله‌روی ادبیات عارفانه روسیه است.
 
وی در ادامه با اشاره به علاقه خود به آثار سوکوروف، از وی دعوت کرد تا در این مراسم سخن بگوید.

الکساندر سوکوروف فیلمساز مشهور روسی گفت: من نمی‌دانم چه سخنانی را می‌توانم به حرف‌های دوست عزیزم اضافه کنم. معمولا می‌گویند زبان سینما زبان بین‌المللی است و سینماگران حرف‌های همدیگر را درک می‌کنند.

وی افزود: هرچقدر روح و احساسات آدم باز و آشکار باشد، باز هم متاسفانه چیزهایی پنهان می‌ماند. بارها با خود فکر کرده‌ام چه چیزی مانع از شناخت ما از همدیگر می‌شود؟!

سوکوروف ادامه داد: من خودم را در زمره کسانی می‌دانم که معتقد هستند، مستقل از ساختار دولتی و کشوری، باید صادق بود. فرهنگ قدرت بهم پیوستن افراد یا جداسازی آنها را دارد. ارزشمندتر از دوستی و فرهنگ چیزی وجود ندارد.  من از سفارت فرانسه و مسئولان این جشنواره تشکر می‌کنم که این ضیافت را برگزار کردند.

وی در پایان گفت: من نسبت به پیشرفت جوانان امیدوارم و آرزو می کنم گامی به جلو بردارند.

کیانیان پس از سخنان سوکوروف، از رایزن فرهنگی فرانسه در ایران دعوت کرد.
 
وی بیان کرد: خیلی از استاد عزیز آقای سوکوروف تشکر می‌کنم که زمانی را به ما اختصاص دادید که در کنار شما باشیم و یکی از آثار شما را تماشا کنیم.

وی افزود: همچنین از مسئولان موزه ملی ایران و رئیس این مکان و تمام کسانی که در شکل گیری این رویداد کمک کردند، بخصوص رضا میرکریمی سپاسگزارم.

وی افزود: این فیلم در خصوص «موزه لوور» بود و رئیس این موزه تا مدتی پیش در کشور ایران بودند.
 
رایزن فرهنگی فرانسه در ایران اظهار داشت: اتفاق معناداری است که این فرهنگ‌ها با هم تعامل دارند و مفتخریم که سفارت فرانسه و جشنواره جهانی فجر با هم این اتفاق را رقم زدند.  سفیر فرانسه در ایران، برای امشب یک ضیافت شام در محوطه موزه ملی تدارک دیده است.

گفتنی است؛ رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر و حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم به تماشای این فیلم کارگردان مطرح روسیه، نشستند.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار