کارشناس مطالعات منطقه‌ای دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اگر از فرصت‌های همکاری میان ایران و افغانستان استفاده نشود زمینه برای حضور نظام‌سلطه در منطقه فراهم می‌شود.

///"محمدرضا مجیدی" کارشناس مطالعات منطقه‌ای دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گوی مشروح با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون زمینه‌های همکاری میان دو کشور ایران و افغانستان اظهار داشت: ایران و افغانستان با توجه به سوابق دیرینه تاریخی، فرهنگی و میراث مشترک از پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه فراوانی برای همگرایی و همکاری برخوردار هستند.

* نادیده گرفتن فرصت‌های مشترک زمینه‌ساز مداخله قدرت‌های بیگانه در افغانستان

مجیدی با بیان اینکه نظر به مولفه‌های مشترک فراوان میان دو کشور همکاری‌های شایسته و لازم شکل نگرفته است، گفت: ایران از دیرباز و به‌ویژه در دو دهه گذشته و بعد از اشغال افغانستان، تعداد زیادی مهاجران این کشور را در خود جای داده و هم‌اکنون نیز این مهاجران در کشور ما مشغول به‌کار و فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: آموزش کودکان افغانستانی در کشور از مسائلی است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.
 
مجیدی در مورد همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان نیز تصریح کرد: لازم است مسائل اقتصادی در عرصه‌های کارشناسی و نخبگان مورد بررسی قرار گیرد و در این راستا اتاق فکرهایی در دو کشور تشکیل شود که در آن‌ها زمینه‌های اقتصادی مورد پیگیری قرار گیرند.

این کارشناس مطالعات منطقه ای دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران استان‌های همجوار دو کشور را پتانسیلی برای برقراری ارتباطات عنوان کرد و گفت: تاسیس مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه بیرجند، می‌تواند فرصت مناسبی برای مبادلات فکری و بررسی زمینه‌های همکاری باشد.

مجیدی خاطرنشان کرد: دفتر مطالعات وزارت‌امور خارجه با همکاری نهادهای مرتبط در تدارک همایشی است که فرصت‌ها و زمینه‌های همکاری در دهه پیش‌رو بین دو کشور و البته چشم‌انداز عرصه‌های مختلف افغانستان را مورد بررسی قرار دهد.

وی گفت: پیشینه دو کشور بیانگر آن‌است که فرصت‌های فراوانی برای همکاری وجود دارد که اگر از این فرصت‌ها استفاده نشود، تهدیدها و مداخله‌هایی که از سوی قدرت‌های جهانی و نظام‌سلطه در منطقه صورت می‌گیرد، می‌تواند فرصت‌ها را از میان برداشته و زمینه‌های همکاری میان ایران و افغانستان را از بین ببرد.

* گزارش یونیسف پیرامون بحران آموزش و درمان در افغانستان، نتیجه منفعت‌طلبی نظام سلطه در این کشور است

مجیدی در بخش دیگری از اظهارات خود، درخصوص گزارش دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) پیرامون محدودیت دسترسی کودکان افغانی به آموزش و درمان، گفت: یکی از سوالات مهم در این زمینه آن است که آیا نهادهای بین‌المللی که در دهه‌های اخیر در امور افغانستان مداخله داشته‌اند، به‌وظایف اولیه خود نسبت به مسائلی که به سلامت و حیات اولیه یک شهروند افغانی مرتبط است، توجه کرده‌اند یا خیر؟

وی با اشاره به گزارش سازمان یونیسف درخصوص آمار تاسف‌بار آموزش و درمان در افغانستان، افزود: طرف خطاب گزارش یونیسف در این‌باره پیش از ما و سایر کشورها، کشورهای صاحب‌قدرت‌ونفوذی هستند که در افغانستان مداخله کرده و منافع خود را در این‌ کشور جستجو می‌کنند.

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه یادآور شد: به‌نظر می‌رسد که در کنار این حضور چندجانبه و بین‌المللی در افغانستان، کشورهای همسایه و البته جهان‌اسلام می‌بایست به‌وظایف خود عمل کنند؛ چنان‌که جمهوری‌اسلامی‌ایران در طی سالیان گذشته تلاش‌هایی را در زمینه‌های مهاجرین و کمک‌‌رسانی به مردم افغانستان صورت داده است.

وی افزود: در صورت عدم مدیریت معضلات بهداشتی و درمانی در کشور همسایه، می‌توان گفت که این مسئله چالش و تهدیدی برای همسایگان هم به‌شمار می‌آید و لذا حل این مسئله نیاز به‌کار جمعی و تلاش برای برطرف کردن معضلات ذکر شده دارد، اما لازم به‌ذکر است که این موضوع نافی وظایف سازمان‌های بین‌المللی نظیر یونیسف و سازمان ملل و نیز گزارش‌های آنان درخصوص افغانستان نیست.
 
*انفجارهای اخیر کابل، نتیجه مداخله کشورهای بیگانه در افغانستان است  

مجیدی در بخش سوم اظهارات خود به انفجارهای مهیب تروریستی در کابل پرداخت و یادآور شد: متاسفانه از سال‌های 2001 و 2003 به‌بعد که اشغال کشورهای افغانستان و عراق روی داد؛ خشونت، افراط و تروریسم در آن‌ها نمایان شد والبته این رویدادها نتیجه مداخلات کشورهای بیگانه در امور داخلی افغانستان است.

وی با بیان راهکار مقابله با پدیده تروریسم در منطقه و ازجمله افغانستان بیان داشت: برای برقراری آرامش و امنیت در کشورهای منطقه و به‌ویژه افغانستان، می‌بایست یک مقابله دسته‌جمعی درقبال پدیده تروریسم صورت گیرد چرا که این پدیده در جهان امروز مختص یک نقطه نیست و خود آمریکا و اروپا هم از اقدامات تروریستی در امان نیستند.

این کارشناس مسائل افغانستان با بیان این‌که گروه‌های تروریستی پرورش‌یافته برخی از کشورهای غربی هستند، خاطرنشان کرد: هیلاری کلینتون وزیرخارجه سابق آمریکا در دوران مسئولیتش در سنای آمریکا گفت که خود ما گروه‌های تروریستی را برای مقابله با شوروی و عواملی ازقبیل طالبان و القاعده به‌وجود آوردیم، و لذا انفجارهای تروریستی امروز در کابل موید این نکته می‌باشد که اگر قرار است مقابله‌ای با جریان‌های خشونت‌طلب و افراطی در منطقه صورت گیرد، نیازمند حرکت دسته‌جمعی کشورهای منطقه و جهان در این راستا می‌باشد.

وی با اشاره به اظهارات مقامات غربی در تقسیم‌بندی تروریست‌ها به خوب و بد، ادامه داد: لازم است از یک منظر و دیدگاه به پدیده خشونت‌طلبی و افراط‌گرایی نگاه شود، نه این‌‌که اگر  اقدامی تروریستی علیه مسلمانان شکل گرفت، به عواملشان تروریست‌های خوب نسبت داده شود و اگر در اروپا چنین رویدادی واقع شد، لقب تروریست بد به عوامل کشتار اتلاق شود.

مجیدی با بیان این‌که وضعیت افغانستان با توجه به حضور طالبان و داعش در این کشور شرایط خاص خود را دارد، تصریح کرد: اگر وحدت لازم میان ملت افغانستان برقرار نباشد و افتراق و چنددستگی بین اقوام این کشور پابرجا باشد، در این‌صورت نتیجه این بهره‌برداری سوء عاید جریانات خشونت‌طلب منطقه شده و در نهایت برخلاف منافع ملت افغانستان خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: طبیعتا جریانات فرامنطقه‌ای و نظام‌سلطه و نیز کشورهایی که منافع خود را در بی‌ثباتی منطقه و به‌اصطلاح گِل‌آلود شدن آب می‌بینند، بهره خود را از این فرصت‌ها خواهند برد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.