یوناما یا نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید آموزش و پرورش و خدمات به‌داشتی برای کودکان در افغانستان در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،در گزارش جدیدی که از سوی یوناما و یونیسف به نشر رسیده نشان می‌دهد که خشونت‌های برخاسته از جنگ، تهدید و جبر توسط طرف‌های درگیر در افغانستان کارمندان صحی و آموزشی را متضرر می‌سازد و دست‌رسی کودکان به خدمات مهم به‌داشتی و آموزشی را محدود ساخته‌است.

این گزارش که از اول سال ۲۰۱۳ تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۵ را در بر می‌گیرد، یوناما می‌گوید یافته‌های آن عمیقا نگران‌کننده‌است.

در گزارش گفته شده که در جریان سال ۲۰۱۵ یوناما و یونیسف ۱۲۵ مورد متاثرکنندۀ دست‌رسی به مراقبت‌های صحی را مستندسازی کرده‌اند که ۲۰ تن از کارمندان به‌داشتی کشته، ۴۳ زخمی و ۶۶ نفر دیگر ربوده شده‌اند؛ در حالی که در سال ۲۰۱۴ خشونت‌ها ۵۹ مورد بوده‌است.

هم‌چنان ۱۲۳ مورد برخاسته از جنگ‌های مسلحانه که دست‌رسی به آموزش و پرورش و کارمندان تعلیمی را متاثر می‌سازد مستندسازی شده که ۱۱ کارمند آموزشی کشته، ۱۵ زخمی و ۴۹ نفر ربوده شده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

بر بنیاد این گزارش، از جمله ۲۵۷ روی‌دادی که در سال ۲۰۱۵ مستند شده بیش‌تر آن که ۱۳۸ مورد است تهدید بوده که در مقایسه با سال پیش از آن افزایش قابل زیادی را نشان می‌دهد. این تهدیدات شامل تهدید به مرگ، حمله بر کارکنان صحی و آموزشی، بستن مکتب‌ها به زور، نامه‌هایی که رفتن به مکتب، به ویژه برای دختران را منع قرار دهد، غصب و دیگر موارد بوده‌است.

در گزارش یوناما و یونیسف روی‌دادهایی هم مستند شده که انفجار مواد انفجاری جاسازی‌شده در نزدیک مکتب‌ها سبب کشته و زخمی‌شدن کارمندان صحی و آموزشی گردیده‌است.

در سال ۲۰۱۵ خشونت‌های برخاسته از جنگ منجر به کاملا یا قسما بسته‌شدن بیش از ۳۶۹ مکتب گردیده که یک ملیون و ۳۹۰هزار دانش‌آموز و ۶۰۰ آموزگار را متاثر ساخته‌است.

بر پایۀ این گزارش، در آن روی آسیب‌پذیری دختران نیز مکث شده که تهدیدات و ممانعت‌های آشکار بر محدودیت آموزش دختران افزوده‌است.

آکیل آیر، نمایندۀ یونیسف در افغانستان می‌گوید در سال ۲۰۱۵ میلادی کودکان به خاطر ناامنی و خشونت‌های برخاسته از جنگ در افغانستان به گونۀ روزافزون به مشکلات دست‌رسی به خدمات به‌داشتی و آموزشی مواجه بودند و سطح بالای فقر به آن افزوده‌است.

هم‌چنان دانیل بل، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته‌است خشونت‌های برخاسته از جنگ نه تنها کودکان افغان را در معرض خطر قرار می‌دهد، بل آنان را از حقوق اساسی‌شان که فراگیری آموزش و پرورش و صحت است، محروم می‌سازد.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، آموزش ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.