رای‌الیوم نوشت: عربستان عامل بحران كاهش قیمت نفت است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی  روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: برای نخستین بار و پس از چندین ماه عربستان سعودی کلام خود را فصل الخطاب نمی داند درست برعکس نشست های سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول و پیش از آن در نشست های وزرای خارجه و وزرای کشور عرب که حرف اول و آخر را گفته است. قدرت های بزرگ و متوسطی وجود دارند که در صورت تعارض موضع گیری های عربستان با منافع شان در گفتن کلمه «نه» تردیدی نمی کنند.

این منبع تصریح کرد: ما در اینجا درباره کنفرانسی سخن می گوییم که روز گذشته در دوحه پایتخت قطر برگزار شد و وزرای نفت کشورهای عضو سازمان«اوپک»(12 کشور) در کنار شش وزیر تولید کننده نفت خارج از اوپک و در راس آنها وزیر نفت روسیه شرکت کردند.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: نشستی که به مدت بیش از شش ساعت ادامه یافت پیشنهاد عربستان و روسیه را برای توقف تولید بر اساس میزان تولید ماه ژانویه گذشته تا ماه اکتبر آینده تا زمان برگزاری نشست دوم در مسکو بررسی کرد. تنها مانع اصلی، اصرار عربستان سعودی بر پایبندی همه کشورهای تولید کننده خارج و داخل اوپک از جمله ایران به توافق تثبیت تولید بود.

ایران نشست را تحریم کرد و "بیژن زنگنه،" وزیر نفت این کشور تاکید کرد هیچ گونه توافقی در نشست دوحه را امضا نمی کند. زنگنه  گفت: تولید نفت ایران به دلیل تحریم های تحمیلی به یک میلیون بشکه رسیده است؛ مسئله ای که بسیار کمتر از سهمیه مقرر  از سوی سازمان اوپک است که 2 میلیون و 400هزار بشکه است و توقف تولیدش یعنی ابقای تولید بر اساس میزان تولید در هنگام تحریم هاست و این به نفع ایران نیست.

هنگامی که عربستان سعودی در  سال 1990 پذیرفت که نقش تولید کننده« در نوسان» را در سازمان اوپک بازی کند سهمش 5 میلیون بشکه در روز بوده است و اکنون تولیدش به بیش از ده میلیون بشکه در روز رسیده است. این افزایش مستمر از سال ها پیش از سهمیه عراق تحت محاصره و کشوری که صادرات نفتش ممنوع بود و سهمیه اش سه و نیم میلیون بشکه بود و سهمیه ایران که بعدها تحت محاصره آمریکایی غربی قرار گرفت، برده شد.

این منبع افزود: این خود عربستان بود که این بحران را دو سال پیش به وجود آورد آن هنگام که هر گونه کاهش تولید نفت داخل اوپک را برای تقویت بهای نفت که بین 118 تا 120 دلار در هر بشکه بود نپذیرفت. این مخالفت عربستان با هر گونه کاهش تولید برای پایین آوردن بهای نفت بود به گونه ای که منجر به ایجاد اختلال در اقتصاد ایران و روسیه به دلیل حمایت آنها از دولت سوریه و حزب الله لبنان شود. عربستان بر این باور بود که کاهش قیمت نفت از 70 دلار پایین تر نمی رود و این نیز برای مدتی کوتاه رخ خواهد داد اما همه تخمین ها و ارزیابی هایش اشتباه از آب درآمد.

قیمت نفت در عمل بیش از دو سوم کاهش یافت و به حدود  سی دلار در هر بشکه رسید و عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس خود بزرگترین بازندگان بودند. میزان این خسارت به مرز 370 میلیارد دلار در سال رسید. اما درباره نفت فلات قاره ای نیز باید بگوییم که این نوع نفت که عربستان به دنبال خارج کردن آن از بازار نفت به طور کامل به دلیل هزینه های کلان تولید آن به ویژه در آمریکا بود(هزینه تولید یک بشکه در حدود 60 دلار است) برخی از تولید کنندگانش توانستند تا حدودی با کاهش بهای نفت با تغییر ابزارهای تولید، خود را سازگار کرده و میزان تولید نفت آمریکا از این نوع نفت در حدود 9میلیون و 500 هزار بشکه در روز ادامه یافت.

این روزنامه در ادامه این مطلب نوشت: ایران می خواهد که همان بلایی که عربستان به سرش آورد حالا به عربستان بچشاند یعنی اینکه به خواسته های عربستان در توقف تولید پایبند نماند زیرا به خوبی می داند که عربستان که درآمدهای نفتی اش از هم فرو پاشیده و بخش بزرگی از ذخایر ارزی اش را به دلیل کسری در بودجه (100میلیارد دلار) وهزینه های سنگین جنگ های یمن و سوریه از دست داده و به شدت نیازمند بالا رفتن قیمت نفت است تا بتواند بخش معقولی از نیازهای خود را برآورده کند و مشکلات مردمش در اثر تدابیر ریاضتی را کاهش دهد.

شاهزاده «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و رئیس کمیته عالی اقتصادی که بر بخش اقتصاد و نفت نظارت دارد، روز گذشته در گفت و گو با خبرگزاری«بلومبرگ» تهدید کرد که عربستان سعودی در صورتی که در در دوحه توافقی حاصل نشود یا توافق حاصل شود و ایران به آن پایبند نماند، تولید نفت خود را یک یا دو میلیون بشکه می افزاید و اگر تهدیدش را عملی کند قیمت نفت به مرز بیست دلار و چه بسا بیشتر سقوط می کند.بن سلمان اکنون در وضعیت فردی است که می خواهد به پای خود گلوله شلیک کند.

«عبدالصمد العوضی»کارشناس کویتی نفت و معاون اسبق وزیر نفت در گفتگویی با این روزنامه گفت: مازاد کنونی نفت در حدود یک میلیون بشکه است و هر گونه افزایش جدیدی در تولید توسط عربستان یا کشور دیگری باعث کاهش زیاد در بهای نفت می شود که اخیرا اندکی بهبود یافته وبه دلیل امیدواری به توقف تولید در کنفرانس دوحه به بالای چهل دلار در هر بشکه رسیده است.

العوضی معتقد است چه در دوحه توافقی حاصل شود چه نشود بازار به حال خود می ماند، بحران در اصل و اساس آن مربوط به مازاد در بازار است.

این منبع خاطر نشان کرد: عربستان اکنون خود را در تقابل با روسیه می بیند و برخی اطلاعات که از نشست دوحه به بیرون درز پیدا کرده حکایت از آن دارد که برخوردهای بزرگی میان دو طرف درباره تدوین بندهای توافقنامه و ابزارهای نظارت ، کنترل و همچنین تولید ایران صورت گرفته است.

ایران تا پایان سال جاری نیم میلیون بشکه نفت مازاد تولید می کند و چه بسا این میزان در سال آینده دو برابر شود؛ مساله ای که باعث سرگیجه مزمن عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود.

به نظر بسیاری از کارشناسان، عربستان باعث زمانی باعث ایجاد این بحران شد که بر عدم توقف تولید اصرار کرد و بیش از دو میلیون و نیم بشکه نفت مازاد به بازار تزریق کرد و اکنون نیز می خواهد سهمیه کنونی اش را حفظ و دیگران را مجبور به پاسخ مثبت به شروطش برای توقف تولید کند و ما معتقد نیستیم که در این کار موفق خواهد شد. زیرا روسیه، مانند مصر، پاکستان یا دیگر کشورهای خلیج فارس نیست و ایران هم  چه بسا این بار به گونه ای دیگر رفتار کند.

بهای نفت به احتمال زیاد کاهش پیدا کند و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و کشورهای عربی دیگر تولید کننده نفت باید کمربندهای خود را محکم تر ببندند و منتظر تدابیر ریاضتی بیشتری بمانند مگر آن که معجزه ای رخ دهد.

این منبع در پایان نوشت : ما در زمان وقوع معجزه ها نیستیم و نشست دوحه بدون هیچ گونه توافقی به پایان رسید و جهان منتظر واکنش عربستان سعودی است.حالا آیا شاهزاده محمد بن سلمان تهدیدات خود را عملی و بازار را با دو میلیون بشکه نفت مازاد غرق می کند و قیمت نفت را به پایین تر از بیست دلار می کشاند؟چنین چیزی را بعید نمی دانیم زیرا ما در زمان «طوفان قاطعیت»هستیم. ساعت های آینده سرنوشت ساز است و هیچ چیزی که امیدوار کننده باشد نیز وجود ندارد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
درودبرایران.درودبررهبرعزیزایران.ودرودبه مسولین دلسوزواقعی ایران .ودرودبه تمامی مردمان نجیب وپاک ایران.ماایرانیان ازاول جنگ تاالان ازبنیان گذارجمهوری اسلامی ایران آموختیم برای همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تابه مملکت عزیزمان آسیبی نرسد.واین راهم مسولین نظام بدونندجناح بازی رادراینطورمواقع کناربذارندودست بدست هم بدهندتاعربستان که هیچ پوزه هرچه دشمن است رابه زمین بمالیم .اگرمیخواهیدایرانی سرفرازداشته باشیم برای همیشه پشتیبان ولایت فقیه بایدباشیم ونگذاریم مسولین زحمت کش ایران احساس تنهایی بکندمثل پنچ به علاوه یک هم ایرانیها پشتیبان گروه زحمت کش ایران بودوهم رهبرعزیزکه ایشاالله تاانقلاب صاحب اصلی ایران زنده باشدایشاالله /رزمنده 27ماه داوطلب جنگ // ایران عزیزم همیشه آزاد.استواروپاینده باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
خاک بر سرمان منابعی را که خدا برای پیشرفت و استفاده ی امت اسلامی به ما اهدا کرده رو داریم مفت به کفار و ستمگران میدیم فقط به دلیل روکم کنی هم دیگر وای بر جاهلان
-
ناشناس
۱۲:۴۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
اگه پشت این سیاستمون یه تدبیر برنامه ریزی شده بلند مدت باشه که بر طبق منافع ملی کشورمون باشه خیلی هم خوبه وگرنه یه حرکت هیجانی و احساسی باشه که جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
ما حاضريم كل سال رو روزه بكيريم دو برابر ماليات بديم شرايت سخت تحمل كنيم به شرط اينكه اين لولو سعوديا توخالي رو با افزايش توليد بدبختشون كنيد حرف مفت نزنن دولت احمقشونم از هم بتركه (جون مادرت هركي كه برات عزيز تره زنكنه رو حرفت وايسا بعد عمري يه تو دهني محكم به اين نفهما بزنيم )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
مارمولک بچرخ تا بچرخیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
یک درمان در زمانهای گذشته است که می گویند اگر سمی وارد بدن شد باید یک سمی دیگر را وارد بدن کنی تا آن سم اثر خودش را از دست بدهد مدت 38 سال است که عربستان و آمریکا و ایادیش برای از پای در آوردن ملت ایران به هر اقدامی دست زده اند اگر متولیان ایران از هوش خود در به زانو در آوردن این دولتهای غیر معقول در این زمان استفاده نکنند یقین بدانند که در آینده نه چندان دور زهر آنان سمی تر خواهد بود و این تجربه که آنان بارها در جنگهای منطقه ای پشت میز مذاکره فرصت بدست آورده اند تا ضربه های مهلکتری به طرف مقابل بزنند را بدست آورده اند. درست است که اگر ایران بازارهای نفتی دنیا را از سهمیه آزاد پر کند تا حدودی به ضررش است اما در کوتاه مدت جبران خواهد شد اکنون نوبت ایران است که با تزریق نفت آزاد به بازار جهانی با کمک عراق و روسیه بازارهای نفتی را اشباح کنند که تولید کنندگان عربستان، قطر، کویت، امارات متحده عربی، آمریکا، مصر و دیگر کشورهای متجاوز به حقوق انسانی ملتها ضربه بخورند و دیگر نتوانند بلند شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
حالااین شدیک حرف ببینم عربستان چه غلطی میکند.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
مارو از چی میترسونین؟؟؟

ما ملتی هستیم که اگه هیچی هم واسه خوردن نداشته باشیم با روزه گرفتن سر خواهیم کرد...

ولی لحظه ای سرمون رو جلو دشمن خم نمیکنیم...

بچر تا بچرخیم مارمولک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ای دورود بر زنگنه لعنت بر ال سعود
United Arab Emirates
ناشناس
۲۳:۱۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
به امید ورشکستگی آل سعود صلوات
Seychelles
ناشناس
۲۲:۵۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
همنجوری ادامه میدم بیژن جون تاببینم این الاغها میان سر راه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
در همه دولتهای قبل و حال سیاستهای غلط باعث تحلیل قدرت ایران شوده در زمان باید سیاست تعغیر کنه در حال حاظر حرف اول را نفت در بازار نیست و گاز هستش ما باید کاری کنیم که صادرات گاز ما رونق بگیرد و در داخل پالایش نفت و گاز در اقتصاد مقاومتی چون با تحریم هستیم باید ناوگان حمل و نقل گازی را بیشتر کنیم و برای اینده و احداث خط لوله کشی به اروپاه مذاکره کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
با توجه به این که قران یک کتاب جاودان است بنابرین اسراعیل تا قیامت باقی خواهد ماند فقط مسلمان نخواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
این وسط کشورهای خریدار سود میکن همنوایی که عربستانو شیر میکنن تا با ایران مقابله کنه .خاک تو سر عربستان خرفت که نوکریشونو میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
خدا شاهده ته دلم روشنه که عربستان کم تر اون 25سالی که رهبر گفت اسرائیل دوام میاره پابرجاست.
دلیل محکم و واضحی داره سران عربستان شاهزاده های احساسی هستن که مثل صدام شکست رو اصلا قبول ندارن و رو احساس و عصبانیت تصمیم میگیرن و اصلا به فکر آینده نیستن فقط میخوان عقده خالی کنن و ایران رو شکست سطحی و موقت بدن. خودشون خبر ندارن که تو دراز مدت چه بلایی بر سر مملکت خوشون میارن و خودشون رو خاک سیاه میشونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران باید پدر عربستانو در بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
با اومدن دولت یازدهم این سعودیها پر رو تر شدن.سیاست لبخند در برابر اعراب اشتباست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ومکرو مکرالله والله خیر الماکرین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۰:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران باید بر اساس نیاز به تولیدش اضاف کنه و کاری کنه که عربستان بر اساس لجبازی این کارو کنه هر جا نفت مفروشه شما شده برید مفتی خالی کنید .پوزشونو بزنید .ما راههای دیگری داریم جاشو پر کنیم .اونا چی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
داش بیژن کارت درسته .
Germany
ناشناس
۲۰:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
دوستان باورکن هرچقد هم ما اینحرفارو بزنیم تاثیری نداره فقط اعصاب خودمونو خورد میکنیم.
تنها راهش اینه که یه گوش مالی حسابی به عربستان بدیم که حد خودشو بدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
تولید نفت را باید چند برابر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
درسته نفت ارزون بشه برا هر دوکشور بده ولللللللییییی؟؟

ما ده ساله که داریم سختی میکشیم اینم روششش البته این سختی خیلی قابل تحملتر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
عربستان منبع عظیم پولی به اسم توریسم داره
حج بزرگترین کمک مالی برای عربستان است
عربها شب و روز ندارن که نکنه ایرانیها به حج نیان و بازار ما کساد بشه و پول دستمون نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
در هر حال فرقی به حال مردن نمیکنه.کل پول نفت میره توی جیب ی عده ای خاص توی ایران.بی چاره جوان های بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ما باید نفت رو به دنیا مفتی صادر کنیم و حتی به بهشون پول هم بدیم تا نفت مارو بگیرن تا روی عربستان کم بشه !!!!!!!!!!!

خدایا همه احمق ها را بکش ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
عربستان خیلی از پیگیری و بیان نقش عربستان در حوادث یازده سپتامبر و گسترش عقاید تروریستی میترسد. ظریف با انتشار مقاله نقش عربستان در یازده سپتامبر در یک روزنامه آمریکایی حمله خوبی کرد که باید ادامه بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
موافقم. باید پوزه این وهابیون ملخ خور حرامزاده را به خاک مالید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
اقتصاذی که بر پایه نفت باشد این چیزها را هم دارد لطفا یکبار برای همیشه قیمت بنزین را ازاد کنید واستخراج نفت را فقط برای مصارف داخلی انجام دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
مطمئن هستم همین راهی که ایران پیش گرفته است به نتیجه می رسد اگر دولتمردان ما با قاطعیت برخورد کنند عربستان هم جای خودش می نشبند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ما ملت بزرگ حاضریم تاوان این معامله را با گران خریدن بنزین بکشیم ودولت مردو مردونه نفت را تا پایان سال به مرز چهار میلیون بشگه برسونه تا عربستان فلح بشه یا علی
Germany
بی سواط
۲۲:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ربطی به قیمت بنزین داخلی نداره با کاهش واردات بی رویه و تجملی میشه با تولید داخلی هزینه ها رو متعادل کرد
کمی تدبیر میخواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
احسنت آقای زنگنه دست مریزاد . من خیلی کیف کردم که عربها را دچار بحران کردید
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
الان بهترین موقع حمله به چاههای نفت عربستانه ، چرا برادران یمنی این زحمتو تقبل نمیکنن.
Germany
ناشناس
۲۲:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
نه عزیزم باید درکمال امنیت نفت برداشت کنن
باید کوه دلار های نفتیشون تو جنگ ها و هزینه های زیاد بسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
کاری به ایران و عربستان ندارم اما اونیکه قراره نفت رو مفت بخره از همه بیشتر سود میبره!!!!
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۲۰:۲۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
اگر هم جوری شد که نفت براشون مفت شد عیب نداره . عوضش عربستان که متهد اصلیشون هست از بین میره باید یک عالمه بیارن خرج کنن واسه این خخخخخخ . ولی به دلم افتاده همه چی درست میشه . عربستان نابود میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران با همکاری روسیه که با هم 43درصد ازذخایز گازی دنیا رو دارا هستند میتونند قیمت گاز بالا بکشند و جبران هزینه کنند
در عوض تولید نفت بالا ببریم و نفت بکنیم6دلار درسته خیلیا این وسط سود میکنند اما ما از مسئله قدس بگذریم از آل سعود نمیگذریم
باید بیچارشون کنیم
به بدبختی بیفتن مردمش از داخل اینا رو از حکومت کله پا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
عربستان باید ورشکست شود و پوزه ملک سلمان و کشورهای ذره بینی خلیج فارس به خاک مالیده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
عربستان باید ورشکست شود و پوزه ملک سلمان و کشورهای ذره بینی خلیج فارس به خاک مالیده شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
احساسی عمل کردن صحیح نیست اینکه سهمیه مان پس بگیریم صحیح است ولی انتقام گرفتن صحیح نیست و با آموزههای اسلام مغایر ت دارد مخصوصا" سود برنده اصلی استکبار جهانی میباشد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
بحث سر انتقام نیست . بحث اینه که عربستان میخواد زور بگه ما هم زیر بار نمیریم . انقدر تولید میکنیم که رفت بشه 1 دلار خخخخخخ
بعد عربستان که از بین رفت دوباره درستش میکنیم :دی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ما هشتاد میلیون نفریم و اگر کمر همت بنندیم و دولت نیز واقعا اقتصاد مقاومتی رو اجرا کنه ازیک طرف واقعا به تولید کمک کنه از طرف دیگه مالیات واقعی رو از ثروتمندان بگیره و ثروتمندان هم برای بقاء مملکتشون ودیدن روزهائی که اقتصادی سالم و پویا داشته باشیم کمک کنند مطمئن باشید احتیاج به فروش نفت نداریم مگر ترکیه یا کشورهای اروپائی نفت دارن اونا تولید میکنن و روپای خودشون می ایستن . باید همه اگر واقعا میگیم ایرانی هستیم بدنبال تولید در بخش صنعت و کشاورزی باشیم نه رانت خواری به امید روزی که همه اینو بفهمیم اگر میخواهیم مملکت رو به ایندگان اباد تحویل بدیم و اگر میخواهیم تو دهن این سران مرتجع عرب بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر رزیم خونخوار سعودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
خدا رو شکر بالاخره یکی پیدا شد جواب این جانورهایی وهابی رو بده
درود بر مهندس زنگنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
در کل تو این زمینه اقتصادانان باید نظر بدن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سعودی های مفت خور رو باید ادم کرد هرچند که وحشی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سعودی ها با پول نفت و ارز حجاج زنده اند شاید اگه مورد فشار نفتی قرار بگیرند در کشورشان هرج ومرج بشه و حکومتشان ساقط گردد تا انشاء الله وهابیت ازبین رفته و شیعیان روی کاربیایند که صلح در منطقه برقرار بشه و مردم منطقه در آرامش زندگی را سپری کنند هرکس این نظر را خواند بر آل سعود لعنت بفرستد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
پایان این جنگ نفتی که بین امت اسلام شروع شده به نفع استکبار واستعمار است. عاقلان امت اسلام راه چاره ی بهتری بیابن تا خنجر وارده بر پیکر اسلام زودتر خارج و محل درد زودتر التیام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
باید عربهای تنبل که با پول مفت نفت سالها حال می کردند وبه کشورهای دیگر حوزه نفت زور میگفتند مزه بی پولی را بکشند تا دیگه گول آمریکائی ها و غربی ها را نخورند وبا آن دست که گرفتند با این دست پس دهند من حاضرم گرسنگی بکشم تا این سعودی ها ادب شوند دم زنگنه گرم با این اقدام قاطع که داشتند .
Germany
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران باید تولید نفتش رو بالا ببره و قیمتش رو کاهش بده تا پدر عربستان در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
عربستان حامی تروریسم و عامل بی ثباتی در منطقه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
یه زمانی این عربستان از ایران میترسید صداشو هم در نمی اورد نشسته بود سر جاش :))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
افرين بر ایران . اصل هم همین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
افرين بر ایران . اصل هم همین است . پدرشونو در بیارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
ایران نباید تولید نفت رو کم کنه
بلکه باید همینطور بیشتر هم کنه
چرا اونا رو قیمت نفت تاثیر بذارن و به اقتصاد ما ضربه وارد کنن
و ما اینکارو باهاشون نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
یک بار برای همیشه یک سیلی سخت به گوش حاکمان بی منطق سعودی باید نواخته شود .
Iran (Islamic Republic of)
کاش کاره ای بودم
۰۸:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
باید چند تا موشک دوربرد بدهیم به یمن تا مناطق نفت خیز عربستان رو بزنن اونوقت هم نفت گرون میشه هم پوزه عرب ها سالها به زمین مالیده میشه و هم حساب دست بقیه میاد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
لعنت بر عربستان
من هر نوع سختي رو حاضرم بكشم فقط اين عرب هاي وهابي سرجاشون بشينن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
می دونید فرق ما و عربستان چیه ؟
نفت ما متعلق به مردمه و نفت عربا متعلق به یه نفره
پس ما نمی تونیم لج بازی کنیم اما اونا می تونن حسابی لج بازی سیاسی و نفتی انجام بدن چون ارث پدرشونه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۷:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
این چاهی است که رزیم سعودی کنده حالا باید ثمره شو ببینه/ مقاومت شرط پیروزی است جمهوری اسلامی ایران با مقاومت مستمری که دارد عربستان که هیچی امریکا را هم به زیر خواهد کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر آل سعود
Germany
بی سواط
۲۲:۲۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
بایدقیمت نفت رو بکشیم زیر 20 دلار
باید با نفت از شیعیان سوریه وعراق و لبنان و یمن دفاع کنیم
باید کوه دلار های نفتی عربستان رو بسوزونیم
و کاری کنیم تا کشور های کنار عربستان از دورتادورش پراکنده بشن
ازدولت میخوام تولید نفت رو تا 3 میلیون بشکه نفت در روز بالا ببره
و واردات رو کم و تولید داخلی رو افزایش بده اینطوری نیازی به خرج پول بیشتر نیست
اقتصاد مقاومتی رو اجراکنه دولت اصلا نیازی به پول نفت هم نداریم
دولت باید بدونه در مواجهه باعربستان همه مردم ایران کناردولت هستن
Germany
ناشناس
۲۲:۲۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
از بس بی ارزه هستین عربستان علنا داره به داعش کمک میرسونه اونوقت ما نمیتونیم چهارتا موشک برسونیم به یمن بزنن ارامکو رو بترکونن اونوقت ال سعود برگردن به دوران حجر
آخرین اخبار