صندوق بین المللی پول: رشد کم نظیر اقتصاد ایران در قیاس با کشورهای هم تراز

به باور صندوق بین المللی پول لغو تحریم ها و افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی کم نظیری را برای ایران به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری "یونایتد پرس"؛ برداشته شدن تحریم های اقتصادی شدید بر علیه ایران و افزایش تولید نفت این کشور، باعث شده است تا ایران در زمینه اقتصادی از سایر کشورهای منطقه پیشی بگیرد.

"مسعود احمد،" مدیر برنامه های خاورمیانه و آسیای مرکزی در سازمان صندوق بین المللی پول، در متنی منتشر شده اظهار کرد اقتصاد ایران امسال رشدی 4 درصدی خواهد داشت. این افزایش، سطح رشد اقتصادی کشورهای نفتی را از 2 درصد به 3 درصد می رساند.

"احمد" در این باره نوشت: " افزایش سطح رشد اقتصاد کشورهای نفتی به دلیل افزایش رشد ایران پس از برداشته شدن تحریم ها و افزایش تولید نفت است. انتظار می رود ایران امسال 600 هزار بشکه نفت به تولید روزانه خود بیفزاید."

توافق هسته ای ایران با 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان باعث شد تا تحریم های این کشور کاهش یابد. با این حال تبادلات کامل نفت ایران هنوز به دلیل وجود بعضی از تحریم ها با محدودیت مواجه است.

ماه گذشته یک تانکر نفتی ایران، برای اولین بار از اواسط سال 2012، به مقصد اروپا حرکت کرد. در حالی که برداشته شدن تحریم ها به معنی سهم بیشتر ایران در بازار نفت است، ایران سعی کرده وابستگی خود را به طلای سیاه کاهش دهد. "علی لاریجانی" به تازگی اظهار کرده است اقتصاد ایران 50 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دارد؛ رقمی که در سطح کافی نیست.

صندوق بین المللی پول اظهار کرده است که ایران عملکرد بهتری نسبت به کشورهای منطقه پیش رو دارد و کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس با رشد اقتصادی کند تر از 3.75 درصد سال گذشته رو به رو خواهند بود.

احمد در این باره اظهار کرد: "رشد اقتصادی اعضای شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس امسال کمتر از دو درصد خواهد بود؛ چرا که بسیاری از آن ها به دنبال کاهش بهای نفت هزینه های عمومی خود را نیز کاهش داده اند."

در جلسه ای که به تازگی در دوحه برگزار شد، نمایندگان ایرانی حضور نداشتند و عربستان اعلام کرد سعی خواهد کرد تا بدون همکاری ایران تولید نفت را تا سطح ممکن ثابت نگه دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار