اویل پرایس گزارش داد:

بحران در صنعت نفت کانادا با کاهش 62 درصدی سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در بخش انرژی کانادا طی دو سال گذشته بیش از 62 درصد کاهش یافته که از سال 1947 بی‌سابقه بوده است.

بحران در صنعت نفت کانادا با کاهش 62 درصدی سرمایه‌گذاری

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل پرایس در مطلبی نوشت: دولت کانادا در سال جاری میلادی با دو خبر خوب و بد در حوزه نفت و انرژی مواجه شد. خبر خوش حاکی از افزایش تولیدات نفتی این کشور بود و خبر بد آنکه این کشور از سال 2014 سرمایه‌گذاری اندکی در حوزه نفت و انرژی داشته است.

افزایش تولید نفت کانادا پیش از بحران جهانی کاهش بهای طلای سیاه برنامه‌ریزی شده بود. این در حالی بود که دولت کانادا توجه اندکی به زیرساخت‌ها و پروژه‌های نفتی داشت. به‌گونه‌ای که از سال 2014 تاکنون بیش از 62 درصد از سرمایه‌گذاری دولتی در بخش نفت و انرژی کاسته شده است.

در سال 2015 حجم تولیدات نفتی کانادا به 4.5 میلیون بشکه در روز رسید و قرار است تا پایان سال 2017 و اجرایی شدن برخی پروژه‌ها، حجم تولید نفتی این کشور به 4.8 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. با این حال با توجه به اظهارات مدیران سه شرکت نفتی بزرگ کانادا (سانکور انرژی، سنووس انرژی و مگ انرژی) کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات نفتی و انرژی می‌تواند تا چند سال آینده سازه‌های این حوزه را فرسوده و غیرقابل کاربرد کرده و این روند بر حجم تولید نفتی کانادا تأثیر منفی داشته باشد. از سوی دیگر تعداد چاه‌های حفاری‌شده نفت طی دو سال گذشته از 10400 به 3500 چاه کاهش یافته که این به معنای لغو 66 درصد از پروژه‌های حفاری کانادا است.

بر این اساس، دولت کانادا نیازمند تمرکز بر روی راهکارهایی است تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، از تجهیزات مدرن برای بهره‌برداری در حوزه نفتی مدد جوید. به‌عنوان مثال شرکت سانکور انرژی در نظر دارد از امواج رادیویی به جای بخار برای کشف و شناسایی حوزه‌های نفتی بهره ببرد. این روند علاوه بر بروز رسانی تجهیزات حفاری و تصفیه نفت، می‌تواند در کاهش هزینه‌ها سهم عمده‌ای داشته باشد.

با این وجود کانادا در این مسیر با مشکلات متعددی مواجه است. در پی کاهش بهای طلای سیاه، صنعت نفت کانادا تا حدودی با رکود همراه بوده است. در حالی که هزینه‌های بروز رسانی سازه‌های نفتی کانادا بیش از 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است ولی درآمد نفتی این کشور از 17 میلیارد دلار فراتر نرفته است.

پیتر ترتزاکیان -مدیرعامل موسسه مالی ARC- بر این باور است که دولت کانادا برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ نفتی نیازمند درآمد بالای نفتی است. اجرای پروژه‌های نفتی در صورتی ممکن است که بهای نفت به 60 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

این تحلیلگر افزود: در صورتی که بهای جهانی نفت به روند کاهشی خود ادامه دهد، پروژه‌های بزرگ نفتی کانادا به احتمال زیاد تا چندین سال به تعویق بی افتد.

در انتهای این مطلب آمده است: جدیدترین آمارهای منتشرشده در نشریه انجمن تولیدکنندگان نفت کانادا (CAPP) حاکی از این است که از سال 2014 تاکنون هزینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نفت کانادا از 81 میلیارد دلار به 31 میلیارد دلار کاهش یافته است. به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری در این بخش طی دو سال گذشته بیش از 62 درصد کاهش یافته که از سال 1947 بی‌سابقه بوده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار