مدتی است ترس، دلهره شیون و زاری جای خود را به شادی و هیجان در شهر بازی ها داده است شهر بازی ها دیگر مکانی امن برای تخلیه هیجانات کودکان و نوجونان نیست.

به گزارش خبرنگار گروسنگینی سایه مرگ در شهر بازی هاه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سالی نیست که بی حادثه سپری شود اتفاق است دیگر، ممکن است رخ دهد اما روی دادن حوادث تلخ در شادترین مکان ممکن ،چیزی نیست که بشود به راحتی از کنارش گذشت.

تصور کنید قرار باشد یک روز شاد را همراه خانواده در فضای مفرح شهر بازی شهرتان سپری کنید بچه ها عاشق شهر بازی هستند از بیشترشان که سوال کنید کجا دوست دارند بروند بی درنگ نام شهر بازی را به زبان می آورند بزرگتر ها هم شهر بازی را دوست دارند هیجان شادی و بازی آدمی را ساعاتی از زندگی روزمره جدا میکند اما این شهر رنگارنگ و دلفریب همیشه آرام وشاد نیست.

زمانی که غرق در شادی و خنده هستید ناگهان صدای جیغ ممتد دنیای زیبای تان را تیره وتار می کند نفس تان در سینه حبس میشود و دلخراش ترین حادثه به وقوع می پیوندد.

علی رغم تاکیدات بسیار زیاد که بر استاندارسازی و استفاده از تجهیزات با کیفیت در شهر بازی ها صورت گرفته ولی باز هم شاهد بروز حوادثی در این مکانه هستیم که جان افراد را به خطر می اندازد.

در آخرین ساعات تعطیلات نوروز 13 فروردین امسال یک مادر و کودک در اثر نقص فنی چرخ و فلک در شهر برازجان سقوط کردند و مادر جان خود را از دست داد و شادی شهر بازی به ترسی ابدی برای کودکش تبدیل شد.

آیا این اولین بار است که در کشور ما چنین رخدادی اتفاق می افتد که مسئولین نسبت به بروز حادثه اش بی توجه اند ؟

اگر مسئولین گمان می کنند این رخداد تازه است باید بگویم د 5فروردین سال 1389در شاهین شهر در اثر قطع شیلنگ روغن هیدرولیک دستگاه بازی 25 نفر به شدت آسیب دیدند.

در چهارم مرداد سال1391 نقص فنی در پارک اردبیل 2 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و 12نفر مصدوم شدند .

نهم شهریور 1392قصه نقص فنی در وسایل شهر بازی باز هم تکرار شد این بار شهر بازی اهواز 9نوجوان را به مصدومیت کشاند.

و در ادامه این زنجیر تلخ حوادث در اردیبهشت سال 1393سه دختر جوان باز هم بر اثر نقص فنی مصدوم شدند و همه این ها برای مسئولین ما درس عبرتی نشد و با کمال تاٌسف این بار حادثه تلخ چرخ وفلک برازجان در دفتر ثبت حوادث شهر بازی ها جا گرفت و خبر بی مسئولیتی مسئولان تا رسانه های برون مرزی هم رفت تا شاید این بار تلنگری بر بی مسئولیتی ها شود.

چرا همیشه باید در کشور ما پیشگیری کم اهمیت ترین فاکتور ممکن یاشد ؟چرا باید همیشه فردی از دست برود و خانواده ای داغدار شود تا مسئولین اجرایی وارد عمل شوند و یادشان بی آید اصلاٌ شهر بازی هم در شهر وجود داشته که از ایمنی بسیار پایینی برخوردار بوده است.

اما آنچه مسلم است ایمنی و استاندارد بودن وسایل بازی موجود در شهر بازی های سطح شهر نقش بسزایی در تداوم شور و نشاط کودکان و نوجوانان و به دنبال آن خانواده ها را خواهد داشت.

این ماجرا های تلخ از آن دست حوادث ناگواری است که هر از چند گاهی در سایه غفلت مسئولین و بی توجهی متولیان پارک ها و شهر بازی ها در رعایت استانداردهای مورد نظر و اصول ایمنی به وقوع می پیوندد و به خسارت غیر قابل جبرانی منجر می.شود.

بارها و بارها دیدهایم که بعد از وقوع حادثه تلاش ها برای ریشه یابی و شناسایی مقصران آغاز میشود و دستگاهای متولی هر کدام تلاش می کنند تقصیر را به گردن یکدیگر انداخته و خود را تبرئه کنند این چنین است که سریال تایید ،تکذیب و تناقص گویی ها و مدرک رو کرد ن های بی حاصل آغاز شده و سر انجام بی نتیجه به پایان می رسد.

همین طور که در شهر بازی قدم میزد م و دستگاه های عظیم الجثه شهر بازی را یکی پس از دیگری می گذراندم یکی از شهروندان که به همراه دو فرزندش به شهر بازی آمده بود تا اوقات خوشی را برای فرزندانش رقم بزند توجهم را به خود جلب کرد نظرش را در مورد امنیت دستگاه ها جویا شدم.

وی گفت: بسیاری از اپراتور های دستگاه های بازی تنها متصدی و مسئول دریافت بلیت دستگاه ها هستند و موارد ایمنی را هرگز برای استفاده کنندگان توضیح نمی دهند و یا در این باره حساسیتی از خود نشان نمی دهند.

اکبر قادری افزود: بسیاری از این دستگاه ها فرسوده بوده و به نوعی از رده خارج هستند اما بهره برداران از این شهر بازی ها برای کسب سود بیشتر تمایلی به نوسازی آنها و استفاده از دستگاه های ایمن تر را از خود نشان نمی دهند و در چنین شرایطی است که شادی و نشاط کودکان و نوجوانان ما هر آن به تلخی کشانده می شود.

با یکی از متصدیان شهر بازی به گفتگو نشستم، وی در مورد دستگاههای قدیمی و فرسوده گفت: با این همه هزینه های پیش بینی نشده از قبیل افزایش چند برابری قیمت برق، هزینه پرسنلی و اجاره های بالا طبیعی است که نوسازی و تعویض دستگاه ها صرفه اقتصادی نداشته باشد
اما آنچه فارغ از همه این اظهار نظر ها ذهن را به خود مشغول می کند موضوع استاندارد سازی و نظارت بر دستگاههای شهر بازی است، ضرورت استاندارد بودن دستگاه ها ختم کلام همه استفاده کننده ها از این شهر بازی هاست.
 
کارشناس ایمنی شهر بازی اداره کل استاندارد همدان گفت: وسایل بازی در پارک های سطح شهر همواره مورد باز بینی مسئولان شهرداری و دیگر دستگاه های متولی قرار می گیرد.

علی ملیحی با بیان اینکه مکان شهربازی و وسایل آن باید مطابق استاندارد های تعیین شده باشد گفت: ارائه خدمات در شهر بازی ها و زمین های بازی بر اساس استاندارد مربوط از یک تیر 89 مشمول مقررات استاندارد های اجباری است.

وی با بیان اینکه والدین باید از تجهیزات استاندارد شهر بازی ها استفاده کنند گفت: سامانه استاندارد سازی زمین های بازی و شهر بازی ها راه اندازی شده که در این سامانه وسایل بازی استاندارد تمامی شهر بازی ها ذکر شده است.

ملیحی تاکید کرد: به منظور هدایت سرمایه گذاران به خرید وسایل بازی استاندارد اسامی واحد های تولید کننده وسایل بازی دارای تاییدیه استاندارد در سامانه موجود است و با استفاده از این ظرفیت می توان تمامی فرایند تولید تا نصب و بهره برداری وسایل بازی را کنترل کرد.

وی از شهروندان خواست در صورت شناسایی شهربازی هایی که نام آنها در این سامانه ثبت نشده است با بهره گیری از امکانی که در این سامانه برای ارائه گزارشات مردمی پیش بینی شده موضوع را به بازرسان اطلاع رسانی کنند.

ملیحی اظهار داشت: به تمامی وسایل استاندارد گواهینامه تعلق می گیرد و وسایل بازی غیر استاندارد فاقد گواهینامه هستند.

امید است حوادث تلخ اخیر وجدان های خواب را بیدار کند ودیگر شاهد اینگونه اتفاقات نباشیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: همدان ، سایه مرگ ، شهر بازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.