مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمدرسول الله»، به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب شد.

انتخاب چهره سال هنر انقلاب/ جنتی در اکران «نیم‌رخ‌ها»/ اخبار جشنواره جهانی فجربه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سینما در این هفته شلوغ و پر از اتفاق بود.

** مجید مجیدی چهره سال هنر انقلاب شد

مراسم جشن هنر انقلاب در حوزه هنری با حضور برخی از هنرمندان، سینماگران و افراد سیاسی برگزار و مجید مجیدی کارگردان فیلم «محمدرسول الله» به عنوان چهره سال هنر انقلاب انتخاب شد. وی پس از دریافت هدیه و لوح تقدیر خود گفت: وقتی خودم را در مقابل اقیانوس بی‌کران شهیدان می‌بینم می‌فهمم کاری انجام نداده‌ام. آنها فضا را برای افرادی مانند من آماده کردند. آنها بی‌ادعا بودند و این کوچک ترین کاری بود که ما انجام دادیم و با افتخار عمر و زندگیمان را با گروهی همدل صرف ساخت فیلم پیامبر اعظم (ص) کردیم. جا دارد از شهید مرتضی آوینی یاد کنم او به ما آموخت که چگونه پای باورهایمان بایستیم.

6 نامزد نهایی دریافت این عنوان در سال 94، به ترتیب حروف الفبا جواد افشار، پرویز پرستویی، عبدالحمید قدیریان، مجید مجیدی، هادی محمدیان و بهناز ضرابی‌زاده بودند كه این انتخاب براساس رای حدود ٦٠ نفر از نخبگان و خبرگان هنری صورت گرفت.

**جزئیات جلسه هفته شورای صنفی نمایش

به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در جلسه این هفته شورا قرارداد فیلم «اژدها وارد می‌شود» در گروه زندگی بسته شد. این فیلم جایگزین فیلم «کفشهایم کو؟» خواهد شد و اکران سایر فیلم‌ها به دلیل کف فروش بالا ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص ناهماهنگی در دریافت تعرفه بلیط سینماهای مدرن گفت: ناهماهنگی‌هایی بین سینماهای مدرن (پردیس‌های کوروش، آزادی، ملت و زندگی) وجود داشت که در جلسه‌ این هفته به کلی برطرف و قیمت بلیط فیلم‌ها در تمام سینماهای مدرن و در طول ایام هفته 10هزار تومان تصویب شد. از این پس قیمت بلیط فیلم‌های سینمایی در تمام طول هفته بجز سه شنبه‌ها 10هزار تومان خواهد بود و روز سه شنبه به صورت نیم بهاء و به قیمت 5 هزار تومان خواهد بود. این تعرفه‌ها به تصویب رسیده  و از این هفته اجرایی می‌شود.

 پیش از این تعرفه 10 هزار تومان برای دو روز پایانی هفته در نظر گرفته شده بود.

**اکران خصوصی «نیم رخ‌ها»  با حضور وزیر ارشاد

فیلم سینمایی «نیم‌رخ‌ها» به کارگردانی مرحوم ایرج کریمی با حضور اهالی سینما، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در سینما فرهنگ اکران شد.

**تقدیر از استودیوهای سینمایی 

رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی در دیدار نوروزی با مدیران استودیوهای سینمایی و مراكز پشتیبانی فنی سینمایی از یك سال تلاش این هنرمندان و سینماگران در عرصه پشتیبانی فنی سینمای كشور تشكر و قدردانی كرد.

وی در این دیدار ابراز امیدواری كرد در سال های آینده بتوان بیش از پیش به توسعه فناوری و زیرساخت های سینمای كشور پرداخت و شاهد پیشرفت های چشمگیر در این زمینه بود. 

**اخبار جشنواره جهانی فیلم فجر

*معرفی داوران جلوه‌گاه شرق

گلاب آدینه، صحرا کریمی، جاوید جعفری، ماریا ترسا کاوینا و اسماعیل فروخی 5 داور بخش «جلوه‌گاه شرق» سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

*4فیلم ایرانی در بخش ویژه جشنواره
 
 در جشنواره امسال به دلیل کیفیت بالای مستندهای متقاضی شرکت در جشنواره، بخش نمایش‌های ویژه به فیلم های مستند اختصاص یافته است. 

4 فیلم  «پل» (مرتضی شعبانی)، «رویاهای دم صبح» (مهرداد اسکویی)، «زمناکو» (مهدی قربان‌پور) و «موج نو» (احمد طالبی نژاد)  در بخش ویژه در کنار 9 مستند خارجی نمایش داده خواهند شد.

*معرفی داوران سینمای سعادت 

مجید مجیدی و ناصر تقوایی دو فیلمساز برجسته ایرانی در کنار زینب آتاکان، خوزه لوئیس گوئرین، ایوو فلت، ژوانگ ‌‌ژوانگ تیان و امانوئل پرووس سینماگرانی از نقاط مختلف جهان آثار حاضر در بخش سینمای سعادت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر را داوری خواهند کرد.

*رونمایی از پوستر فیلم «نفس»

پوستر فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار با طرحی از علی باقری در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد.

علی باقری طراح پوستر فیلم سینمایی «نفس» برخلاف سنت معمول در طراحی پوستر فیلم‌های سینمایی از عکس استفاده نکرده و طرح حاضر نقاشی است که با قلم نوری کار شده است.

فیلم «نفس» به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که به دبیری محمد حیدری برگزار شد، دریافت کرد.

*اعلام فهرست فیلم‌های کوتاه جشنواره‌ی فجر

14فیلم خارجی و 4 فیلم ایرانی در بخش فیلم‌های کوتاه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌روند.

فیلم‌های کوتاه ایرانی «هستی» (کمال پرناک)، «دیدن» (سهیل امیر شریفی)، «تاریک و روشن» (بهنام عابدی) و «آقای بنفش» (عباس جلالی یکتا و حجت اعظم‌پور) در کنار 14 فیلم خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند.

* نمایش 7 فیلم ایرانی دیگر در بازار جهانی فجر

فیلم‌های سینمایی «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «دلبری» (جلال اشکذری)، «سینما نیمکت» (محمد رحمانیان)، «گیتا» (مسعود مددی)، «به دنیا آمدن» (محسن عبدالوهاب)، «فهرست مقدس» (محمد همدانی) و «جشن تولد» (عباس لاجوردی) در بازار فیلم جشنواره، برای مهمانان خارجی، مدیران فستیوال‌ها، خریداران و توزیع کنندگان روی پرده می‌روند.

پیش از این نام 22 فیلم ایرانی دیگر که در بازار نمایش داده می‌شوند، اعلام شده بود و به این ترتیب تعداد فیلم‌های ایرانی که در بازار روی پرده می‌روند به 29 عدد رسید.

* سینماگر روس در راه تهران

الکساندر سوکوروف سینماگر روس به دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر به ایران می‌آید.

طبق اعلام برگزارکنندگان این رویداد، یکی از برنامه‌های این دوره جشنواره در بخش «نمایش‌ها و رویدادهای ویژه» نمایش مستند «فرانکو فونیا» به کارگردانی الکساندر سوکوروف درباره موزه لوور است.

سوکوروف به دعوت سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر برای نمایش این مستند به ایران خواهد آمد و علاوه بر حضور در این رویداد، در دانشکده سینما و تئاتر برای دانشجویان سخنرانی خواهد کرد.

*دلیل انصراف یک فیلم از حضور در فیلم فجر

سازندگان «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» در اطلاعیه‌ای دلایل‌شان را از انصراف از حضور در جشنواره جهانی فجر اعلام کردند.

در متن این اطلاعیه آمده است:«پیش از این جشنواره جهانی فجر، عنوان این فیلم را در بخش «سینما سعادت» این رویداد برای رقابت با دیگر آثار اعلام کرده بودند اما پس از بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی سازندگان فیلم، با توجه به از دست دادن برخی فرصتهای جهانی در جشنواره‌های الف و بنا به نظر پخش بین‌المللی «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم»، سازندگان این اثر از حضور در جشنواره جهانی فجر انصراف دادند.»

این در حالی است که این تصمیم شخصا توسط کارگردان صورت نگرفته و نظر جمعی سازندگان است.

سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه 95 به دبیری رضا میرکریمی در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.


**و سرانجام «یتیم خانه ایران»...

دوشنبه شب پردیس سینمایی کوروش با فیلم «یتیم خانه ایران» میزبان افراد سیاسی و هنرمندان شد.

شامگاه دوشنبه فیلم «یتیم خانه ایران» به نویسندگی و کارگردانی ابوالقاسم طالبی در دو سانس در پردیس سینمایی کورش برای مخاطبان، اهالی رسانه، هنرمندان و افراد سیاسی به نمایش درآمد.

ابوالقاسم طالبی قبل از نمایش فیلم توضیحاتی در خصوص فیلم داد و از دیده شدن حاصل زحمات گروه ابراز خرسندی کرد.

**بازدید ایوبی از دبیرخانه جشنواره عمار

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور، به‌همراه حبیب ایل بیگی معاون نظارت ارزشیابی سازمان سینمایی با حضور در دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در جریان فعالیت‌های جدید این جشنواره قرار گرفت و در جلسه‌‌ای با وحید جلیلی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار و اعضای دبیرخانه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت. 

 
**جشنواره فیلم‌های بی‌کلام

در نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام تهران در دانشگاه هنر که با حضور دبیر بخش ملی، دبیر بخش بین‌الملل و برخی از اهالی رسانه برگزار شد، علیرضا قاسمی دبیر بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام تهران و امین صامتی دبیر بخش بین‌الملل، به تشریح جزئیات برگزاری این جشنواره پرداختند.

علیرضا قاسمی دبیر بخش ملی این جشنواره با ارائه توضیحاتی در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره گفت: از 11 اردیبهشت تا 18 برگزار می‌شود و در این فاصله تمامی فیلم‌های برگزیده در تالار فارابی دانشگاه هنر نمایش داده می‌شود و داوری نیز خواهد شد. در بخش ملی 850 فیلم در بخش ملی 750 فیلم کوتاه و 100 فیلم نیمه بلند خواهیم داشت.

امین صامتی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز اظهار داشت: هزار و 466 فیلم در بخش بین‌الملل از اکثر نقاط دنیا به دست ما رسید و 171 فیلم از آمریکا، 79 فیلم هند، 72 فیلم انگلستان، 69 فیلم ترکیه، 66 فیلم فرانسه و 66 فیلم ایتالیا بود. در بین این تعداد 702 اثر داستانی، 530 اثر تجربی، 313 اثر انیمیشن و 128 اثر مستند بودند. هیئت داوران این بخش را هایده صفی‌یاری، محمود کلاری، کامران شیردل، فاطمه معتمدآریا و دینا پلان (رئیس بخش مطالعات فیلم نیویورک) تشکیل می‌دهند.


**تقدیر انجمن عکاسان سینمای ایران ازدبیر جشنواره فیلم مقاومت

 انجمن عکاسان سینمای ایران از محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت به دلیل اهمیت به عکاسی فیلم در این دوره از جشنواره قدردانی کرد. 


**تجلیل از «بزرگ‌آقا» در جشنواره «سما»
 
مراسم تجلیل از علی نصیریان بازیگر سینمای ایران به پاس یک عمر فعالیت در عرصه سینما، روز 26 فروردین ماه در آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» برگزار شد. 

دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» به دبیری مجتبی امینی با موضوع سبک زندگی اسلامی از روز گذشته 22 تا 26 فروردین در سینما فلسطین برگزار شد.


**عباس کیارستمی به بخش منتقل شد

تیم معالج عباس کیارستمی، با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص روند درمان بیماری این کارگردان خبر داد. 

دکتر رضا پایدار معاون درمان از وضعیت فعلی  کیارستمی کارگردان ایران چنین خبر داد: وضع بالینی ایشان مناسب و از نظر حال عمومی کاملا رضایت بخش است. در حال حاضر از بخش ای سی یو به بخش عادی منتقل شده اند.

*عیادت ایوبی و موحد از کیارستمی

حجت‌الله ایوبی از دیدارش به همراه محمد علی موحد از عباس کیارستمی خبر داد. وی این دیدار را در مطلبی که منتشر کرده، شرح داده است. عباس کیارستمی این روزها به دلیل مشکلات گوارشی و پس از دو عمل جراحی در بیمارستان به سر می‌برد.

**رقابت 5  کشور برای حضور در جشنواره فیلم سبز ایران

کشورهای آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا در ارسال فیلم به پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز رکوردار شدند.

تاکنون از 38 کشور فیلم‌هایی در رابطه با محیط زیست به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم سبز رسیده است که از میان این کشورها، آلمان، آمریکا، فرانسه، لهستان و ایتالیا به ترتیب تعداد فیلم‌های بیشتری به جشنواره فیلم سبز ارسال کردند.

جشنواره بین‌المللی فیلم سبز مهمترین رویداد فرهنگی حفظ محیط زیست خاورمیانه است که پس از 10 سال سکوت در سراسر ایران  برگزار می‌شود كه با توجه به اهمیت آن و تولد دوباره‌اش تلاش شده تا جشنواره‌ای درخور فرهنگ حفظ محیط زیست برگزار شود.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز از 24 تا 31 اردیبهشت ماه در تهران و همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

**تشویق آقای بازیگر برای رد پیشنهاد فیلم ضد ایرانی

بعد از برگزاری مراسم بر سر مزار شهید آوینی، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سما» با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. اولین سمینار آموزشی در این جشنواره با حضور رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون بعد از ظهر یکشنبه در سینما فلسطین برای علاقه‌مندان برگزار شد.

در این سمینار رضا کیانیان گریزی به دعوت از وی در یک پروژه بین‌المللی زد و گفت: چند وقت پیش یک گروه فیلمسازی خارجی از من درخواست بازی در سریالی را کردند که من به خاطر اینکه در این اثر به سرزمینم توهین می‌شد، حاضر به همکاری با آن‌ها نشدم. در این لحظه حاضران به احترام این اقدام کیانیان چند لحظه‌ای برای او دست زدند.

**ساخت پروژه همسر امام خمینی (ره) در انتظار بررسی نهایی

مصطفی رزاق کریمی کارگردان گزیده‌کار سینما تصمیم به ساخت فیلمی با موضوع شخصیت بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) گرفته است.

به گفته وی پس از پایان نگارش فیلمنامه‌ای با موضوع همسر امام خمینی (ره) به نویسندگی و کارگردانی مصطفی رزاق کریمی، این پروژه در مرحله بررسی نهایی گروه تحقیق برای ساخت قرار دارد و  پروژه وارد مرحله ارزیابی نهایی شده است و پس از بررسی احتمال دارد فیلمبرداری در فصل تابستان آغاز شود. مبنا بر این بوده که مطالب توسط گروه پژوهش و تحقیق و بر اساس اسناد و مدارک، جمع‌آوری شود و با استناد بر همین مدارک نگارش فیلمنامه را انجام دادم. کار نگارش فیلمنامه طولانی شد؛ چون باید بر اساس اسناد موثق و درست و با دقت و تحقیق فیلمنامه نوشته می‌شد.


**تجدید بیعت فیلمسازان جوان با شهید آوینی

مراسم افتتاحیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» با حضور فیلمسازان جوان فعال در عرصه فیلم کوتاه بر مزار شهید سید مرتضی آوینی و تجدید بیعت با این شهید هنرمند برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فیلمسازان جوان با ذکر فاتحه ای با سید شهیدان اهل قلم تجدید بیعت کردند. مجتبی امینی دبیر دومین جشنواره فیلم کوته «سما» و مدیرعامل سینمایی فارابی ضمن ادای احترام به مقام والای شهید آوینی به بیان سخنانی پرداخت. 

پس پایان صحبت های امینی عهدنامه نوشته شده بین فیلمسازان جوان و شهید آوینی امضا شد و پس از آن علیرضا تابش مدیرعامل سینمایی فارابی نبز بز مزار شهید آوینی فاتحه‌ای خواند و متن عهدنامه را امضا کرد و  پس از آن فیلمسازان جوان لوح عهدنامه را نیز امضا کردند.


**اعلام موضوعات سی‌گانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت

جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در این دوره، در شکل و ساختار اجرایی  و محتوایی، گسترده و متنوع طراحی شده که موضوعات پیش‌بینی شده برای دریافت آثار از سوی شورای سیاست‌گذاری جشنواره شامل بیش از 30 موضوع متشکل از ضروری‌ترین و چالشی‌ترین موضوعات روز حوزه مقاومت در جهان اسلام و جهان است.

موضوعات دو بخش مسابقه سینمای ایران و مسابقه سینمای بین‌الملل را به صورت جداگانه به اعلام شد. 

همچنین، بخش قلم طلایی جشنواره با موضوعات متنوع  بر اساس طرح‌های اقتباسی از موقعیت‌های نمایشی کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ نوشته‌اند تعریف شده و بخش جلوه‌گاه نور شامل دو بخش حرفه‌ای و مردمی پذیرای آثار مستندی است که با موضوع تکریم از خانواده معزز شهداء و معرفی مادران و پدران شهداء پرداخته باشند. 


**تعویق اکران «ایستاده در غبار»

اکران فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» که درباره زندگی حاج احمد متوسلیان است به تعویق افتاد.

محمدحسین مهدویان با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرامش از اکران نشدن این فیلم خبر داد. پخش این فیلم را موسسه فیلمیران بر عهده دارد.


** بدرقه «ثریا حکمت» به خانه ابدی

مراسم تشییع پیکر ثریا حکمت برگزار و رئیس سازمان سینمایی در این مراسم حاضر شد.

این مراسم از مقابل ساختمان شماره دو خانه سینما برگزار شد و در آن چهر‌ه‌های فرهنگی هنری چون حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل‌بیگی، علی دهکردی، مهدی میامی، مهدی فخیم‌زاده و ... حضور داشتند.

حکمت در اوایل سال جدید به دلیل مسمومیت دارویی به بیمارستان منتقل شده بود و با بهبود نسبی شرایطش ترخیص شده بود ولی بامداد 16 فروردین‌ماه به دلیل تشنج و لخته شدن خون بار دیگر به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت. این بازیگر که صبح 20 فروردین ماه درگذشت در قطعه هنرمندان در کنار مهری مهرنیا به خاک سپرده شد.

**موافقت با عرضه 5 فیلم برای شبکه نمایش خانگی

در جلسه اخیر شورای پروانه نمایش خانگی با عرضه فیلم‌های «نقش نگار» به تهیه كنندگی و کارگردانی علی عطشانی، «در مدت معلوم» به تهیه كنندگی رویا شریف و کارگردانی وحید امیر خانی ، «شام ایرانی (بهنوش بختیاری)» به تهیه كنندگی محمد شایسته و کارگردانی سروش صحت، «شام ایرانی (لاله اسكندری)» به تهیه كنندگی محمد شایسته و کارگردانی سروش صحت و «خانه دیگری» به تهیه كنندگی بهنوش صادقی و کارگردانی عباس اكبری و عرضه 7 عنوان فیلم خارجی و 6 عنوان فیلم مستند نیز موافقت شد.
  
** نیکی کریمی داور جشنواره فیلم استانبول

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران داور جشنواره بین المللی فیلم استانبول شد.

این کارگردان در اولین حضور بین المللی‌اش در سال جاری به سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم استانبول در ترکیه رفته است.

از ایران فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند در بخش دیگری از جشنواره‌ی استانبول حضور دارد.

این جشنواره از 19 تا 29 فروردین برگزار می‌شود.

** فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی 

فیلم مستند «بَرد» ساخته‌ حمید جعفری بعد از راهیابی به بخش مسابقه جشنواره «ویزیون دوریل» به جشنواره‌ی هات‌داکس نیز راه یافت. این مستند در دو بخش ‌مسابقه‌ی مستندهای کوتاه و بخش ویژه‌ی مخاطبین جشنواره به رقابت می‌پردازد.

جشنواره هات‌داکس از تاریخ 28 آپریل تا 8 مه 2016 برابر با 9 تا 19 اردیبهشت سال جاری در شهر تورنتو کانادا برگزار می‌شود.

فیلم کوتاه «در خود» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی علیرضا محمودزاده در بخش سینمای جهان جشنواره کودکان هند روی پرده رفت.

فیلم کوتاه «در خود» داستان زندگی خانواده‌ای را روایت می‌کند که فرزندی مبتلا به بیماری اوتیسم دارند. نویسنده، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده این فیلم کوتاه علیرضا محمودزاده است.

فیلم سینمایی «سکوت رعنا» جایزه بهترین فیلم کودک در جشنواره «سیلک رود» ایرلند را از آن خود کرد. فیلم سینمایی «سکوت رعنا» به کارگردانی بهزاد رفیعی در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «سیلک رود» به نمایش درآمد و تندیس بهترین فیلم کودک این جشنواره را از آن خود کرد.


* 2فیلم ایرانی در جشنواره بین المللی سحر 

دو فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران در دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «سحر» به نمایش درمی‌آید.

دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه سحر که ۲۳ تا ۳۰ آوریل برابر با ۴ تا ۱۱ اردیبهشت در انگلستان برگزار خواهد شد در این دوره میزبان ۲ فیلم کوتاه از تولیدات انجمن سینمای جوانان تهران و مشهد خواهد بود.

فیلم‌های کوتاه «چشم آبی» به کارگردانی امیرمسعود سهیلی از تولیدات انجمن سینمای جوانان مشهد و «خاطرات مخدوش یک دریاچه» به کارگردانی سید وحید حسینی نامی از تولیدات انجمن سینمای جوانان تهران در بخش سینمای معاصر ایران این جشنواره به نمایش درخواهد آمد.


*مستندساز ایرانی با دو فیلم در کازابلانکا

حبیب باوی ساجد با دو فیلم مستند «الرماد» و «لالایی جنگ» در بیست و دومین جشنواره «کازابلانکا» شرکت می‌کند.

جشنواره بین‌المللی هنرهای ویدئویی «کازابلانکا» یک اتفاق هنری سالانه است که در آن هنرمندان جوان و حرفه‌ای هنرهای ویدئویی به صورت غیررقابتی شرکت می‌کنند.

در این جشنواره هنرمندان جوان و حرفه‌ای از سراسر جهان دور هم جمع می‌شوند تا با یکدیگر گفتگو و تبادل تجربه داشته باشند و در کنار آن با محققان، دانشگاهیان، هنرمندان در زمینه تکنیک‌های تصویری و هنرهای دیجیتال گفت‌وگو داشته باشند و حبیب باوی ساجد تنها مستندساز ایرانی است که علاوه برحضور و نمایش آثارش، در این رویداد سخنرانی خواهد داشت.

بیست و دومین دوره فستیوال بین‌المللی هنرهای ویدئویی «کازابلانکا» (31 فروردین تا 4 اردیبهشت) برگزار می‌شود.


**راه‌اندازی کمپین مستندسازان 

بیش از ۶۰۰ مستندساز و دست‌اندرکار سینمای مستند از کمپین «نمایش فیلم مستند رایگان نیست» حمایت کردند و خواستار این شدند که هر گونه نمایش رایگان فیلم‌های مستند چه در جشنواره‌ها و چه مراسم‌ها و از سوی همه نهادها متوقف شود.

در متن بیانیه‌ای که تاکنون به امضای بیش از ۶۲۵ نفر رسیده آمده است: «آیا سینمای مستند روی پای خود می ایستد؟
با توجه به تحولات سال‌های اخیر در کیفیت و ظرفیت نمایش آثار مستند، امید مستندسازان به فروش و نمایش فیلم هاست تا از طریق بازار ایجاد شده بتوانند بخشی از اعتبار ساخت فیلم های بعدی خود را تأمین و از محل همین درآمد، هزینه های مربوط به زندگی خود را تأمین کنند.


** حضور رئیس مجلس در اکران فیلم محمد (ص)

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در اکران خصوصی فیلم سینمایی محمد(ص) شرکت کرد.

لاریجانی چند سال قبل و به هنگام ساخت این فیلم نیز با حضور در صحنه‌های فیلم‌برداری، از مراحل ساخت این اثر ارزشمند سینمای ایران بازدید کرده بود.


** اکران فیلم کمال تبریزی پس از شش سال

فیلم «دونده زمین» ساخته کمال تبریزی پس از شش سال از اردیبهشت ماه در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود.

این فیلم که محصول ۱۳۸۹است راجع به یک هنرپیشه مشهور ژاپنی است که نذر کرده در سن 60 سالگی دور دنیا را بدود. او پس از یک سال و اندی آمریکا و اروپا را دویده و در کشور ترکیه متوجه می‌شود که به سرطان لنفاوی مبتلا است. او با اراده استوار به راهش ادامه می‌دهد.

دست اندرکاران فیلم «دونده زمین» از او خواسته بودند تا در فیلم در نقش خودش بازی کند و او نیز قبول کرد و فیلم به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۸۹ ساخته شد.

در این فیلم بازیگرانی چون سحر دولتشاهی، خسرو احمدی، ناهید مسلمی، حسین عابدینی و بازیگر ژاپنی هازاما کانپه به ایفای نقش پرداخته‌اند.


انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار