مدير گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خبر داد؛

جای فیزیوتراپی در درمان بیماران سکته مغزی خالی است

سکته مغزی پس از بیماری های عروق کرونری قلب و سرطان ها، سومین عامل مرگ و میر در جوامع است.

ایرج عبداللهی مدیرگروه فیزوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی درگفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شایع ترین بیماری مغز و اعصاب که منجر به اختلال در حرکت می شود ، سکته مغزی است که پس از بیماریهای عروق کرونری قلبی و سرطانها ، سومین عامل مرگ و میر در جوامع و  از جمله ایران است ، بطوریکه از هر شش نفر، یکی در طول عمر خود  دچار آن می شود. 

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آمار بالای مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، یکی از مهمترین علل بروز ناتوانی حرکتی  بویژه در افراد میانسال و سالمند نیز به شمار می رود، افزود: سکته مغزی منجر به ضعف یا فلج  یک سمت بدن می شود و پس از درمان های اولیه و تثبیت علائم حیاتی، توانبخشی به منظور غلبه  بر اختلال حرکتی ، جزو مهمترین درمان هاست که هر چه سریعتر باید برای بیمار شروع شود و فیزیوتراپی در این میان جایگاه ویژه ای دارد. 

وی افزود:تاکید اصلی در فیزیوتراپی این بیماران بر تمرینات عملکردی مانند حفظ تعادل در وضعیت نشسته و ایستاده، راه رفتن و عملکرد دست است. همچنین کنترل قوام عضلات و در صورت نیاز تقویت یا تسهیل عضلات مبتلا از مبانی درمان فیزیوتراپی این بیماران است که البته در مراحل اولیه ، می توان از برخی عوامل فیزیکی مانند عوامل گرمایی و تحریک الکتریکی عملکردی و بیوفیدبک استفاده نمود. 

عبداللهی گفت: در درمان بیماران خانواده ها نیز باید حضور فعال داشته باشند و با شروع  تمرینات از کلینیک،در منزل نیز  بیمار به کمک خانواده پیگیری را انجام دهد چرا که اثر بخشی این تمرینات در گرو تکرار زیاد آنهاست و استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر، بریس و... در حد ضرورت و با تشخیص فیزیوتراپیست و نیز تغییرات لازم در محیط زندگی و کار از دیگر توصیه ها جهت کنترل مشکلات حرکتی  این بیماران است. 

عبدالهی گفت: ارتقاء سطح بهداشت و امیدبه زندگی با افزایش میانگین طول عمر در جوامع، بیماری ها به سمت بیماریهای ناتوان کننده متمایل شده است و در این میان ، فیزیوتراپی به عنوان یکی از مهمترین رشته های مرتبط با حرکت و ناتوانی اهمیتی روزافزون پیدا کرده است که امیدواریم با تبیین نقش فیزیوتراپی بتوانیم از خدمات علم توانبخشی  در کمک به بیماران بهره مند شویم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.