شهردار جوشقان قالی کاشان از تاسیس شرکت فرش دستباف این شهر باهدف احیای سنت بافت قالی تاریخی آن خبر داد.

علی پیراینده،  در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: این شرکت با 2 میلیارد ریال آورده اولیه شهرداری و علاقه ‌مندان به احیای این هنر درراستای ایجاد کارگاه‌های متمرکز قالی‌بافی در محلات مختلف تاسیس می‌‎شود.
وی، بازآفرینی نقوش این قالی مطابق با کیفیت و کمیت بازار و صادرات آن را از دیگر سیاست‌های این شرکت فرش تاکید کرد و گفت: در هریک از پنج محله 10 دار قالی با آموزش و اشتغالزایی حدود 30 نفر زده‌خواهد شد.
به‌گفته‌وی، اشتغالزایی با ایحاد صنایع کارگاهی تکمیلی رنگرزی، تولید مو اد اولیه و نقشه از دیگر اهداف تشکیل این شرکت فرش است.
شهردار جوشقان قالی کاشان تصریح کرد:تفاوت عمده فرش جوشقان قالی با سایر فرش‌ها در نقوش، شیوه بافت، دوام طولانی و نوع بافت این فرش است.
پیرانده، با تاکید بر نقوش گل و گیاهان در فرش جوشقانی گفت: ترنج و محراب،  گل انار، موسکه، سپیدار، بابونه از جمله نقوش اصیل و قدیمی در بافت این فرش است.
وی ازبرخوانی را از ویژگیهای مهم بافندگان فرش جوشقانی قالی دانست و گفت: فرش جوشقانی بیش از 50 سال دوام دارد.
به‌گفته‌وی، برج حسن تعریفی" واقع بر روی صخره‌ای مرتفع مربوط به دوره قاجاری به شماره ثبتی 26602 در اول اردیبهشت سال 88،"بقعه میر علاءالدین" مدفن یکی از سادات جلیل القدر و عرفای دوره صفویه با صندوق چوبی روی قبر از تاریخ  935 هجری قمری ثبت‌شده به شماره 2704 در تاریخ 22 خردادماه سال 79 و بقعه" امامزادگان«قاسم» و «محمد» منطقه گردشگری کیاب،قلعه دز، قلعه میرزا حسن خان، کشت گل محمدی، درختان گردوی ۲۰۰ساله‌ای، تنوع صنایع دستی و وجود تپه‌ها برای طبیعت گردی از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر جوشقان قالی است.
شایان ذکر است:شهر جوشقان قالی نیز یکی از شهر های تاریخی در فاصله 80 کیلومتری جنوب غربی کاشان با هوایی مطبوع و اختلاف 10 درجه سانتیگراد از کاشان و هفت درجه از اصفهان با مناظر و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبا به صورت عملی از کوهستان تا دشت گسترش یافته‌است. 






انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
12متری چنده قیمت رابگویید
آخرین اخبار