شهر مقدس قم در نخستین روز از ماه رجب و همزمان با سالروز ولادت با سعادت پنجمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت امام محمد باقر(ع) والا مقامی از نسل پاكان، غرق در نور و سرور و شادمانی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ یكم رجب سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) والامقامی از نسل پاكان است؛ امام همامی كه با علم و دانش بی انتهای خویش، هدایتگر مردم روزگار خویش به سعادت حقیقی شد و جامعه اسلامی را با غنی ترین آموزه های دینی آشنا كرد.
 
شهر مقدس قم در شب میلاد امام محمد باقر(ع) حال و هوای ویژه ای به خود گرفت و مراسم جشن و سرور در حرم مطهر كریمه اهل بیت(ع)، مسجد مقدس جمكران، مساجد و تكایا و دیگر اماكن متبركه با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برگزار شد.
 
در شب میلاد این امام بزرگوار، هزاران نفر از زائران بارگاه كریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) با شركت در مجلس ویژه ای كه از سوی آستان مقدس برگزار شده بود، به جشن و شادی پرداخته و این میلاد با بركت را گرامی داشتند.
 
حرم مطهر حضرت معصومه(س) از شامگاه جمعه پذیرای هزاران تن از زائران و مجاوران است كه به منظور عرض تبریك میلاد خجسته امام محمد باقر(ع) به محضر مبارك كریمه اهل بیت(ع) وارد این مكان مقدس شده اند.
 
مسجد مقدس جمكران نیز در این روز میزبان هزاران نفر از عاشقان و دلدادگان مكتب اهل بیت(ع) است كه این ولادت را به ساحت مقدس امام زمان(عج) تبریك عرض می كنند.
 
همچنین به همین مناسبت شب گذشته و امروز شنبه مراسم مختلف جشن میلاد با حضور هزاران دلداده اهل بیت(ع) در دفاتر و بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برپا شد.
 
بسیاری از شهروندان قمی به همراه زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) با در دست داشتن نقل و شیرینی و تقسیم آن، ولادت با سعادت امام محمد باقر را به یكدیگر تبریك و تهنیت گفته و برای جامعه اسلامی آرزوی خیر و بركت می كنند.
 
امام محمد باقر(ع) به عنوان پنجمین امام شیعیان در نخستین روز رجب 57 هجری قمری در مدینه متولد شد و خانه امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) را غرق در سرور و شادی كرد. ایشان را محمد نام نهادند. از لقب های بی شمار ایشان می توان به باقرالعلوم، شاكر، صابر و هادی اشاره كرد.
 
كنیه این بزرگوار نیز ابوجعفر است.دوره امامت پنجمین امام شیعیان پس از 95 هجری قمری همزمان با شهادت امام زین العابدین(ع) به امر پروردگار آغاز شد و تا سال 114 هجری قمری به مدت 19سال و چند ماه ادامه داشت.
 
 پیشوایی و امامت امام محمد باقر(ع) امری بدیهی بود چرا كه از اوایل تاریخ اسلام روایت های بسیاری برای پیشوایی این بزرگوار وجود داشت به عنوان نمونه حضرت علی(ع) نیز در وصیت خویش از امام محمد باقر(ع) برای رهبری مسلمانان یاد كرده است و همچنین رسول خدا(ص) به جابر فرمودند: «امید آن ‏است كه عمر طولانی كنی تا فرزندی از من را كه از نسل حسین(ع) است و محمد نام دارد، ببینی كه علم دین را می‏شكافد و تشریح‏ می‏كند. وقتی او را ملاقات كردی، سلامم را به وی برسان.»
 
هنگامی كه ابوجعفر(ع) رسالت سنگین امامت را برعهده گرفت، نزدیك به یك سده از وفات پیامبر اسلام(ص) گذشته بود و مردم به دلیل سپری شدن زمان از احكام و عقاید اسلامی آگاهی درستی نداشتند. بنابراین تلاش هایی كه امویان بیش از نیم قرن برای ایجاد شبهه اعتقادی در مسلمانان انجام داده بودند نتیجه داده بود اما دیری نپایید امام پنجم شیعیان با دریای علم و دانش خود جامعه را از گام نهادن در مسیر ظلمت و تاریكی رهاند و به طرف نور و روشنایی رهنمود كرد.
 
دانش امام باقر(ع) سرچشمه الهی داشت و به امر خالق یكتا با مخالفان دین به مبارزه برخاست.
امام پنجم جایگاه علمی والایی داشت و در بحث های علمی كه با دانشمندان انجام می داد همیشه یكه تاز میدان بود.
 
این امام همام از نظر علم، دانش، پارسایی و فضیلت های انسانی بر همگان برتری داشت به گونه ای كه دشواری های علم و دانش را برای مردم جامعه آسان ساخت و گشاینده پیچیدگی های معارف زمان خویش شد.
 
امام محمدباقر(ع) سرانجام پس از سال ها تلاش در راه مبارزه با طاغوت زمان و تببین و گسترش آموزه های اسلامی در هفتم ذیحجه 114هجری قمری در 57 سالگی در زادگاه خود به دستور هشام بن عبدالملك مسموم شد و به شهادت رسید.
 
پیكر این امام بزرگوار در آرامگاه بقیع به خاك سپرده شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
ولادت امام محمدباقر مبارک
آخرین اخبار