يكي از عناصري كه انسانها خواسته يا ناخواسته مستمر يا به كرات با آن ارتباط برقرار مي كنند همسايگان هستند كه در اسلام معاشرت با همسايه بسيار مورد تاكيد قرار گرفته بوده و نيكي به همسايه دستور خداوند در قرآن است.

جعفربای آسیب شناس در گفت و گو باخبرنگار حوزه جوانان وخانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: نيكي كردن به همسايه از جايگاه ويژه اي برخوردار است زيرا به لحاظ جغرافيايي همسايه كمترين بعد مسافت را با آدمي دارد و در كوتاه ترين زمان مي تواند به هنگام مشكلات ياري رسان باشد. 

وی تاکید کرد: پيامبر اكرم (ص)در مقام همسايه مي فرمايد حرمت همسايه بر همسايه همانند احترام به مادر است، زيرا در تعاليم ديني همان قدر كه احترام به مادر از جايگاه و اهميت بالايي برخوردار بوده وحفظ حرمكت همسايه نيز شديدا مورد تاكيد است. 

بای گفت: در حديثي امام سجاد(ع) حقوق همسايه را اين گونه بيان مي كند كه او را در غياب حفظ  كن و در حضور گرامي بدار و در ستم ديدگي وي را ياري كن. عيبش را شايع نكن هر گاه از وي بدي ديدي آن را بپوشان هرگاه دانستي خيرخواهي تو را مي پذيرد در خفا به وي نصيحت كن هنگام سختي ها تنهايش بگذار و از لغزش درگذر و گناهش را ببخشاي و كريمانه با وي رفتار كن.

این آسیب شناس در پایان گفت: ما اگر در جامعه اسلامي ارتباطات بين فردي همسايگان را براساس نكات ياد شده استوار نماييم قطعا جامعه هماهنگ منسجم و متحدي خواهيم داشت به گونه اي كه در آن فردي احساس تنهايي نخواهد كرد و چنين جامعه اي قطعا رو به پيشرفت و ترقي و تعالي خواهد گذاشت.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
هنگام سختی ها تنهایش نگذار
آخرین اخبار