رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علی رغم تحریم های بین المللی، هنگ کنگ و روسیه بازاری برای صدور محصولات خراسان رضوی در سال 94 شناسایی شدند.

هنگ کنگ و روسیه، بازار محصولات خراسان رضوی در سال 94به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، راضیه علیرضایی افزود: شناسایی این دو بازار در قالب برنامه ریزی سالانه ای بود که برای حوزه صادرات تدوین شده بود و بر این اساس اقدام به برگزاری نمایشگاه معرفی کالا و اعزام هیات به آنها کردیم.

وی بیان کرد: هنگ کنگ کشوری با اقتصاد 100 درصد آزاد و راه دسترسی به بازارهای شرق چین است که فرصت مناسبی را برای صدور محصولات زعفران و پسته خراسان رضوی و تغییر در بازار این محصولات در آن مناطق فراهم می کند.

علیرضایی اظهار کرد: تحریم کشور روسیه نیز فرصت های جدیدی را برای صدور کالاهای خراسان رضوی ایجاد کرد.

وی گفت: پارسال این استان در مقایسه با سایر نقاط کشور به لحاظ شرایط اقتصادی افغانستان و کشورهای آسیای میانه در حوزه صادرات دچار مشکلات بیشتری شد.

علیرضایی افزود: ناامنی افغانستان و رکود بازار این کشور، محدودیت هایی که توسط ترکمنستان و برخی کشورهای آسیای میانه به حوزه تجارت و تبادل کالا خراسان رضوی تحمیل شد، تحریم اقتصادی روسیه و کاهش خرید مردم آن کشورها از محصولات خارجی حوزه صادرات استان را در سال گذشته تحت تاثیر قرار داد.

وی تحریم های اقتصادی و بروز مشکل در جابه جایی پول و مراودات بانکی، نبود واگن به مدت 40 روز و طولانی شدن اجرای برجام از زمان تصویب تا برداشته شدن تحریم ها را از دیگر مشکلات حوزه صادرات خراسان رضوی در سال گذشته برشمرد.

علیرضایی گفت: چین، استرالیا، ژاپن، روسیه و کانادا مصرف کننده نهایی کالاهایی از جمله زعفران و پسته خراسان رضوی هستند اما به دلیل تحریم های بین المللی صادرات به آن کشورها به صورت فله ای و از طریق کشورهای دیگر به عنوان واسطه صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: همه مشکلات مزبور ایجاب می کند امسال برنامه های خاصی به عنوان حمایت و توسعه صادرات در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی تدوین و اجرا شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.