برای کمک به احیای دریاچه ارومیه 75میلیون مترمکعب از آب دریاچه سدمهاباد رهاسازی شد.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، و به گفته مدیر امور آب شهرستان مهاباد،رهاسازی آب سد مهاباد از 18 اسفند پارسال برای کمک به احیای دریاچه ارومیه آغازوتاکنون بیش از 75 میلیون مترمکعب آب این سد رهاسازی شده است.

عبداللهی افزود: برای کمک به احیای دریاچه ارومیه،40میلیون مترمکعب ازآب سد مهاباد بعنوان سهمیه امسال در نظر گرفته شده بودکه به علت افزایش میزان آب ورودی و سرریز شدن سد،این میزان بیشترشد.

وی با بیان اینکه روند رهاسازی آب سد مهاباد همچنان با ظرفیت 40 متر مکعب بر ثانیه ادامه دارد تصریح کرد:میزان آب ذخیره شده در پشت سد مهابادهم اکنون به 194 میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال 67 میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

مدیر امور آب شهرستان مهابادتراز سطح آب دریاچه سد مهاباد را درحال حاضریک هزار و 358 متر اعلام کردوگفت:این میزان درمقایسه باپارسال هفت متر رشدداشته است.

عبداللهی افزود: تداوم بارندگی های زمستان پارسال سبب ذخیره سازی خوبی در دریاچه پشت این سد شده و هم اکنون حجم بسیار خوبی از برف نیز در مناطق بالا دست سد مهاباد ذخیره شده است.

وی اضافه کرد:هم اکنون حجم ورودی آب به سدمهاباد44مترمکعب برثانیه است که این میزان در مقایسه با پارسال چهاربرابرشده است.

عبداللهی گفت:از ابتدای امسال تاکنون بیش از 238میلیون مترمکعب آب واردمخزن دریاچه سد مهاباد شده که درمدت مشابه آن در سال قبل 97 میلیون متر مکعب بود.

سد مهاباد197میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و172میلیون مترمکعب ظرفیت مفید دارد که علاوه بر تامین آب آشامیدنی شهر مهاباد، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.

این سدکه نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان است، امسال برای اولین بار در هشت سال اخیر ، با پرشدن تمام ظرفیت مخزن آن، سرریز شد.

انتهای پیام/

 

 

 

 

برچسب ها: احیای ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.