به باور کارشناسان، نوسان بهای نفت و تقویت صنعت نفت شِیل آمریکا می‌تواند تأکیدی بر کاهش صادرات طلای سیاه آمریکای لاتین باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان وبسایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: آمریکای لاتین در میان آسیب‌پذیرترین مناطق نفتی جهان قرار دارد. انتظار می‌رود در سه ماه دوم سال جاری میلادی صادرات نفت از کشورهای این منطقه نزدیک به 100 هزار بشکه در روز کاهش یابد. اگرچه این تخمینی محافظه‌کارانه است؛ ولی نوسان بهای نفت و تقویت صنعت نفت شیل آمریکا می‌تواند تأکیدی بر کاهش صادرات طلای سیاه آمریکای لاتین باشد.

بنا بر مطالعات موسسه تامسون رویترز، نفت به بحرانی جدی در کشورهای آمریکای لاتین تبدیل شده است. کشورهای آمریکای لاتین سیاست‌های متفاوتی همچون حذف یارانه، کاهش هزینه‌های دولتی، فروش اوراق قرضه و ... روی آورده‌اند تا کسری بودجه ناشی از روند نزولی بهای نفت را جبران کنند؛ ولی در این مسیر ناموفق بوده‌اند.

صادرات نفت خام ونزوئلا در ماه مارس (اسفند 94) حدود 300 هزار بشکه در روز کاهش یافت و حجم صادرات ماهانه نفت این کشور به یک میلیون و 640 هزار بشکه در روز رسید. با وجود داشتن بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان، روند کاهشی صادرات نفت خام ونزوئلا می‌تواند در نهایت به ذوب و فروپاشی اقتصاد این کشور منجر شود. تولید نفت این کشور به مدت یک دهه راکد بوده است و توقف سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور به معنای ضعف تدریجی در صنعت نفت و انرژی آن است.

بنا بر گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول، با تداوم کاهش صادرات نفت ونزوئلا و ادامه روند نزولی بهای نفت، اقتصاد این کشور بیش از 6 درصد رو به اقتصاد انقباضی پیش خواهد رفت.

برزیل از دیگر کشورهای آمریکای لاتین است که بیشترین ضربه را از سقوط بهای کالا خورده است. این روند در یک قرن گذشته، اقتصاد برزیل را هرچه بیشتر به‌سوی رکود سوق داده است. بحران اقتصادی در کنار فساد گسترده می‌تواند دولت «دیلما روسف» را به ورطه بحران سیاسی بکشاند.

با این وجود، برزیل از یک دهه گذشته با شناسایی و کشف میدان‌های گسترده نفتی، تا حد زیادی تولید طلای سیاه را کنترل کرد. این روند موقت بود و با استقراض بی‌اندازه شرکت‌های نفتی برزیل و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی، روند تولید نفت با رکود مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که انتظار می‌رود تولید و صادرات نفت برزیل در سال 2016 با سیر نزولی چشمگیری روبرو شود.

مکزیک یکی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت است که به شدت با بحران فرسودگی سازه‌های انرژی و میدان‌های نفتی مواجه است. شرکت‌های نفتی مکزیک در حال حاضر بیش از 5.5 میلیارد دلار از هزینه‌های خود کاسته‌اند؛ حجم تولید نفت مکزیک از آغاز سال 2016 تا 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته است که این روند در نهایت می‌تواند به بحران در اقتصاد این کشور منجر شود. دولت مکزیک از یک دهه پیش با ترفندهایی همچون خصوصی‌سازی، مزایده‌های دولتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، سعی داشته از رکود بهای نفت رها شود ولی در اجرای این روند موفق نبوده است و در نهایت پایین‌ترین رتبه اقتصادی موسسه اعتبارسنجی مؤدی سقوط کرد.

پرو و کلمبیا از خرده تولیدکنندگان نفت در قاره آمریکای جنوبی هستند که با کاهش تولید نفت در تلاش‌اند تا از بحران صادرات تک‌محصولی رهایی یابند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار