رباط زرمهر در روستایی به همین نام از توابع بخش شادمهر شهرستان مه ولات قرار دارد و براساس ویژگی های معماری متعلق به دوره قاجار است.

رباط تاریخی زرمهر بنایی قاجاری با تزئینات زیبای آجرکاری

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی، رباط زرمهر در روستایی به همین نام از توابع بخش شادمهر شهرستان مه ولات، در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر فیض آباد و در حد فاصل سه راهی شادمهر و کاشمر واقع شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مه ولات گفت :بنای رباط زرمهر که براساس ویژگی های معماری متعلق به دوره قاجار است،با وسعتی معادل ۶۰۰ متر مربع با زیر بنای ۴۵۰ متر مربع از دو قسمت حیاط و حجره های اطراف و قسمت سرپوشیده با وسعت ۳۰۰ متر مربع با چهار ستون آجری تشکیل شده است و دارای تزئینات آجر کاری به صورت خفته راسته می باشد.

سید محمد انصاری پور افزود: مرمت این رباط با تلاش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان مه ولات و با مشارکت شورا و دهیاری زرمهر از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در سال ۹۴ عملیات بهسازی و مرمت به اتمام رسید.

وی گفت: با توجه به اینکه رباط زرمهر در مسیر روستای گردشکری قلعه جوق واقع شده، سرمایه گزاری در این بنای زیبای تاریخی نقشی مهم و کلیدی در جهت رشد و توسعه هر چه بیشتر گردشگری دارد و می تواند تحولات فراوانی در ابعاد اقتصادی و فرهنگی این منطقه به وجود آورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مه ولات ضمن استقبال از سرمایه گزاری در این بنا خاطرنشان کرد: این مکان زیبای تاریخی جهت ایجاد موزه مردم شناسی و سفره خانه سنتی و نیز جهت اسکان گردشگران مناسب است.

انصاری پور گفت: پس از مرمت بنای رباط زرمهر، این مکان برای برگزاری بازی های بومی محلی، جشنواره غذاهای سنتی و نمایشگاه صنایع دستی بصورت موقتی مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.