باميان و کوه هاي برفگيرش منطقه اي مناسب براي ورزش زمستاني اسکي در افغانستان است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛باميان و کوه هاي برفگيرش منطقه اي مناسب براي ورزش زمستاني اسکي در افغانستان است. اما پيست اسکي در اين ولايت ساخته نشده است تا ورزشکاران در آن به تمرين و مسابقه بپردازند؛ اما به تازگي تلاش در اين زمينه آغاز شده است.

اداره محلي باميان گفته است که براي ساخت يک پيست اسکي در اين ولايت رايزني هاي را آغاز کرده است. اسکي مي رود تا به يکي از پرطرفدارترين ورزش ها در باميان تبديل شود. شش سال است که ده ها دختر و پسر جوان بامياني، به صورت حرفه اي و آماتور به اين ورزش پرهيجان مي پردازند.

 آنان توانسته اند در کنار اشتراک در شش دور از مسابقات بين المللي اسکي در باميان، به مسابقات برون مرزي نيز راه يابند که خود بيانگر رشد اسکي در اين ولايت است. حضور فزاينده گردشگران خارجي براي اشتراک در مسابقات اسکي در باميان، اميدواري ها مبني بر رشد گردشگري زمستاني در اين ولايت را افزايش داده است. اما آنچه که با وجود امنيت حاکم در باميان، همواره به عنوان نقطه مقابل اين اميدواري ها مطرح مي شود، نبود امکانات مورد نياز است. اين موضوع، اداره محلي را برآن داشته تا براي فراهم سازي اين امکانات تلاش کند.

محمدطاهر زهير والي باميان در گفتگو با دويچه وله ابراز اميدواري کرد که تا سال آينده، يک پيست اسکي «هرچند ابتدايي» در اين ولايت ساخته شود: «اداره محلي باميان کاملا آمادگي دارد تا ساحه اي را که برگزار کنندگان مسابقات اسکي از لحاظ تخنيکي مناسب تشخيص مي دهند، در اختيار آنان قرار دهد تا پيست اسکي در آن ساخته شود».

ساخت پيست اسکي هزينه بالايي دارد و در نقاط مختلف جهان، از 300 هزار تا يک ميليون دالر خرج برداشته است. با توجه به وضعيت اقتصادي کشور، گمان نمي رود که نهادهاي خصوصي داخلي و دولت، حاضر به سرمايه گذاري مستقل در اين زمينه شوند. با اين وجود هزينه ساخت پيست اسکي در باميان چگونه تامين خواهد شد؟

والي باميان مي گويد: «با تمام نهادهاي ملي و بين المللي طرفدار رشد ورزش اسکي در باميان صحبت خواهد شد تا در قسمت تامين هزينه هاي مورد نياز براي ساخت پيست اسکي در اين ولايت، با اداره محلي که خود نيز بخشي از هزينه ها را خواهد پرداخت، همکاري کنند»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.