به محل کارت می روی که سایه ای سوت زنان پا به پایت می آید...

مزاحمت های کلامی برای برخی زنان و دخترانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛گاهی با خانواده مشغول تفریح در پارکی هستی، سنگینی نگاه نظاره گری را از صندلی مقابل حس می کنی، برخی وقت ها در تاکسی و اتوبوس و مترو هستی، در میان هیاهو چشمانی به تو زل زده است. طبق روال هر روز به محل کارت می روی، سایه ای سوت زنان پا به پایت می آید. 


*برخی زنان، قربانی مزاحمت های خیابانی

جنس لطیف زن همیشه محدودیت های خود را دارد، حتی اگر فرهنگ هم بالا برود باز هم ممکن است دستخوش حوادث شود. در اماکن عمومی هم برای یک زن احتمالا متلکی از جانب برخی رهگذران وجود دارد و گاهی مورد مزاحمت های کلامی قرار می گیرد و آنچه بیشتر امنیت زنان را نشانه می گیرد، بی پروایی مزاحمان خیابانی است.


ریحان 23 ساله، دانشجو، می گوید:تعدادی از افراد سواستفاده گر در جامعه وجود دارند، حتی وقتی با ظاهری ساده هم به مراکز خرید می روم برخی افراد قصد مزاحمت دارند.

پرفسور حسین باهر، جامعه شناس، در این باره می گوید: وقتی مزاحمان خیابانی عصیان می کنند و در جامعه مزاحم نوامیس می شوند رعب و وحشتی را در دل دختران و زنان به وجود می آورند که در وهله اول شوک زاست و پس از آن موجب ایجاد احساس ناامنی در محیط اجتماعی خواهد شد.


*تجربه تکرارشدنی زنان!

برخی از زنان و دختران، مزاحمت های خیابانی(کلامی) را به شکل های مختلف تجربه کرده اند و جالب این جاست که در هر سنی باشند و با هر سبک آرایشی از کم تا زیاد و حتی با انواع نحوه پوشش گاهی اوقات، از سوی برخی مردان احساس آرامش و امنیتشان را از دست داده اند.

میترا 22 ساله، دانشجو و با حجاب کامل است. او می گوید: گاهی اوقات برای من و دوستانم که ظاهری مانند من دارند نیز مزاحمت خیابانی ایجاد می شود اما سعی می کنیم بی تفاوت از کنارشان رد شویم.


زهره  47 ساله، می گوید: از سر کار و با لباس اداری و در نهایت سادگی بر می گشتم که جوانی مزاحمم شد که هم سن مادرش بودم.


باهر می گوید: وقتی برخی مزاحمان خیابانی، پا را  از حد خود فراتر می گذارند و گستاخی را برای گروهی از زنان و دختران تمام می کنند در اصل ماجرا جدا از کمبودها نادانند چرا که نمی دانند راه حل مشکلاتشان در جای دیگری است نه آزار رساندن به جامعه زنان .



* مقصر اصلی کیست؟

بیشتر زنان به خاطر ترس از آبرو و جلب توجه نکردن و نیز حیایی ذاتی خود، در مقابل مزاحمت های کلامی سکوت می کنند و همین رفتار متاسفانه باعث تقویت رفتار مردان مزاحم می شود. همچنین با نادیده گرفتن مزاحمت در واقع خشم، نفرت، ترس و ... را در خود پنهان می کنند و سلامت روان خود را به خطر می اندازند. با این اتفاق باز هم مزاحمت ها همچنان ادامه خواهد داشت پس باید مقابل اینگونه مزاحمت ها ایستاد و با برخورد منطقی و حساب شده آن را کاهش داد.


مینا 24 ساله، کارمند در این باره می گوید: اگر برای من مزاحمتی ایجاد شود در واکنش اول با جدیت تمام و در نهایت سکوت اخم می کنم اما اگر ادامه دار باشد تغییر مسیر می دهم. 


*بزرگ مردانی که حافظ امنیت زنان هستند

همیشه اصالت حرف اول شخصیت هر فردی را می زند؛  اکثریت قریب به تفاق مردان جامعه احترام و جایگاه ارزشمند زنان و دختران را در ذهن و عمل پاس می دارند و خانواده دیگران را چون خانواده خود می دانند و به خود اجازه تخطی نمی دهند و در جامعه به سلامت و متشخص رفتار می کنند. این بزرگ مردان حتی در مقابل مزاحمان  هم قد علم می کنند زیرا بر این باورند که به سهم خود، در قبال امنیت روانی و سلامت اجتماعی، دارای مسئولیتی خطیر هستند.


گزارش از نگین باقری


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
امام علی علیه السلام و حضرت محمد ص احادیث متواتر در این رابطه دارند .
در آخرالزمان که بدترین زمان هاست زنانی هستند در حالی که پوشیده اند برهنه اند و زمانی که از خانه بیرون می آیند با خود آرایی بیرون می آیند و به شهوات تمایل دارند آگاه باشید چنین زن هایی در فتنه ها داخل شده اند و جایگاه چنین زنانی در قیامت آتش است
امام علی علیه السلام .
از حدیث بالای امام علی می توان نتیجه گرفت مقصر خانم ها هستند و خانمی که این عملش رو توجیه کنه در فتنه داخل شده و واجب الهی هست بر چنین زنی لعنت فرستاد .
Netherlands
ناشناس
۰۵:۰۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
برای نتیجه گیری از یک حدیث استفاده نمیکنند بلکه از منابع مختلف سود میبرند.
مثلا وقتی درباره نزول خوار حدیثی شنیدی به این نباید نسبت داد که نزول ده خوب است بلکه او را هم در دیگر احادیث باید بررسی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
من خودم یک خانم جوان هستم نه حجابم موردی داره نه آرایش آنچنانی دارم لابد روزانه دهها بار درکنار خیابان منتظر تاکسی هستم مقصر منم که تااین حد برام مزاحمت ایجاد میکنن!!!!؟
آقایون محض اطلاعتون بگم این نوع پوشش (بدحجابی) زنان برای شما یک آزمایش الهیی هست. چندین بار خدا از شما در قرانش خاسته ای مردان نگاه نکنید چشماهایتان را به پایین بیفکنید اما شماها فقط دنبال توجیه برای ارتکاب گناهتون هستید . شما مردها هم باید بروی چشمانتان حجاب داشته باشید . آفرینش مرد طوری هست که با چشماش عاشق میشه با چشماش به گناه میفته با چشماش....
حالا هی بازم بهونه بیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
تا زمانی که ما الگوهای زیبا و اصیل ایرانی را رها کردیم و دنباله رو الگوهای ضعیف و سخیف غربی (که خودشان هم قبولشان ندارن) برویم و به عنوان مد به ان نگاه کنیم بدون در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی و اخلاقی آینده ی روشنی نخواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
نود درصد مقصر خانمها هستند و بندرت به حجاب کامل و بی آرایش و راه رفتن معمولی گیر میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
مبحث سوم خیلی بد بود چون این گونه از مطلب بر می آمد که باید جار و جنجال جلوی متلک های خیابانی ایستاد.
Netherlands
ناشناس
۰۴:۵۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
هیچکس دوست ندارد کسی متوجه ضربه خوردنش بشود بنابراین بسیاری از زنان ترجیح میدهند کسی متوجه نشود و ساکت می‌مانند.
Turkey
ناشناس
۰۲:۳۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
اولا بایستی فرهنگ بعضی از عده‌ای اندک از همشهریان در رابطه با این معضل اصلاح بشود دوما قوانین سرسختانه و برخورد قاطع و جدی پلیس در خور مزاحمت صورت پذیرد
Netherlands
ناشناس
۰۴:۵۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
تا پلیس مخفی و طعمه گذاری و جریمه تصاعدی میلیونی گذاشته نشه هیچ چیز تغییر نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
هیچ موقع کسی مزاحم خانومی با حجاب کامل و بدون آرایش نمیشه
(البته حجاب کامل با تعریف من نه هر تعریفی)
شاید یه متلکی هم بگه البته شاید، ولی ادامه دار نیست، چون از رفتار و پوشش اون خانوم میفهمه با چه شخصیتی طرفه و میره، چون اون هم وقتشو واسه کسی میذاره که میدونه جواب میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
هر دو طرف مقصرند ولی درصدش فرق داره شاید اگر بعضی زن ها با پوشش بهتر وارد جامعه شوند اوضاع کمی بهتر شود
شاید اگر بعضی مرد ها به این گونه از زن ها توجهی نکنند شاهد کاهش این ناهنجاری باشیم
و اگر امر به معروف و نهی از منکر رو در جامعه نهادینه کنیم این مشکل و بسیاری از مشکلات ما حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
در قانون یه بحثی است به اسم سبب و مباشر
خانوم هایی که باظاهری محرک درانظارعمومی ظاهرمیشن مسلم بایدمنتظرچنین موضوعاتی باشن
به عنوان مثال درایستگاه اتوبوس دخترخانومی با لباس به قول معروف اسپورت منتظر اتوبوس بود که ناگهان نظرچندپسرروبه خودش جلب کرد شروع به متلک وایجاداذیت آزارش کردن بعد من بهشون تذکردادم و باهم د رگیرشدیم کیشون گفت خودش مقصره که اینجوری تیپ زده چرامابه اون چادری ها حرف نزدیم؟
منم دیگه هیچی نگفتم
Netherlands
ناشناس
۰۴:۴۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
درمورد بدحجابها من هم با لبخند رد میشم ولی درباره‌ی باحجابها بارها کار به نزدیکی درگیری کشیده که معمولا بستگی داره از هیکل یا امکانات آدم حساب ببرند یا نه.
Germany
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
متلک گفتن وچشم چرانی تنها مربوط یک جامعه خاص نیست درجوامع غربی نیزوجودداردتنهاچیزی که فرق دارداین است که مامردهاهرگزقبول نمیکنیم که شایدبدی ازسوی ماباشداگرطرف مقابل بلانسبت شماهرزه هم باشد مادرست باشیم وبدی نکنیم البته راه علاجش هم پلیس زن با همان شکل شمایل درلباس شخصی است وقتی چهارنفرراگرفتن دیگه معلوم نیست اینکه کنارخیابون ایستاده پلیسه یاکس دیگه
Netherlands
ناشناس
۰۴:۴۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
آفرین.
البته تنها دستگیری کافی نیست بلکه جریمه میلیونی تصاعدی هم لازمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
در تلگرام . چیزهای زشتی را در قالب جک به مخاطبین کانلها که از مرد و زن و کوچک و بزرگ هستند القا می کنند . حرمت را را ضعیف و می شکنند .
Netherlands
ناشناس
۰۴:۴۳ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
خوشبختانه زنان خانواده ما ، وارد چنین شبکه‌هایی نمیشوند. فیسبوک و توییتر گذشت حالا نوبت اینستاگرام و تلگرام و... شده که کاری جز اتلاف وقت ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه اگر امر به معروف ونهی از منکر هم کنیم باز پای خودت گیر است میگویند مگر مملکت قانون ندارد تو چکاره ای؟
Netherlands
ناشناس
۰۴:۴۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
دقیقا !
آخوندی در شهر ما امر به معروف کرد، چندنفری ریختند سرش و کتک زدند و قطع نخاع شد.

حالا اگه میزد باید زندگیشو میفروخت تا دیه بده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
`درموردهمه مقصرها حرف زدید ولی چرا درمورد زنانی که باوضعیت بسیاربدحجابشون امنیت روانی را از اجتماع وجوانان میگیرند صحبتی نکردند
ایاگناهکاران اصلی انها نیستند؟
Netherlands
ناشناس
۰۴:۴۰ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
همینجور که دولت هم موادفروش رو دستگیر میکنه هم موادخر رو. دراینباره هم ، هم بدحجاب توسط دولت مجازات میشه هم مزاحم.
بخاطر همینه توی ایران نه اعتیاد وجود داره نه هرزگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
فقط مزاحمت خیابانی
نیست مزاحمت پیامکی هم هست
Netherlands
ناشناس
۰۴:۳۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
ما مزاحم تلفنی را از طریق مخابرات گیر انداختیم و شکایت کردیم. دادگاه هیچ کاری که نکرد(چه فامیل مزاحم تلفنی ، جاروکش دادگاه بود) هیچ تازه چهارتا فحش هم توی دادگاه از مزاحم تلفنی شنیدیم و منع تعقیب خورد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
به نظر من زن هایی که با این متلکها مواجه میشوند بهترین کار این است که سکوت کنند باور کنید که سکوت بهترین جواب برای این مردها و پسرهای بی حیا هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
برادر یا خواهرم همیشه سکوت جواب نمیده گاهی باید این نوجون ها و این متلک پرون ها رو به سبک خود تنبیه کرد تنبیه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
الان کلا نمیدونی کی چیکاره است کسی که با ساپورت یا همون جوراب شلواری میاد بیرون اوضاع را به سمتی میبرد که قابل دفاع نییت .البته کار این افراد بسیار سخیف است.اما هم بی حجابی وهم چشمجرانی ومتلک پرا نی هردو باهم باید کنترل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
آیا واقعا همه مشکلات متوجه مردان است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
مقصر اصلی خود دختران هستند که با پوشش نا مناسب در جامعه حاضر میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۱ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
برادرم همیشه اینطور نیست من و خانواده ام مذهبی هستند منظور از مذهبی اینکه اون حیا و نگاه رو نگه میدارند همگی چادر میندازند و اهل ارایش غلیظ نیستند ولی همین هفته 5 تا نوجوون در حد 16 سال برای ما شاخ شده بودند و ترقه انداختند که ما هم شاخشون رو شکستیم به سبک خودمون که همون سبک بچه های نیروهای انظامیست اخه برادر ما توی نیروی انتظامیست و خلاصه چند تا چک هر کدوممون نثار کردیم اگر گفتم چک زدیم بخاطره اینه که بعضی از این بچه ها پر رو و اهل درگیری هستند چون مغرور و متکبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
در تلگرام در قالب جک متاسفانه حرمت ها را می شکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
از مطلب زیبا و خوبتون سپاسگزارم.
موضوع مزاحمت چه بنوع زورگیری یا متلک گویی به بانوان همه ریشه در دو چیز داره۱- فرهنگ و تربیت ضعیف در خانواده۲- عدم اجرای قوانین بازدارنده و تادیب کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه شرایط جامعه حاضر به گونه ای شده که حتی دیدن این صحنه ها برای بسیاری از مردان رهگذر هم عادی شده و کاملا بی تفاوت از آن میگذرند.
دیگر غیرت به معنای قدیم و مردانی به ابهت و مردانگی "فردینها" در جامعه ما خودنمایی نمیکنند! همین شده که افرادی که مزاحم نوامیس میشوند گستاختر شده اند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
خانم ها باید بدانند وجود زن در اسلام مانند گوهر و جواهر با ارزش است . همانطور که انسان گوهر و جواهراتش را درون صندوق حفظ میکند تا از دست رس دیگران در امان باشد و گوهرش را به تاراج نبرند زن هم باید گوهر وجودش را حفظ کند با حجاب ،تا از دست رس دیگران و انسان های بی حیا در امان باشد و این گوهر وجودی با ارزشش را به تاراج نبرند. زن در اسلام سرور و مایه ارامش شوهرش می باشد این است دین و روش با ارزش و کامل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
جنایتی که زنان با بد حجابی در حق خودشون میکنند هیچ مردی نمی تونه بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
یه عده میکن اگر فرهنگ غرب بیشتر در جامعه نفوذ کنه و شعار های آزادی زنان و آزادی پوشش بیشتر بشه امنیت بسیار بیشتر میشه.

شما چطور فکر میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
دلتون خوشه!!! اون بزرگ مردانی که میگویی اولا دیگر وجود ندارن و اگر هم باشند بری تو نخش مفهمی که همونهم منظور داره ولی جور دیگه. آره عزیز جان....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
من اگر کسی مزاحمم بشه طوری ادبش میکنم که از شهرم کوچ کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
به نظرم قانون ضعیفه والا اگر مجازات سنگینی برای مزاحمت زنان وضع بشه کسی جرات نداره مزاحم بشه،،،،،،
Netherlands
ناشناس
۰۴:۱۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
اگر هربار مزاحمت ، جریمه تصاعدی میداشت.
اگر پلیس مخفی یا طعمه گذاری برای دستگیری مزاحمین گذاشته میشد.
بودجه ی کشور از جیب این اوباش تأمین میشد و جامعه پاک میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
حجاب حجاب حجاب
زمانی که اکثریت یا بهتر بگم کل جامعه حجاب مناسب خودشون رو رعایت کنن و از یه مرزی فراتر نرن اون بی شخصیت ها هم نمیتونن کاری کنن
مشکل اصلی خانودست که این جوون ها رو رها کردن و به حال خودشون گذاشتن.
Netherlands
ناشناس
۰۴:۱۷ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
وقتی دختران بدحجاب افراد سست عنصر رو تحریک کنند، این افراد برای هرکسی که بهش برخورد کنند مزاحمت ایجاد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه این امر برای بیشتر مردا جنبه سرگرمی پیدا کرده و از طرفی هم باید گفت متاسفانه خانم ها،و دخترها در برابر این رفتارها رویه خوشی نشون میدن.... به امید روزی که مردها وقتی خانمی رو میبینن اون رو زنی از جنس خواهر و مادر خودشون ببینن
Netherlands
ناشناس
۰۴:۱۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
دخترها و زنانی که روی خوش نشون میدن همون بدحجابها هستند که بعدا برای دوستانشون تعریف میکنن و کلاس میذارن!

پلیس باید بین مزاحمت برای بدحجاب و باحجاب تفاوت قائل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
افرین بر مردانی که در مقابل بی احترامی به نوامیس جامعه بی تفاوت وخاموش نیستند.
Netherlands
ناشناس
۰۴:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
این وظیفه‌ی پلیسه که با طعمه گذاری و با لباس شخصی ترس در دل این افراد بندازه که هرکسی رو احتمال بدهند تله است.
آخرین اخبار