آرامگاه امامزاده یحیی(ع) در مرکز بافت قدیم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه قرار دارد.

امامزاده یحیی(ع)به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حضرت یحیی(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) بود که از جانب امام رضا(ع) مأمور ارشاد و هدایت مردم در سمنان شد، اما پس از شهادت امام رئوف، ایشان هم توسط سربازان مأمون عباسی تحت تعقیب قرار گرفت و برای محفوظ ماندن از گزند مأموران وارد گرمابه شد.
درون گرمابه مرد نابینایی را مشغول استحمام دید که در جستجوی ظرف آبی بود و حضرت به آن مرد کمک کرد و ظرف آب را به وی داد. 
مرد نابینا پس از تشکر، از تنگدستی و نابینایی خود شکایت کرد و حضرت بر چشمان آن مرد دستی کشید و برای شفای وی دعا کرد.

امامزاده یحیی(ع)

به اذن خداوند مرد بینایی خود را بدست آورد و با خوشحالی از گرمابه بیرون دوید در همان لحظه مأموران مأمون که با لباس مبدل و شمایل کشاورزان لباس پوشیده بودند از وی دلیل خوشحالی‌اش را پرسیدند.
مرد شفا یافته گفت: سید بزرگواری داخل گرمابه است که مرا شفا داد. مأمورین با شنیدن این سخن به داخل حمام یورش بردند و با بیل‌هایشان حضرت را در 25 سالگی مظلومانه به شهادت رساندند.

امامزاده یحیی(ع)

موقعیت جغرافیایی امامزاده یحیی(ع) 

آرامگاه امامزاده یحیی (ع) در مرکز بافت قدیم شهر سمنان و در انتهای بازار جنوبی و در ضلع جنوب غربی تکیه معروف پهنه قرار دارد. کسانی که قصد سفر به شهر سمنان را دارند پس از دیدن و سیاحت مناطقی از جمله ریگ من، تپه‌های حصار، تپه دلازیان و تپه‌های میرک به زیارت امام زاده یحیی هم می‌روند.
در ضلع شمالی حرم حضرت امام زاده یحیی (ع) مرقد مطهر بیش از 270 نفر از شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی سمنان وجود دارد که زینت و اعتبار خاصی به این آستان بخشیده است.

امامزاده یحیی(ع)

در ایوان بقعه پیکر تعدادی از علمای معروف و برجسته سمنان از جمله آیت‌الله شیخ محمدعالمی، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ ملاغلام حسین هراتی، آیت‌الله شیخ محمدرضا فیض سرخه‌ای و آیت‌الله حاج شیخ مهدی شریفی مدفون هستند.
بقعه دارای گنبد عظیم و ایوان کاشی کاری شده و حرم و صحن است که ارتفاع دیوان آن حدود 5/12 متر و شکل زیبایی در سال 1338 کاشی کاری شده است.این گنبد که نزدیک ششصد سال پیش ساخته شده در دوران مغول مرمت و کاشی کاری شده است.

امامزاده یحیی(ع)


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۱۰:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
سلام آقا جون. درود خدا بر شما. خیلی دوستون دارم. نمیدونم چطوری ازتون تشکرکنم و کجا بهتون احتیاج داشتم و دستمو گرفتید. خدایاشکرت
Iran (Islamic Republic of)
پژمان
۱۰:۲۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۳
سلام آقا جون. درود خدا بر شما. خیلی دوستون دارم. نمیدونم چطوری ازتون تشکرکنم و کجا بهتون احتیاج داشتم و دستمو گرفتید. خدایاشکرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
سلام بر امامزاده یحیی (ع)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۵
درودو سلام خداوند تبارک وتعالی بروان پاک این امامزاده شریف وبزرگوار وسایرشهدای گرانقدر ان دیار باشد
آخرین اخبار