جهنده نام علمی منتسب به علی ابن ابیطالب است که افغانها سال را با بلندکردن آن تحویل می کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، مسجد کبود در شهر مزارشریف بارگاهی است که مردم افغانستان بر این باورند علی ابن ابیطالب(ع) در آنجا مدفون است. به همین مناسبت هرساله زمان تحویل سال مردم از اقوام گوناگون شیعه و سنی از شهرهای کابل، هرات، جلال آباد، قندهار، پنجاب، بامیان و ... به این بارگاه مطهر آمده و مراسم خاصی را اجرا می کنند.

آیین افراشتن علم جهنده در مزارشریف

علیرضا رجایی کارشناس مسائل افغانستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد چگونگی برگزاری این مراسم آیینی گفت: مردم افغانستان بر اساس باورهای مذهبی خود در لحظه تحویل سال علمی را به نام (جهنده) بلند می کنند که آن را منتسب به حضرت علی (ع) می دانند.

وی اضافه کرد: در این مراسم علاوه بر اقوام گوناگون، بزرگان نظامی، لشکری، کشوری و علما نیز شرکت می کنند که این مطلب نشان دهنده جایگاه فرهنگی والای این مراسم است.

رجایی تصریح کرد: مراسم مذکور همدلی و همبستگی خاصی را در بین طایفه های گوناگون افغان ایجاد می کند و باعث شادی دل مردم می شود.

این کارشناس امور افغانستان شلیک توپ در زمان تحویل سال را از دیگر مراسم آیینی مزار شریف عنوان کرد و بیان داشت: شلیک توپ نیز علاوه بر بلندکردن علم جهنده از مراسم آیینی شهر مزارشریف است که پس از آن مردم نو شدن سال را به یکدیگر تبریک می گویند.

وی با تاکید بر اینکه مردم افغانستان به این مراسم اعتقاد زیادی دارند، اظهارداشت: مردم در روز اول سال از اقصی نقاط افغانستان برای حضور در این مراسم برنامه ریزی می کنند. این آیین مقدسی است که همه مردم در آن برای یکدیگر دعا کرده و سال شاد و خوبی را برای یکدیگر آرزو می کنند.

رجایی با بیان اینکه مردم افغانستان اعتقاد زیادی به علم جهنده دارند و اگر روح حاکم بر این مراسم و نوع دوستی و همدلی آن در تمام کشور افغانستان نهادینه و به عنوان یک بیرق صلح از آن استفاده شود همه مردم از آن پیروی خواهند کرد، گفت: افغانستان مردم خونگرم و مهربانی دارد که دارای روح لطیف و رفتاری دوستانه هستند و اگر شما در این کشور جنگ می بینید اینها مشکلاتی هست که از سوی کشورهای دیگر به اینها القا می شود و همه جنگ ها به صورت نیابتی در افغانستان به وقوع می پیوندد وگرنه مردم این کشور به هیچ وجه جنگ طلب و خون ریز نیستند.

این کارشناس مسائل افغانستان مراسم قبله گاه را از دیگر آیین های عیدانه افغانستان نام برد و بیان داشت: مردم در ایام عید نوروز به دیدار پدرانشان می روند و دستان پدران خود را می بوسند و پدرها نیز برای فرزندانشان دعای خیر می کنند.

وی افغانستان را کشوری با فرهنگ غنی خواند و یادآورشد: مردم افغان نباید اجازه دهند ورود رفتارهای افراط گرایانه چنین لایه های فرهنگی غنی را از مخدوش کند و از بین ببرد. 

رجایی با تاکید بر اینکه افغانستان دارای متخصصان کارامد و منابع غنی است که به لحاظ شرایطی که برایش ایجاد کرده اند نمی تواند از این منابع غنی استفاده کند، خاطرنشان کرد: زیبنده جهان اسلام نیست که یکی از ملت های آن به این اندازه هزینه حضور افراط گرایان را تحمل کند تا جایی که مردمش ناچار باشند برای به دست آوردن امنیت و آرامش به کشورهای اروپایی، ایران و دیگر کشورها مهاجرت کنند.


آیین افراشتن علم جهنده در مزارشریف


آیین افراشتن علم جهنده در مزارشریف


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار