معماری طاهان قصبه کوچک به جا مانده از شاه عباس بزرگ را می توانید نوروز در فرح آباد ساری ببینید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دارالسرور یا دارالسلطنه یا فرح آباد در سال 1020 هجری قمری به فرمان شاه عباس بزرگ ساخته شد.

مسجد، مدرسه، قسمتهایی از یک پل و دیوار باقی مانده از یک قصر و حمام در وسعتی 30 هکتار در فاصله 28 کیلومتری راه اصلی ساری به فرح آباد قرار دارد.

با توجه به نوشته های باقی مانده از دوران صفویه ، طاهان ، قصبه کوچکی بود که با که به بندری آباد و پررونق تغییر یافت و لقب دارالسرور و یا حتی دارالسلطنه را به خود اختصاص داد متاسفانه رونق این شهر چندان طول نکشید و توسط روس ها در اواخر سلطنت شاه عباس دوم به آتش وخون کشیده شد.

روس هاپس از کشتار همگانی و آتش زدن کاخ جهان نما قصر معروف شاه عباس بزرگ از راه دریا گریختند.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مازندران مسجد فرح آباد در زمینی مستطیل شکل به ابعاد 65 در 75 متر و دارای فرم چهار ایوانی است .

در دو طرف ایوان 2 شبستان قرار دارد و پیرامون حیاط را حجره هایی دربر گرفته که به دلیل تعدد این حجره ها می توان گفت که این مکان به عنوان مسجد ومدرسه مورد استفاده قرار می گرفت.

ورودی مسجد در ضلع شمالی روزگاری مزین به کاشی های هفت رنگ بوده وهم اکنون تنها داغ کاشی ها بر جای مانده است.

آب مورد استفاده مسجد به وسیله جوی های روباز آجری و با شیب بندی ملایم از رودخانه تجن از ضلع شمالی به حوض حیاط مرکزی وارد و پس از سرریز حوض از ضلع غربی خارج می شود.

کاخ جهان نما که بخشهایی از برج و باروی آن باقی مانده بر اساس نوشته جهانگردان 2 اشکوبه دارد وهر اشکوبه به اتاق های متعدد تقسیم می شود که مزین به مقرنس و نقاشی بوده است.

پل آجری نیمه ویران فرح آباد که به صورت شرقی ،غربی بر روی رودخانه تجن احداث شده بود در حال حاضر دارای دو دهانه سالم است وحمام باقی مانده زمان صفویه نیاز به کاوش وبررسی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار