قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور از کشف 17 میلیون عدد قرص موادمخدر درکشورخبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جزینی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان‌شرقی با اعلام مصرف سالانه 500 تن موادمخدر در کشور گفت: بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر مصرف‌کننده موادمخدر در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: موضوع مبارزه با موادمخدر، امر بسیار حساسی است چرا که تهدیدات جدی در این عرصه متوجه کشور و نیروی انسانی است.

جزینی افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر مصرف کننده موادمخدر در کشور وجود دارد که بیش از 10 درصد آنها زن و بیش از یک درصد دانش‌آموزان و بیش از 20 درصد در حوزه کارگری قرار دارند؛ 26 درصد مواد مصرفی نیز صنعتی هستند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشورهم چنین  از کشف 800 تن کشفیات مخدر در سال جاری، خبر داد و افزود: در کشور همسایه 7 هزار تن مواد کشت می‌شود که از این میزان 30 درصد وارد کشور ما می‌شود و بیش از 500 تن مواد‌مخدر در کشور مصرف می‌شود.

این مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: ما در ارتباط با این تهدید و آسیب باید دقیقا برنامه‌ریزی کنیم که در برنامه‌های اول تا سوم مبارزه جایی نداشت و موضوع مبارزه در برنامه‌های چهارم و پنجم خودنمایی کرد و در برنامه ششم مبارزه با رویکرد اجتماعی پررنگ‌تر شد.

جزینی اعلام کرد: رویکرد اجتماعی مبارزه یعنی بهره‌گیری از توان و مشارکت مردم که یکی از شاخصه‌های آن جلب اعتماد مردم است و برای این فرآیند باید مصادیق وجود معتاد متجاهر در خیابان را نداشته باشیم که استان آذربایجان‌شرقی در این عرصه پیشتاز بوده است.

وی اذعان داشت: در مقطع کنونی خیران پا به میدان گذاشته‌اند و مجمع خیران پیشگیری از اعتیاد را در چند استان تشکیل یافته و در این استان‌ها موضوع درمان را به دست خیران سپرده‌ایم که این کار ارزشمند می‌تواند برای سایر استان‌ها سرمشق باشد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور با بیان اینکه اگر ما بخواهیم طبق برنامه چشم‌انداز هر سال پنج درصد اعتیاد را کاهش دهیم بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: تاکنون مقام معظم رهبری دو جلسه در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی تشکیل داده و اولین آسیب را اعتیاد برشمردند.

جزینی با بیان اینکه می‌باید جایگاه مشارکت مردمی را پررنگ کنیم که در این ارتباط دستگاه‌ها وظایف مشخصی دارند، افزود: تنها 10 درصد مدارس تحت پوشش امر پیشگیری قرار دارند که کافی نیست.

این مسئول با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز مشاوره و روان‌شناسی اعتیاد شهید مرندی می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای عمل کند، بر لزوم ایجاد رشته پیشگیری اولیه از اعتیاد، دو واحد درسی در سطح پیشگیری اولیه از اعتیاد و کانون همیاری سلامت تاکید کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور تغییر خلق، گوشه‌نشینی، انزوا و افسردگی را از مصادیق مصرف عنوان کرد و گفت: مصرف شیشه تا 500 برابر سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد و مسئله شیشه کار را بسیار حساس کرده چون ساخت مواد صنعتی در کوتاه‌ترین زمان و در هر مکانی امکان‌پذیر است.

جزینی در عین حال خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر پرچم‌دار مبارزه با موادمخدر هستیم به طوری که 89 درصد تریاک و 35 درصد هروئین دنیا در کشور ما کشف می‌شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.