آیا باید از شکست «دونالد ترامپ» خوشحال باشیم؟

نگاهی به سخنان و شعارهای انتخاباتی همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که همه این افراد، مخالفت با ایران را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای فرآیند اعلام کاندیداتوری افراد برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایالات متحده، رسانه‌های داخلی و خارجی تلاش کردند تا با پررنگ نشان دادن وجهه ضدایرانی "دونالد ترامپ"، یکی از کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات، او را تنها گزینه جنگ‌طلب در میان کاندیداهای معرفی شده اعلام کنند که شکست او می‌تواند به منزله موفقیت برجام و ادامه فعالیت توافق هسته‌ای باشد. شکست او در ایالت «آیووا» نیز موجی از شادی را در رسانه‌ها برانگیخت.

 با این حال، نگاهی به مواضع سایر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مشخص می‌کند که ترامپ‌های متعددی در این عرصه حضور دارند. به عنوان مثال، اسلام هراسی ترامپ منحصر به خودش نیست.

تهه

 پس از حملات پاریس تمام کاندیداهای جمهوری خواه مسئله ترس از تروریسم آوارگان سوری را به میان رای دهندگان آوردند. جب بوش و تد کروز هر دو گفته اند که فقط باید آوارگان سوری مسیحی را بپذیریم. بن کارسون گفت یک مسلمان نباید رئیس جمهور شود حتی اگر دینش را هم انکار کند. رقبای ترامپ چگونه به این جملات نفرت آمیز وی واکنش نشان دادند. تد کروز درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده گفت: «من با این پیشنهاد مخالفم.» جب بوش گفت: «دونالد ترامپ مشاعرش را از دست داده، پیشنهاد وی جدی نیست.» مارکو روبیو گفت: «من با پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ مخالفم.» کریس کریستی گفت: «عادت ترامپ به بیانیه های تهاجمی و عجیب و غریب موجب اتحاد آمریکایی ها نمی شود.» آنچه که ما در این بیانیه ها می بینیم فقط ابراز مخالفت است.

هیچ کدام از آنها به این اشاره نکردند که ایده های ترامپ دیوانه وار است. هیچ کدام نگفتند وی آدم متعصبی است. اشاره ای به این نکردند که وی از ادبیات نفرت استفاده کرده و اشاره ای به تاریخ نژادپرستی کرده است و هیچ کدام به طور مستقیم با مسلمانان آمریکا صحبت نکردند.

تد کروز

رافائل ادوارد تد کروز، سیاستمدار آمریکایی و سناتور ایالات متحده از تگزاس است. او از نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده است. سناتور کروز رسماً در ۲۳ مارس انتخابات مقدماتی، پایگاه هواداری او بیشتر در میان محافظه کاران اجتماعی بوده، گرچه او در بین جناح‌های دیگر حزبش نیز جذبه دارد. کروز آشکارا با جنبش تی پارتی همراه شناخته می‌شود و کاکس ریپابلیکن لیبرتی۲۰۱۵، کاندیداتوری خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده اعلام کرد. در کمیپن او برای از او حمایت کرده است.

تهه

مخالفت با حضور نماینده ایران در سازمان ملل؛ تد کروز در آوریل ۲۰۱۴ طرحی را به سنا پیشنهاد کرد که بر اساس آن رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از اعطای ویزا به سفیر هر کشور نزد سازمان ملل که در اقدامات جاسوسی یا تروریستی علیه آمریکا دست داشته یا منافع و امنیت ملی آمریکا یا متحدینش را تهدید کند خودداری کند. این طرح در پاسخ به انتخاب ایران برای معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر خود در سازمان ملل پیشنهاد شد. بنابراین حمید ابوطالبی که از جمله عوامل درگیر در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود نتوانست به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل وارد آمریکا شود (جالب‌تر آنکه این اقدام آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 انجام شد). این طرح با امضای اوباما به قانون تبدیل شد و کروز از رییس جمهور و سایر سناتورها برای تصویب آسان آن که قانون ۲۱۹۵ سنا نام گرفته بود، تشکر کرد.

در ادامه همین موضوع، تد کروز دست از ماجرا بر نداشت و در مقاله‌ای که برای «پولتیکو» منتشر نمود، به عنوان یک مقام رسمی در هیئت حاکمه آمریکا با اشاره به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی درباره بهبود روابط ایران و آمریکا گفت که اگر واقعاً کسی در ایران در پی آن است، مستلزم (عنصر لازم نه کافی) عذرخواهی ایران از تسخیر لانه جاسوسی است.

اما جالب‌تر آنکه تد کروز با اینکه توانسته بود چنین قانونی را به تصویب برساند حتی نمی‌توانست اسم حمید ابوطالبی را نیز به درستی به زبان بیاورد. تد کروز در مصاحبه با سی.ان.ان ابوطالبی را به تروریست بودن متهم کرد در حالی که حتی نام ابوطالبی را نیز به اشتباه تلفظ می‌کرد و او را عبد الطُلابی خواند.

نامه توهین‌آمیز به مقامات ارشد ایران؛ اواخر اسفند ماه سال گذشته، 47 نفر از سناتورهای آمریکا در نامه‌ای به سرگشاده خطاب به رهبران ایران هشدار داده بودند که هرگونه توافقی در مسئله هسته‌ای با ایران فقط تا پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما اعتبار دارد. این نامه که توسط تام کاتن، یکی از تندروهای کنگره آمریکاه ساماندهی شده بود از سوی تد کروز مورد تایید و امضا قرار گرفت و اساسا او در کنار تام کاتن، یکی از تهیه‌کنندگان اصلی آن بود.

در متن این نامه آمده است: جالب توجه است در حالی که بر مذاکرات شما با دولت خود نظارت داریم، می‌بینیم که شما به طور کامل از نظام قانون اساسی ما آگاهی ندارید... هرچیزی که مورد تأیید کنگره قرار نگیرد، تنها یک توافق اجرایی است و رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند با یک حرکت قلم آن را ابطال کند و کنگره آینده می‌تواند در هر برهه از زمان مفاد توافق را اصلاح کند.

گفتنی است این اقدام سناتورهای آمریکایی در نهایت باعث تمسخر آنان از سوی نهادها و سیاسیون سرشناس جهان شد چرا که نوعی کج دهنی به مواضع دولت خودشان بود.

مارکو روبیو

مارکو آنتونیو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا در سنای ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری خواه است که برای نخستین‌بار در ۳ ژانویه ۲۰۱۱ به‌عضویت این مجلس درآمد. او پیشتر نماینده و رئیس مجلس نمایندگان فلوریدا بود. روبیو استاد وابستهٔدانشگاه بین‌المللی فلوریدا است. روبیو در ۱۳ آوریل نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و نامزد نشدن خود برای انتخاب مجدد سنا از فلوریدا را اعلام کرد.

تهه

ایران بزرگترین تروریست جهان است؛ سناتورجمهوریخواه 43 ساله ایالت فلوریدا در جلسه پرسش و پاسخ مدعی شد: ایران بزرگ ترین حامی تروریسم روی کره زمین است. آنها از تروریسم به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی بهره می برند.

روبیو گفت: من جنگ طلب نیستم و دوست ندارم از گزینه نظامی استفاده کنم، اما یک ایران هسته ای یک خطر غیر قابل پذیرش برای منطقه و جهان است .

روبیو درباره چارچوب اعلام شده برای توافق هسته ای با ایران گفت:" ما طبق تفاهم اعتماد کرده ایم که ایران هر جایی را که ما برای بازرسی بخواهیم ، باز خواهد کرد و اجازه بازرسی خواهد داد. اما ما تجربه عراق را در این زمینه داریم. ما به عراق می گفتیم می خواهیم از فلان جا بازدید کنیم و صدام می گفت ، نه شما نمی توانید. بعد از گذشت 3 ماه و پس از اینکه مکان مورد نظر را از آثار باقی مانده پاک می کردند به ما می گفتند بفرمایید بازرسی کنید."

همچنین ویدئویی تبلیغاتی در سایت مارکو روبیو، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا، که در آن با نشان دادن تصویر حضرت امام، این جمله بر روی تصویر نقش می‌بندد که "ایران موشک‌های جدیدی را پرتاب و آزمایش کرد". در این فیلم کوتاه، داعش کره شمالی و روسیه به عنوان دیگر دشمنان امریکا و معاندان ارزش‌های این کشور قلمداد می‌شوند.

جب بوش

جان الیس جب بوش، سیاستمدار امریکاییست که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ فرماندار ایالت فلوریدا بود. او فرزند دوم جورج هربرت واکر بوش و برادر کوچکتر رئیس جمهور سابق این کشور، جورج دبلیو بوش می‌باشد. بوش در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۵، رسماً کاندیداتوری خود را اعلام کرد.

برادر کوچکتر جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه ای با شبکه «نیوزمکس» با ادعای اینکه ایران بزرگ ترین تهدید برای منافع ایالات متحده است، افزود: تهدید نظامی باید همچنان روی میز باشد تا رهبران ایران را مجبور به متوقف ساختن برنامه های اتمی شان کند.

وی با انتقاد از سیاست اوباما در قبال برنامه هسته ای ایران گفت: اینکه رهبران ایران به این نتیجه برسند که آمریکا هیچ گاه به این کشور حمله نمی کند ، این مساله رفتارهای بد آنها را تقویت می کند.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا باید به طور جدی در اندیشه تغییر رژیم در ایران باشد ، افزود: ما باید در حمایت از مخالفت های مدنی ضد رژیم در ایران به طور تهاجمی تری اقدام کنیم.

جب بوش گفت: من وقتی رویکرد دولت اوباما در قبال اعتراضات خیابانی متعاقب انتخابات سال گذشته در ایران را دیدم ناامید شدم. اعتراضاتی که ارتباط زیادی به نتایج انتخابات نداشت و ناشی از خواست مردم ایران برای رسیدن به آزادی بود ما در زمانی که باید در حمایت از خواست آزادی در ایران فعالتر می بودیم، در حمایت از آن بسیار سست عمل کردیم.

وی در ادامه خواستار تقویت هر چه بیشتر فشارهای تحریمی علیه ایران شد.

هیلاری کلینتون

هیلاری رادهام کلینتون، وزیر سابق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر بیل کلینتون، چهل و دومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و بانوی اول ایالات متحده از سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بوده و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ است.

تهه

کلینتون به تشریح راهبرد 5 بخشی‌اش برای مقابله با ایران پرداخت. وی گفت: «اولا، من به تقویت تعهدمان به اسرائیل خواهم پرداخت، از جمله سنت حفظ دست بالای نظامی اسرائیل در منطقه... همچنین برای تقویت سامانه‌های ضدموشکی اسرائیل و سامانه‌های کشف تونل‌هایی که ممکن است برای اقدامات تروریستی یا ترور مورد استفاده قرار گیرند، تلاش خواهم کرد.»

کلینتون ادامه داد: «ثانیا، باید به ایران اعلام کرد که خلیج فارس، منطقه‌ای با منافع حیاتی برای ایالات متحده است. ما باید به حضور قدرتمند نظامی در این منطقه ادامه داده و از باز بودن تنگه هرمز اطمینان حاصل کنیم او همچنین گفت که واشنگتن باید به همکاری امنیتی با کشورهای منطقه بپردازد تا ایران بداند که «در صورت تهدید این کشورها، آمریکا بی‌کار نمی‌نشیند.»

وی افزود: «سوما، باید ائتلافی منطقه‌ای علیه متحدان ایران، به خصوص حزب‌الله تشکیل داد. باید قوانین منع انتقال سلاح به حزب‌الله را تشدید کرده و منابع مالی این گروه را خشکاند... باید از متحدانمان بخواهیم که با حزب‌الله مانند یک سازمان تروریستی رفتار کنند، نه اینکه آن را به دو بخش سیاسی و نظامی تقسیم کنند. همچنین باید برای مقابله با حماس تلاش کنیم و ترکیه و قطر را نیز تشویق کنیم که از حمایت از آن‌ها دست بکشند.»

وی ادامه داد: «باید از کشورها بخواهیم که از همکاری با شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران خودداری کرده و کشورها را تشویق کنیم که مسیر هواپیماهای ایرانی به مقصد یمن و سوریه را مسدود کنند. در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری، تحریم‌های مربوط به تروریسم را اجرا و در صورت نیاز آن‌ها را تشدید می‌کند. به گفته کلینتون، او محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران و سوریه را نیز تشدید می‌کند.

کلینتون برخورد با «موارد نقض حقوق بشر» را چهارمین بند از راهبرد خود خواند و گفت: «آمریکا در سال 2009 برای حمایت از اعتراضات بسیار محدود بود، در آینده اینطور نخواهد بود.»

وی در نهایت، تقویت کشورهای همسایه ایران را پنجمین بند از راهبرد خود برای مقابله ایران خواند و مدعی شد: «ایران مانند داعش، از هرج و مرج در منطقه سود برده و از ضعف همسایگان خود بهره می‌برد. واشنگتن باید تحریم‌های مربوط به حقوق بشر را با قدرت اجرا کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تقویت کند.

نگاهی به سخنان و شعارهای انتخاباتی همه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که همه این افراد، مخالفت با ایران را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و به هیچ عنوان و برخلاف فضاسازی رسانه‌ها، ترامپ تنها فردی نیست که به دنبال نشان دادن پنجه علیه کشورمان باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: ترامپ ، کاندیدا ، شکست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار