کلوت های شهداد بزرگترین شهر کلوخی دنیا، در کویر لوت و در فاصله 40 کیلومتری شمال شرقی شهداد قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه بزرگترین عوارض طبیعی و کلوخی دنیا و نیز منحصر به فردترین عارضه کویر لوت کلوت های شهداد است گفت: از دور که نگاه میکنی مثل یه شهری بزرگ می ماند با ساختمان‌های کوتاه و بلند است.

جهانشاهی افزود: این ابر شهر کلوخی دنیا، 80 کیلومتر عرض و 145 کیلومتر طول دارد. بیش از 11 هزار کیلومترمربع مساحتش است و در دل کویر لوت قرار دارد.

وی با بیان اینکه کلوت‌های ایران بزرگترین عارضه دنیا هستند و در آنجا هیچ گیاهی نمی‌روید و اساساً هیچ موجود زنده ای وجود نداردخاطرنشان کرد: در شهر کلوت‌ها حتی باکتری‌ها حق حیات ندارندو آنجا شهری پر از ساختمان‌های کوتاه و بلند است. کلوت‌ها در اثر فرسایش آبی و بادی طی هزاران سال شکل گرفته اند.

جهانشاهی یادآورشد: دراین شهر کسی زندگی نمی‌کند و هر چه هست سراسر سکوت و آرامش است کلوت ساختاری است از حرکت باد در دل نرم خاک کویر که در طول سالیان سال شکل گرفته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه مجموعه کلوتها از 43 کیلومتری شهرستان شهداد در استان کرمان آغاز می شوند و در دل کویر امتداد می یابند گفت: به دلیل دمای بالای کویر هیچ موجود زنده ای در اطراف کلوت‌ها وجود ندارد و حیاط نباتی و حیوانی در این قسمت از کره خاکی محو می شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: کلوت ، شهداد ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار