بر‌اساس تحقیق زمین‌شناسان آب اقیانوس‌های منطقه هیدروترمال به مرور زمان و با تأثیر از سنگ‌های آتشفشانی گرم شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اثر برخورد یک سیاره به زمین در 3.5 میلیارد سال پیش آب و هوای کره زمین در عرض 30 میلیون سال دچار دگرگونی شد و سبب سرد شدن آب اقیانوس‌ها در دراز مدت شد. 
 
دیزیلی زمین‌شناس دانشگاه نلسون ماندلا آفریقای جنوبی در این رابطه می‌گوید: شواهد نشان می‌دهد که گرین استون که کمربند آفریقای جنوبی است و با نمونه‌برداری از باربرتون و نقشه برداری از آن دانشمندان سنگ‌های آتشفشانی سیلیکاته به نام چرت را که در زیر آب دریا شکل گرفته کشف کردند. 
 
محققان با نمونه‌برداری از این سنگ غلظت اکسیژن آن را 10 ایزوتروپ که درجه حرارتی بالاتر از حد معمول دارد کشف کردند.

سنگ‌های رسوبی غنی از خاک‌های رسی بوده ک در محیط‌های خشک این نوع سنگ تشکیل می‌شود. در سنگ‌های این منطقه گچ‌هایی با طول عمر 3.5 میلیارد سال پیدا شده است که این نوع گچ در دریاهای عمیق و در آب‌های سرد شکل می‌گیرد. 
 
پلوماگتیک به رخدادی گفته می‌شود که سنگ آتشفشانی در یک محیط سردی به یکباره سرد می‌شود و سنگ‌هایی که در محیط با حرارت 20-30 درجه سانتیگراد شکل می‌گیرد نشان از تغییر آب اقیانوس‌های اطراف کوه‌های آتشفشانی دارد. 
 
سنگ‌‌هایی که در دوره فعالیت هیدروترمالی در هر دو بستر دریا چرت و سطح رسوبات یخچالی پخته می‌شود همگی این سنگ‌ها در مناطق بین دورگه در دوره بارتون دیده می‌شود. 
 
دی ویت زمین‌شناس در این رابطه می‌گوید: با مطالعه چشمه‌های آب گرم پلوستون مشخص شد که فعالیت‌های هیدروترمالی محلی بوده و این مسئله با پیگیری ایزوتروپ‌های اکسیژن دار آب این چشمه‌ها پی به وجود تکامل و تغییر آب اقیانوس‌ها برده می‌شود. 
 
گفتنی است، هیدرو ترمال در اقیانوس‌های آب سرد با فراهم کردن بستری از  آب این مناطق به تدریج و به مرور زمان گرم می‌شود. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار