بخش علمی دانشگاهی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر مشخص شد

در مراسم اختتامیه بخش علمی و دانشگاهی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر از اساتید رشته‌های مرتبط با مد و لباس تقدیر به عمل آمد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اختتامیه بخش علمی دانشگاهی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر روز سه شنبه 18 اسفندماه با حضور عده زیادی از اساتید دانشگاه، موسسات آموزشی، دانشجویان و مسئولان در تالار رودکی برگزار شد.

دکتر انسیه زاهدی، معاون پژوهشی دانشگاه الزهرا در ابتدای این مراسم گفت: مانند سالهای پیش در بخش علمی دانشگاهی با استقبال زیادی مواجه شدیم. 78 پایان نامه به دست ما رسید که 14 عدد از آنها مربوط به دوره کارشناسی ارشد بود. در بخش مقالات هم استقبال خوبی وجود داشت و با وجود زمان اندک 78 مقاله مورد داوری قرار گرفت. در بخش کتاب هم 26 عنوان کتاب دریافت شد که آنها نیز مورد ارزیابی کمیته علمی قرار گرفتند. 

زاهدی ادامه داد: در بخش علمی دانشگاهی نوآوری‌ها و نیازهای کشور مورد توجه قرار گرفته است و با تحلیل وضع موجود در مد و لباس کشور، نیازهایی مانند سایزبندی، استانداردهای بومی اندام ایرانی و... را مورد توجه قرار دادیم. نگرش شورای راهبردی به مقوله ساماندهی مد و لباس، یک تحلیل کامل و سیستمی است و از پارچه تا طراحی، تولید و توزیع را دربرمی‌گیرد. در بخش دانشگاهی نیز سعی شده حول وضع موجود سیاست‌گزاری برای ساماندهی مد و لباس اقداماتی انجام شود.

او با اشاره به اینکه نمایندگان همه دانشگاه‌ها سعی می‌کنند به یک وحدت نظر و هماهنگی در بخش علمی برسند گفت: قصد داریم برنامه‌های درسی را طوری ارتقا دهیم که در نهایت بتوانیم در منطقه و جهان موقعیت خوبی به دست آوریم. هم اکنون به هماهنگی خوبی میان همه دانشگاه‌هایی که رشته‌های مرتبط با مد و لباس دارند رسیدیم و تمامی دروس را با هدف ارتقای علمی این رشته‌ها و دست‌یابی به توانایی حرفه‌ای دانش‌آموخته در بازار کار، بررسی کردیم.

پس از آن غلامرضا اکرمی، رئیس دانشگاه هنر تهران با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره مد و لباس فجر گفت: لباس یکی از ارکان فرهنگی است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر از نگاه فرهنگی به این مقوله نگاه کنیم، اولین رکن فرهنگ، زبان است و رکن دوم لباس است که مشخصه هر فرهنگ است. ما از زمان هخامنشیان دارای لباس خاص بودیم و فرهنگ غنی در این زمینه داریم.

اکرمی ادامه داد: ایران دارای تنوع فرهنگی است و دلیل اصلی آن اقلیم و جغرافیای 4 فصل ایران است. بسیاری از کشورها دارای پوشش یکنواخت هستند اما کشور ما در مناطق مختلف دارای لباس‌های متنوع و زیبا است. همان‌طور که ایران در زمینه ادبیات و معماری دارای منابع ارزشمند و متعدد است در لباس هم منابعی دارد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم و طرح‌های جدیدی بر مبنای آنها ایجاد کنیم. کمبود منابع مکتوب در زمینه لباس به خاطر این است که لباس موضوعی مردمی است و توجه چندانی به آن نشده است اما با توجه به فرهنگ غنی خود می‌توانیم حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

حمید قبادی هم با تشکر از همه اساتیدی که در طول سالها در شورای راهبردی علمی و دانشگاهی همراه کارگروه ساماندهی مد و لباس بودند گفت: بسیاری از فعالیت‌هایی که الان در کشور انجام می‌شود نتیجه همین فعالیت‌های شورای راهبردی علمی و دانشگاهی است. من کمتر شاهد ارتباط بین اساتید و نهادهای دولتی بودم ولی در مد و لباس همه دانشگاه‌های دارای رشته‌های مرتبط، کاملا با کارگروه ساماندهی مد و لباس ارتباط دارند.

قبادی افزود: تغییر سرفصل‌های درسی اتفاق بسیار مبارکی است که در حال انجام است و تلاش می‌کنیم تا دو سال آینده بتوانیم این تغییرات را وارد سرفصل‌های درسی کنیم. ارزیابی‌ها در تمام دنیا حاکی از آن است که موفقیت کشورهای پیشرفته حاصل فعالیت‌های علمی و پژوهشی است. 

رئیس پنجمین جشنواره مد و لباس فجر افزود: در سال 95 قصد داریم نگرش سه گروه مسئولین، دست اندرکاران و مردم را به مد و لباس ایرانی اسلامی تغییر دهیم. مسئولین به عنوان تصمیم‌گیران کشور باید با این مقوله آشنایی کامل پیدا کنند و بدانند که مد یک ضرورت است و نه یک موضوع تشریفاتی. گروه دوم دست اندرکاران حوزه مد و لباس شامل طراحان لباس، تولیدکنندگان، نساجان، توزیع کنندگان و...هستند. این افراد باید بدانند که دیگر با روش‌های سنتی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. تغییر نگرش این دسته مهمتر از مسئولین است و سطح آگاهی جامعه باید بالا برود تا بتوانند پاسخ جامعه را بدهند.

قبادی افزود: گروه سوم مردم هستندکه باید در زمینه مد و لباس مطالبه‌گری داشته باشند. مصرف‌کننده باید از آنچه در جامعه عرضه می‌شود اقناع نشود. دانشجو هم باید از آنچه توسط استاد به او آموخته می‌شود اقتاع نشود. این مطالبه‌گری باید در حوزه مد و لباس شکل بگیرد تا بتوانیم روز به روز پیشرفت کنیم.
او با اشاره به بین‌المللی شدن فعالیت‌های مد و لباس گفت: در چند ماه گذشته در چند رویداد بین‌المللی شرکت کردیم و موضوع فعالیت‌های بین‌المللی در حال شکل گرفتن است. باید به رویدادهای دانشجویی بین‌المللی بپیوندیم و فعالیت‌های خود را به سمت استاندارد شدن ببریم.

قبادی افزود: در جشنواره امسال بخش دیجیتال وجود دارد و تا به حال 50 هزار نفر در این جشنواره دیجیتال شرکت کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد جشنواره مد و لباس کاملا مردمی است و طراحان لباس دارند راه خود را بین مردم باز می‌کنند.

پس از آن مراسم رونمایی از پوستر حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی انجام شد و سپس رونمایی از دو اختراع اساتید دانشگاه آزاد یزد با موضوع "لباس نابینایان" و " لباس کودکان داری اختلال یادگیری" انجام شد.

اسامی برگزیدگان بخش علمی دانشگاهی پنجمین جشنواره مد و لباس فجر به این شرح است:

برگزیدگان بخش تصویر سازی :  
شایسته تقدیر زینب کاویانی به دلیل خلاقیت و ارائه تکنیک جدید در طراحی 

رتبه سوم یاسمن شیشه گران طراحی با رعایت اصول علمی و رنگ بندی مناسب  
رتیه دوم سارا سروش نیا     
رتبه اول فریبا یوسف پور با توجه به طراحی اندام، طراحی لباس و توجه به جنست پردازی – تناسب رنگ ها و کاربرد هویت ایرانی اسلامی

برگزیدگان بخش غرفه های برتر- نشست ها و کارگاه های برتر:  
غرفه برتر :  
انجمن طراحان پارچه و لباس  ایران شایسته تقدیر به علت حضور محترم و تنوع آثار ارائه شده در غرفه  
آموزشگاه فنی و حرفه ای هنر ابریشمی شایسته تقدیر به علت چیدمان نسبتا مبتکرانه و مرتبط با موضوع جشنواره در مقایسه با سایرین از غرفه
آموزشگاه فنی و حرفه ای شیوه غرفه برتر    
مرکز توسعه راهبردی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملل غرفه برتر به علت استفاده از حضور و توانمندی های جسورانه دانشجویان 

نشست و کارگاه برتر :
نشست حکمت معنوی در هنر اسلامی (خانم خدیجه کاظمی) نشست برتر
کارگاه آموزشی سنتی دوزی ( مریم فامیل سماک ) کارگاه برتر    
مرکز آموزش های تخصصی دانشگاه علم وفرهنگ شایسته تقدیر به علت شرکت فعالانه ، برگزاری ورکشاپ های متنوع و متعدد و حضور بشاش در جشنواره

اساتید تقدیر شده:
دکتر انسیه زاهدی-    معاون آموزشی دانشگاه امام صادق    
دکتر فریناز فربود-    مدیر گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا ( س)    
دکتر پروانه قاسمیان- مدیر گروه طراحی لباس دانشگاه علم وفرهنگ    
دکتر بنفشه مقدم-    مدیر گروه طراحی پارچه دانشگاه هنر تهران    
مهناز ترابیان-رییس انستیتو طراحی لباس دانشگاه شریعتی    
دکتر حسین ایزدان-هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان    
دکتر وحید محمدی- هیات علمی دانشگاه آزاد واحد قائم شهر    
دکتر فریده شاهسوارانی -مدیر گروه دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب    
خدیجه کاظمی- مدیر گروه علمی کاربردی واحد 38    
دکتر روح اله باقر زاده- هیات علمی دانشگاه امیر کبیر    
دکتر علی اکبر مراتی - هیات علمی دانشگاه امیر کبیر    
دکتر فاطمه بهرامی    - استاد دانشگاه    
دکتر بهزاد رشیدی-ریاست جهاد دانشگاهی واحد هنر
دکتر حمید رضا توسلی- استاد دانشگاه هنر اصفهان
دکتر  سیامک ناظمی – استاد دانشگاه علمی کاربردی
محبوبه توکلی-مدیر دپارتمان هنر مجتمع فنی تهران

همچنین از فاطمه مهاجرانی ، ریاست دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی به دلیل برگزاری جشنواره  ملی و دانشجویی مد و لباس تقدیر به عمل آمد.       




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار