با حضور وزیر راه و شهرسازی؛

امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و بلغارستان

مراسم امضای تفاهم نامه همکاری های ایران و بلغارستان در زمینه های همکاری های صنعتی و تجاری، حمل و نقل و اجتماعی دو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،امروز سه شنبه 18 اسفندماه تفاهم نامه همکاری های ایران و بلغارستان در زمینه همکاری های صنعتی و تجاری، حمل و نقل و اجتماعی با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و ایوایلو مسکوفسکی وزیر حمل و نقل،ارتباطات و فناوری اطلاعات بلغارستان امضا شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه اهم توافقات کمیته های کاری را بیان کرد.

وی در زمینه کمیته همکاری های صنعتی و تجاری گفت: همکاری میان پارک های صنعتی دو کشور، همکاری میان پارک فناوری ، ارزیابی انطباق بازرسی، پذیرش متقابل گواهی نامه کیفیت کالاها مورد توافق قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تبادل تجربیات پژوهشی و آموزشی بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین توافق ایجاد تسهیلات در بخش های بانکداری، بیمه و امور گمرکی، توافق برای توسعه همکاری های صندوق ضمانت ایران و آژانس بیمه صادرات بلغارستان از دیگر توافقات است.

آخوندی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات ایران نیز آمادگی خود را جهت تامین مالی صادرات کالا و خدمات و اجرای طرح های پیمان کاری در کشور بلغارستان اعلام کرده است.

وی عنوان کرد: همچنین صندوق صادرات پذیرش پوشش بیمه ای را بر عهده گرفت.

*** همکاری ها در زمینه حمل و نقل

آخوندی در ادامه در خصوص حمل و نقل چند وجهی گفت: توافق برای راه اندازی کریدور حمل چند وجهی ایران- ارمنستان، گرجستان ، آذربایجان، بلغارستان و یونان صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای این که حمل و نقل چندوجهی نباشد و تبدیل به ارقام تجاری قابل اعمال شود در اواخر فروردین 95 جلسه ای انجام خواهد شد و متن توافق نامه اعلام می شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حمل و نقل دریایی گفت: توافق برای برگزاری اولین کمیته همکاری های بندری و دریایی دو کشور و همچنین آمادگی کشتیرانی ایران جهت حمل و نقل محموله های صادرات و وارداتی دو کشور از جمله این همکاری ها هستند.

آخوندی در زمینه همکاری های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: مشارکت و سرمایه گذاری بلغاری ها در پروژه های ریلی، همکاری جهت ساخت واگن و تولید سوزن و همچنین آمادگی جهت صدور قطعات مورد نیاز ریلی در زمینه برقی کردن خطوط علائم و ... از جمله این همکاری ها به شمار می آیند.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حمل و نقل جاده ای نیز متذکر شد: یک موافقت نامه در این خصوص برای افزایش ظرفیت وجود دارد و یک مورد دیگر نیز در آینده بین دو کشور امضا خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین انجمن های حمل و  نقل بین المللی دو کشور در صوفیا طی 3 ماه آینده برگزار می شود.

آخوندی در خصوص حمل و نقل هوایی اظهار داشت: در این خصوص تلاش خواهیم کرد تا نشست مشترکی در زمینه توسعه و تجهیزات فرودگاهی، زمینه های سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی، تجهیزات ناوبری، ترمینال ها و ... داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه سه جانبه ایران- ترکیه – بلغارستان در خصوص خدمات ناوبری مورد تایید قرار گرفته است.

آخوندی افزود: علاوه بر این موارد قرار شد موضوعات مالی میان شرکت فرودگاه های کشور حل شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص هواشناسی هم گفت: همکاری در زمینه پیش بینی و مدل سازی فصلی و همچنین در زمینه هواشناسی و پایش هواشناسی  از جمله این همکاری ها می باشد.

آخوندی به همکاری های ارتباطات نیز اشاره کرد و گفت: توافق در زمینه گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات و پست از جمله این موارد می باشد.

وی در خصوص توافقات کشاورزی هم گفت: پرورش حیوانات، گیاهان دارویی، ماهیان، جانوار آبزی و شیلات تبادلات خوبی صورت گرفت.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه های مشترک محصولات غذایی، کشاورزی و تجاری در زمینه کشاورزی بین دو کشور اشاره کرد.

آخوندی با اشاره به همکاری ها در حوزه انرژی یادآور شد: طرف بلغاری در حوزه نفت و گاز تمایل به شرکت و سرمایه گذاری داشته و همچنین برای ترانزیت گاز ایران به اروپا از طریق خاک ایران موافقت شد.

وی تصریح کرد: راه اندازی کمیسیون مشترک و کارگروه ها در زمینه انرژی مورد توافق قرار گرفت.

آخوندی عنوان کرد: در زمینه نیروگاه های آبی نیز توافقاتی انجام شد تا شرکت های دو کشور با هم همکاری داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی به همکاری هسته ای بین دو کشور اشاره کرد و همکاری در زمینه امنیت هسته ای، تبادل تجربیات، برگزاری دوره های آموزشی، بهره برداری و تعمیرات را از جمله موارد آن برشمرد.

***همکاری ها در کمیته اجتماعی

وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه گردشگری توسعه همکاری ها ، علی الخصوص توافق برای تشکیل کمیته ایرانی- بلغاری در زمینه گردشگری انجام شد.

وی به حوزه امور علمی، آموزشی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: همکاری در زمینه آموزش از راه دور  و برگزاری دوره های فنی و حرفه ای و تبادل استاد و دانشجو مورد توافق قرار گرفت.

آخوندی با بیان این که در حوزه تعاون، کار و امور اجتماعی هم بحث هایی صورت گرفته است گفت: موافقت برای تبادل تجربیات به ویژه در روابط کار، بازرسی کار و ایمنی و بهداشت مورد تایید قرار گرفت.

وی یادآور شد: همچنین همکاری در بیمه ها و تامین اجتماعی، امور رفاهی، حمایتی شامل کاهش فقر و آسیب های اجتماعی و حمایت از معلولین مورد تایید قرار گرفت.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار