فیلم‌های 100 ثانیه‌ای؛ جملات قصار سینما

ابوالفضل جلیلی، كارگردان، گفت: اگر مشكل رویكرد معنوی و معرفتی در سینمای ایران حل شود، آثار خوبی در سینمای ما خلق خواهد شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ابوالفضل جلیلی، كارگردان، درباره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای گفت: همان طور كه وقتی می‌خواهند از هر شخصیت بزرگ یا آدم بزرگواری سخنی را نقل كنند، می‌گویند «سخن قصار»، در عرصه سینما هم این سخنان قصار در قالب اثر سینمایی مینیمال یا فیلم یك دقیقه‌ای یا فیلم 100 ثانیه‌ای عرضه و بیان می‌شود. 

وی ادامه داد: كاركرد سخن قصار این است كه تمام تفكرات عمیق در خصوص یك موضوع را در قالب یك جمله كوتاه بیان می‌كند و آن شخصیت بزرگ كه می‌تواند یك شخصیت دینی باشد یا چهره‌ای ادبی یا فلسفی باشد، می‌آید تفكر عمیقی را در یك جمله مختصر و بیان می‌كند. فیلم 100 ثانیه‌ای هم نمود سینمایی همان جملات قصار است. 

جلیلی اظهار كرد: اگر این سخن قصار كه كوتاه و در عین حال عمیق و مهم است را بتوانیم به شیوه‌ای تاثیرگذار، یعنی به شیوه‌ای دلی و معرفتی بیان كنیم قطعا همان كاركرد سخن قصار را خواهد داشت. 

این كارگردان افزود: از این رو به نظر من ساخت یك فیلم 100 ثانیه‌ای تاثیرگذار بسیار دشوارتر از ساختن یك فیلم بلند است. در این گونه فیلم‌ها لزوم رویكرد معرفتی و دلی بیشتر احساس می‌شود، زیرا به نظر من هر گاه سخنی یا ایده‌ای به شیوه دلی و معرفتی مطرح شود بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان كرد: از آنجا كه بیشتر شركت‌كنندگان جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای از قشر جوان هستند باید با آن‌ها درباره رویكردها و نگاه‌های معرفتی و دلی در خلق آثار هنری سخن گفته شود و آموزش‌ها باید به این سمت و سو جهت پیدا كند.

به گفته جلیلی در ساخت فیلم‌های 100 ثانیه‌ای باید بحث از معنویت را به صورت جدی مطرح كنیم، البته به شرطی كه این معنویت در شكلی غیرشعاری و غیركلیشه‌ای در آثار هنری حضور پیدا كند. 

این كارگردان در پایان با بیان اینكه اگر مشكل رویكرد معنوی، دلی و معرفتی در سینمای ایران حل شود، آثار خوبی در سینمای ما خلق خواهد شد، افزود: با توجه به اینكه آثار كوتاهِ كوتاه بسیار نیازمند رویكرد معنوی و تاثیرگذاری معرفتی است، امیدوارم كه جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای در ادامه فعالیت‌اش بتواند این مشكل را حل كند و راهی برای ظهور چهره‌های تازه‌ در سینمای معنوی ایرانی باز كند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار