با اعتراضات و تحريم‌هايی که امسال به سوی آکادمی علوم و هنرهای سينما (اسکار) نشانه رفت، کار برگزارکنندگان اين رقابت بين‌المللی سخت شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ امسال برای دومین دوره متوالی هیأت داوران جوایز اسکار هیچ بازیگر سیاهپوستی را در فهرست نامزدهای نهایی راه ندادند و همین باعث شکل گرفتن جنبشی برای مقابله با «اسکار سفید» شد. چندین تن از بازیگران سرشناس هالیوودی با شرکت نکردن در هشتادوهشتمین مراسم اعطای جوایز اسکار، اعتراض خود را به عدم رعایت تنوع نژادی در صنعت سینمای هالیوود نشان دادند.

با همه این حواشی، اسکار 2016 به خط پایان رسید. حال همه چشم انتظارند تا ببینند آکادمی اسکار به قولهایی که درباره تغییرات قوانین مربوط به عضوپذیری و انتخاب نامزدها داده، عمل میکند یا نه. از این منظر، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی سال دشواری را پیشرو دارد.

رسانه‌ها هنوز چند قدمی از شلوغی اخبار اسکار این دوره دور نشده‌اند که کار خود را از سر گرفته و گزینههای احتمالی جمعیت سیاهپوست سینمای هالیوود برای به دست گرفتن تندیسهای اسکار را معرفی کرده‌اند.

«پادشاهی متحد»

نامزدهای احتمالی: آما آسانته و دیوید اویلوو

«آما آسانته» کارگردانی انگلیسی است که فیلم قبلی‌اش «زیبا» مورد توجه سینما دوستان قرار گرفت و حتی برخی گفتند بازیگر نقش اصلی آن شایسته توجه اعضای آکادمی اسکار بوده است. به نظر میرسد فلم جدید او شانس بیشتری برای کسب تندیسهای طلایی اسکار را داشته باشد. «رزاموند پایک» هنرپیشه نامزد اسکار و «دیوید اویلوو» بازیگر «سیاره میمونها» و «لینکلن» در این اثر نقشهای اصلی را ایفا میکنند. داستان فلم درباره ازدواج مردی سیاهپوست با زنی سفیدپوست است که در دهه 1940 واکنشهای شدیدی را در عرصه بینالمللی برانگیخت.
 
«دوست داشتن»

نامزد احتمالی: راث نگا

فلم دیگری در این فهرست که داستان واقعی یک زوج دیگر را روایت میکند، «دوست داشتن» به کارگردانی «جف نیکولز» است. «پناه بگیر» و «گِل» دو کار قبلی این فلمساز بودهاند. «راث نگا» بازیگر ایرلندی اتیوپیایی نقش همسر «جوئل اگرتون» را بازی می کند. این دو در دهه 1950 به جرم ازدواج با یکدیگر راهی زندان شدند. «کالین فرث» تهیهکننده این اثر است و به نظر میرسد داستان واقعی و قوی آن، پتانسیل اسکاری شدن را دارد.
 

«تولد یک ملت»

نامزدهای احتمالی: نیت پارکر و آجا نوامی کینگ


تولد یک ملت
مهمترین اتفاق جشنواره فلم «ساندنس» امسال، موفقیت شگفتآور روایت «نیت پارکر» از انقلاب بردهها بود. کمپانی «فاکس سرچلایت» حق پخش این اثر را به قیمت گزاف 17 میلیون و 500 هزار دالر خریداری کرد. پارکر که پیش از این در «بدون توقف» و «آنسوی نور» ایفای نقش کرده، علاوه بر کارگردانی، نقش اصلی «تولد یک ملت» را هم بازی میکند. پیشینه درخشان و استقبالی که از او به عنوان فلمساز شده، احتمال اعطای تندیس اسکار 2017 به این بازیگر کارگردان را بالا میبرد.

«زیبایی اضافی»
نامزدهای احتمالی : ویل اسمیت و نوامی هریس

«ویل اسمیت» امسال برای بازی در فلم «ضربه مغزی» میتوانست نامزد جایزه اسکار شود و نشد! این مساله در کنار محروم ماندن تعدادی دیگر از بازیگران سیاهپوست از راهیابی به رقابت اسکار 2016، جرقه اولیه انتقادات به «اسکار سفید» را روشن کرد. ابتدا «جادا پینکت اسمیت» همسر «ویل اسیت» اعلام کرد که در اعتراض به عدم تنوع نژادی در میان برگزیدگان اسکار، در مراسم اعطای این جوایز شرکت نمیکند و پس از یک هفته، خود اسمیت هم به او پیوست.


به گزارش گاردین، اما شاید اسکار 2017 سرنوشت دیگری را برای او رقم بزند. اسمیت در «زیبایی زیادی» با بازیگران مطرحی چون «کایرا نایتلی»، «هلن میرن» و «کیت وینسلت» همبازی شده. داستان این فلم درباره مردی است که پس از یک اتفاق تراژیک دچار افسردگی میشود. نوامی واتس هم که در این دوره دستش از تندیس اسکار کوتاه ماند، شاید با این فلم شانس دریافت این جایزه را به چنگ بیاورد.

«ملکه کتوه»

نامزدهای احتمالی: لوپیتا نیونگو، میرا نیر و دیوید ایلوو

حضور «لوپیتا نیونگو» بعد از کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر زن سال 2014 برای هنرنمایی در «12 سال بردگی»، در سینمای هالیوود بسیار کمرنگ بود. اما امسال او در درامی آفریقایی از کمپانی «دیزنی» ظاهر میشود که براساس یک داستان واقعی ساخته شده. «ملکه کتوه» که به نام منطقهای در پایتخت اوگاندا اشاره میکند، درباره یک نابغه شطرنج است که به شهرت بینالمللی دست پیدا میکند. «دیوید اویلوو» هنرپیشه فلمهای چون «سیاره میمونها»، «بلبل»، «جک ریچر» و «بینستارهای» نیز در کنار نیونگو ظاهر میشود.



انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، فیلم ، اسکار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار