این درخت يكي از ماندگار ترين آثار طبيعي در شهرستان تربت حيدريه است كه كارشناسان محيط زيست و جهاد كشاورزي عمر آن را بين 500 تا 700 سال براورد كرده اند.

ثبت ملي كاج 700 ساله در تربت حيدريه

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: درصدد ثبت درخت کاج 700 ساله روستای "کاج درخت" در بخش مرکزی تربت حیدریه هستیم و به همين منظور پرونده ثبت اين اثر طبيعي در فهرست ملي تهيه شده است.

هادي شريفان گفت: البته برخي از گمانه زني ها عمر اين درخت را تا دو هزار سال تخمين زده اند كه بررسي ها در خصوص تعيين دقيق عمر اين درخت ادامه دارد.

وي با بيان اينكه سايه اندازاين درخت 19 متر مربع است افزود: درخت چنار كهنسال تربت حيدريه 12 متر ارتفاع و2 متر و 32 سانتيمترقطر دارد و مالكيت آن عمومي است.

شريفان هم چنين به ديگر پرونده هاي در دست تهيه اين شهرستان به منظور ثبت در فهرست آثار ملي اشاره كرد و افزود: پرونده "رباط میانه" و "محوطه شهرسبزه خرم" از بناهای تاریخی بخش رخ این شهرستان در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارد.

وي گفت: از مجموع 70 بنای تاریخی شناسایی شده در این شهرستان، 46 اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته که 35 مورد آن بنای تاریخی و بقیه محوطه و تپه های باستانی است. 

انتهای پیام//س

برچسب ها: ثبت ، ملی ، درخت ، کاج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.