معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در پی رفع تحریم ها و ورود ایران به جامعه بین المللی بهانه هیچ صنعتی برای ایجاد آلودگی قابل قبول نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌‌زیست در نشست خبری که امروز (سه شنبه) در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست برگزار شد، اظهار داشت :با رفع تحریم ها و ورود ایران به جامعه بین المللی و همکاری با کشورهای دنیا، بهانه هیچ صنعتی برای ایجاد آلودگی محیط زیست، قابل قبول نخواهد بود،چرا که عرصه برای ورود تکنولوژی فراهم شده است .

وی با بیان اینکه بخشی از آلودگی امروز کشور ما به دلیل نبود تکنولوژی جدید و بروز بوده است، تصریح کرد: در صنایع مختلف به دلیل عدم تحریم با کمبود تجهیزات فنی و منابع مالی و حتی عدم امکان تبادل مالی برخوردار بودیم.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: هر صنعتی که نقشی در ایجاد آلودگی دارد هر چه سریع‌تر با ملاحظات زیست محیطی باید خود را وفق دهد تا با سرعت بیشتری به سمت ایرانی سبز و پاک حرکت کنیم .

* راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و رسیدن واردات سوخت به صفر
 
متصدی در خصوص سوخت گفت: با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج در آینده نزدیک با کسری محصولات سوختی مواجه نشده و واردات سوخت تقریبا به صفر می رسد که در پی این اتفاق تمام سوخت از منابع داخلی تامین می شود.

*طرح کهاب تا پایان سال آتی اجرا می شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه سوخت پایه اصلی ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود، بیان کرد: اگر سوخت اصلاح شود درصد بسیاری از آلاینده ها در منابع ثابت و متحرک کاهش می یابد.

وی تصریح کرد: سطح بنزن به عنوان یک شاخص آلوده کننده هوا و خطرناک در سوخت ها که در سطح شهرها 600 ppv بوده، هم اکنون به زیر 30 ppv رسیده، هرچند حتی این مقدار بنزن خطرناک از حد استاندارد خود یعنی 5ppv بالاتر است ولی ما شاهد کاهش این ماده بوده ایم.

متصدی با اشاره به این‌که این اتفاق به دلیل تبخیر سوخت انجام می‌شود، گفت: طرح کهاب (کنترل، هدایت، جمع آوری بخارات بنزین) تا پایان سال آتی اجرا شده تا میزان بنزن و آروماتیک را به زیر 5ppv برسانیم.

*فقدان مرجع قانونی برای سدهای ساخته شده ضد زیست محیطی

 معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص سدهای مخرب محیط زیست افزود: فقدان مرجع قانونی و مقررات باعث شده تا ما با پروژه هایی که شروع شده و یا ساخت آن‌ها به اتمام رسیده، مانند سد گتوند ندانیم چه باید کنیم.

وی ادامه داد: به تمامی ادارات کل استان ها ابلاغ کردیم تا از فعالیت پروژه های بدون مجوز جلوگیری کنند حتی اگر پیشرفت فیزیکی داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص سدهای متوقف شده امسال گفت: پروژه های نفتی، سد شفارود، سد خرسان چهارمحال و بختیاری و انتقال آب سبز کوه را متوقف کرده ایم.

وی در خصوص پروژه های توسعه ای تصریح کرد:114 پروژه توسعه ای در دست بود که از این تعداد، 35 پروژه به دلیل عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی، نبود گزارش مناسب ارزیابی، اثرات مخرب بسیار بر محیط‌زیست از سوی کارگروه بررسی ما رد شدند.

متصدی افزود: 14 واحد مجوز کامل گرفته و 24 واحد موافقت مشروط اخذ کرده و 37 پروژه به دلیل اشکالات طرح، مجدداً به کمیته تصمیم گیری ارجاع داده شد.

وی گفت:51 پروژه کشور باید گزارش ارزیابی ارائه کرده و تایید فعالیت بگیرند و از بین گزارش های ارزیابی پروژه هایی که راه اندازی شده اند تنها 10 درصد آن‌ها علمی بوده و مابقی فاقد مسائل و اصول ارزیابی محیط‌زیستی بوده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار