معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:مقصر اصلی آلودگی هوا تنها یک سازمان نبوده و همه به نوعی دخیل هستند .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در همایش نقش من در حفظ هوای پاک چیست؟  که امروز (دوشنبه) در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد،اظهارداشت: ایجاد آلودگی هوا منحصر به یک سازمان نبوده و کاهش آن نیز مربوط به یک نهاد نمی شود .

وی ادامه داد:آلودگی هوا نتیجه فعالیت همه ملت، مردم، دستگاه های دولتی، صنایع و بخش های خصوصی است و در کاهش آن همه مسئولیت دارند .

متصدی با بیان اینکه امسال شرایط،هوای تهران به وضعیت اضطرار نرسیده، گفت :برای حفظ سلامت مردم، تلاش کرده ایم وضعیت را در شرایط هشدار نگه داریم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در دوره های گذشته تا شاخص به 200 نمی رسید جلسه اضطرار آلودگی هوا تشکیل نمی شد ،تصریح کرد :دیروز که شاخص کیفی 119 و ناسالم برای گروه های حساس بود، به جهت پیش بینی افزایش آلاینده ها برای امروز و فردا به احترام سلامتی مردم تعطیلی اعلام شد.

متصدی بیان کرد:با اینکه تعطیلی برای ما فقط ضرر اقتصادی دارد اما سلامت مردم در اولویت است.

*اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا در سال 94

وی در خصوص اقدامات سالانه‌ی دستگاه های اجرایی که موظف به کاهش آلودگی هوا بوده‌اند، گفت:توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها،
توزیع گازوئیل با گوگرد زیر 50 قسمت در میلیون در کلانشهرها،حذف حلال‌های صنعتی پتروشیمی تحت عنوان بنزین پتروشیمی از سوخت توزیعی کشور،اجرای 50 درصدی طرح کنترل بخارات مخازن، تانکرها و جایگاه‌های عرضه بنزین،پایش و آنالیز سوخت توزیعی در کلانشهرها هر سه ماه یک بار،ارتقاء استاندارد خودروهای تولیدی کشور از یورو 2 به یورو 4،جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی وارداتی فاقد فیلتر دوده از ابتدای خرداد 94،جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی وارداتی فاقد استاندارد یورو5،جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بنزینی تولید داخل فاقد استاندارد یورو 4،توقف تولید موتور سیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر 95،ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتور سیکلت‌های هیبریدی و برقی بازنگری و تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها،راه اندازی مقدماتی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها
تدوین برنامه ارتقاء نیروگاه‌های کشور برای بازسازی، بهسازی و تبدیل به سیکل ترکیبی،افزایش توزیع گاز مصرفی در نیروگاه‌ها به میزان 18 درصد و کاهش مصرف مازوت به میزان 33 درصد نسبت به سال 93 ،توقف مصرف سوخت مازوت در 4 نیروگاه کشور ، اجرای طرح معاینه فنی و هوشمند سازی موتور خانه‌های خانگی به طور آزمایشی،بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک و ارائه به مجلس شورای اسلامی،بازنگری و تصویب حدود مجاز خروجی صنایع و معاینه فنی خودروها،تدوین پیش نویس استانداردهای هوای آزاد،
سنجش آلاینده‌های خاص در هوای کلانشهرها،کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده از طریق کار گروه مدیریت و ساماندهی صنایع آلاینده،بررسی دقیق گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی با تاکید بر مدل سازی آلاینده‌های هوا، تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیئت دولت به عنوان پیوست برنامه ششم،تهیه سند ملی گرد و غبار و تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای "INDC” از جمله اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا در سال 94 است.

*تا سال 98 هوای خوب خواهیم داشت

معاون محیط زیست انسانی  سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: علی رغم تصور برخی بر اسفبار بودن آلودگی هوای امسال، به هیچ وجه آلودگی به وضعیت  هشدار بالا نرفته و از ورود به شرایط اضطرار جلوگیری کرده‌ایم که تحقق این امر در خصوص برخورد علمی، منطقی و تلاش اجرایی و کاربردی محقق شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: آلودگی هوا امسال اسفبار نبوده و تنها به دلیل طول عمر 17 روزه اینورژن (وارونگی هوا) به نظر برخی وضعیت آلودگی هوای امسال پایتخت بحرانی بوده و ما باید قاعدتا از روش‌های کاهنده استفاده کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برنامه مصوب دولت برای کاهش آلودگی هوای کل کشور گفت: یک برنامه 5 تا 7 ساله از اردیبهشت سال 93 شروع شده تا سال 98 (1400) شاهد هوای خوب در کشور باشیم.

متصدی در خصوص نقش خود در کاهش آلودگی هوا تصریح کرد:من وسیله نقلیه شخصی ندارم و سعی می‌کنم اکثر جلسات را با تلفن، اینترنت به انجام رسانده و در برخی موارد از وسیله نقلیه دولتی استفاده می‌کنم ولی اگر مسئولیت نداشتم قطعا از سیستم عمومی استفاده می‌کردم.

وی تاکید کرد :با داشتن یک برنامه جامع و اجرای آن مطمئنا کاهش آلودگی هوا را خواهیم داشت.

*راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی در 10 روز آینده 

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که از سال 75 تاکنون حدود مجاز معاینه فنی تغییر نکرده بود، بیان کرد: طی 10 روز آینده سیستم معاینه فنی یکپارچه شده و با این اتفاق بسیاری از تخلفات به صفر خواهد رسید.

*بنزن سرطان زا به کمتر از 15 رسید

متصدی با بیان این که بنزن به عنوان یک آلاینده سرطان زا از سوخت‌های کشور کاهش یافته ،گفت: در سال 89، بنزن هوای کشور و شهرهای ما بالای 600 ppv بوده که از استاندارد خود یعنیppv 600 بسیار فاصله داشت ولی امسال، این میزان بنزن را به کمتر از 15 رسانده‌ایم و اقدام‌ها همچنان در جهت کاهش ادامه دارد.

*4 نیروگاه کشور پلمب شده است/نیروگاه‌ها گاز سور می شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که 4 نیروگاه کشور پلمب شده‌اند، افزود: در سال 94، نسبت به سال 93، 18 درصد مصرف گاز در نیروگاه‌ها افزایش یافته و امروز تنها 15 درصد از نیروگاه‌ها کل کشور از مازوت استفاده می‌کنند در حالی که در سال 92، بیش از 50 میلیون لیتر مصرف مازوت داشتیم و اکنون 33 درصد کاهش سوخت مایع داریم.

وی گفت: نیروگاه اصفهان و تبریز اکنون صد در صد گاز سوز شده‌اند و این رویه در حال ادامه است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار